وزير سابق امور خارجه گفت: انتقاد ما از 1+5 اين است که برخورد دو گانه‌اي دارند و براساس NPT و براساس مقررات آژانس عمل نمي‌کنند مثل هر کشور ديگري ايران هم حق دارد که انرژي هسته‌اي داشته باشد ولي آن‌ها در طول اين سال‌ها سعي کردند که اين حق ايران را زير سوال ببرند.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران "منوچهر متکي" با حضور در دومين نشست از سلسله نشست‌هاي پيشرفت در حوزه عدالت در دانشگاه پرديس قم با اشاره به مقوله پيشرفت و عدالت گفت: بايد به دو مقوله توليد و توليدگران و مراکز توليدي از يک سو و بهره بردن از توليد در کشور توجه کنيم؛ اگر توليد در کار نباشد رسيدگي نيز در کار نيست بايد به اين نکته توجه کنيم که وقتي امکانات در اختيار افراد قرار مي‌دهيم بايد توليد شده از فعاليت اقتصادي ما باشد.

وي ادامه داد: منبع فعاليت اقتصادي و توليد ثروت ما بايد بالابردن قدرت خريد اقشار کم درآمد را فراهم کند؛ بعد از جنگ شرايطي را در دولت‌هاي پنج، شش، هفتم و هشتم داشتيم که گام‌هايي در بخش اقتصادي برداشتيم اما در اين گام‌ها فقدان عنصر عدالت مطرح بود.

متکي تصريح کرد: دولت نهم و دهم با شعار عدالت آمد و براساس عدالت فرم گرفت و مورد توجه واقع شد اما سازوکارهاي اتخاذ شده بايد دو سويه اين مسئله را مد نظر قرار مي‌داد؛ در طي اجراي طرح يارانه‌ها 71 هزار ميليارد تومان پول توزيع شد يعني توانايي خريد مردم به همين مقدار بالا آمد ولي بايد محاسبه مي‌کرديم که عرضه توليدي و کالايي ما نيز به همان مقدار بالا رفته يا خير؟ اين موضوع را در نظر مي‌گرفتيم که هر ميزاني که هم خواني نداشته باشد تورم و بالا رفتن قيمت است.

وزير سابق امور خارجه در پاسخ به اين سوال که آيا بايد بين ايران و آمريکا مذاکره‌اي انجام گيرد يا خير پاسخ داد: جالب ترين مقوله در مورد مذاکره با آمريکا را در صحبت‌هاي مقام معظم رهبري شنيده‌ايم ايشان مذاکره را نفي نکردند ولي مذاکره شرايط خاص خود را دارد.

وي ادامه داد: نظر شخصي من اين است که دو طرف مذاکره کننده بايد تمايل داشته باشيم که در يک شرايط برابر و پيش‌زمينه‌هايي که لازم است مذاکره کنند و به باور طرف مقابل به مذاکره ايمان داشته باشيم. ما با مذاکره مخالفتي نداريم اما مجموعه عملکردهاي طرف مقابل در 34 سال گذشته در عرصه‌هاي مختلف حتي در دوره‌اي که اوباما بيشترين شعار را در زمينه گفتگو داد تمايلي براي مذاکره نشان نداد.

وي با اشاره به شروع دوره رياست جمهوري اوباما گفت: در هنگام روي کارآمدن اوباما دو نامه براي مقام معظم رهبري فرستادند که مباحثي را در آن‌ها مطرح کرده بود و شعارش هم تغيير بود اما اين تغيير در عمل اتفاق نيفتاد.

متکي ادامه داد: آمريکا بازي را اين گونه شروع کرد که در مورد مذاکره شايعه پراکني کند و قصدشان اين است که ايران را از لحاظ سياسي به دو دسته تقسيم کنند اما بايد اين مسئله را مد نظر داشته باشيم که کسي که از مذاکره دم مي‌زند به لوازم مذاکره پاي‌بند است.

وي هم چنين تصريح کرد: در بحث ارتباط در سياست خارجي شما اگر هوشمندانه عمل نکنيد به جا سخن نگوييد و هوشمندانه قدم برنداريد؛ طرف مقابل شما فکر نمي‌کند که متواضع هستيد بلکه مي‌گويد علت تغيير موضع شما چيست احتمالا در يک موضع ضعف قرار گرفته‌ايد و مي‌خواهيد فلان کار را انجام دهيد.

متکي هم چنين گفت: نبايد افراط گرانه موضع بگيريم که برايمان مسئله ساز شود و يا اين گونه باشد که در ته خط موضعي اتخاذ کنيم که از ديد طرف مقابل هيچ ارزشي نداشته باشد اين مسئله به نام تدبير در حوزه روابط سياست خارجي شناخته مي‌شود.

وزير سابق امور خارجه در پاسخ به اين سوال که چه فرقي بين دو کشور آمريکا و روسيه است که ايران در رويکرد بين آن‌ها تفاوت قائل مي‌شود، گفت: بعضي‌ها شايد اين گونه عنوان کنند که آيا روابط ما با روسيه و چين مخالف نظر نه شرقي و نه غربي امام(ره) نيست اما بايد بگوييم که سياست نه شرقي و نه غربي به معناي رابطه نداشتن نيست. حتي در دوره حضرت امام(ره) ما با کشورهاي اروپايي رابطه داشتيم همان گونه که با تمام کشورهاي اروپايي هم در بلوک شرق و هم در بلوک غرب رابطه داشتيم اما سلطه هيچ کس را نمي‌پذيريم و مواضعمان را با کشوري هماهنگ نمي‌کنيم بلکه به صورت مستقلانه عمل مي‌کنيم.

متکي ادامه داد: در بحث رابطه آمريکا با ايران دشمني‌هاي آمريکا با ايران در طول 34 سال گذشته با هيچ کشوري قابل مقايسه نيست اگر بخواهيم پرونده‌اي تشکيل دهيم آمريکا در راس قرار دارد گاهي برخي از وزراي خارجه آمريکا که معمولا خانم‌ها بودند اشاره‌هايي به اشتباهات آمريکا در گذشته کردند اما حرف‌هايشان پيگيري نشده است.

وي تصريح کرد: ما با هر کشوري موردي برخورد مي‌کنيم از روسيه و چين مثل همه کشورهاي اعضاي 1+5 به خاطر قطع‌نامه‌هايي که صادر کرده‌اند و يا راي‌هايي که دادند انتقاد کرده‌ايم و با صراحت هم گفته‌ايم که اين موضع روسيه را قبول نداريم اما اگر بخواهيم در قطع‌نامه‌ها تفاوت قائل شويم بايد به اين مسئله توجه کنيم که پيشنهاد اين قطع‌نامه‌ها از سوي روسيه و چين نبوده است حتي در مواردي هم سعي کرده‌اند در متن قطع نامه تعديل به وجود بياورند.

متکي اظهار داشت: ايران از اين بابت تشکري از آن‌ها انجام نداده به دليل انتقاد بزرگتري که از اين دو کشور دارد اما انتقادات ما نسبت به روسيه ، فرانسه، آلمان و چين دليل بر اين نيست که روابطمان را با اين کشورها به صورت دو جانبه ادامه  ندهيم. ما در جايي که انتقاد داريم مواضع‌مان را بيان مي‌کنيم اما روابطمان را دچار خدشه نمي‌کنيم.

وزير سابق امور خارجه در پاسخ به اين سوال که نسبت به تصميماتي که تاکنون از سوي 1+ 5 اتخاذ شده اعتراض داريد يا خير گفت: اعتراض من به اين دليل است که مي‌گويند نبايد در مقدمات گير کرده و بايد در محتوا متمرکز شويم و حتي اين مطلب را در سايت شخصي‌ام در گزارشي نوشته‌ام.

وي ادامه داد: انتقاد ما از 1+5 اين است که برخورد دو گانه‌اي دارند و براساس NPT و براساس مقررات آژانس عمل نمي‌کنند مثل هر کشور ديگري ايران هم حق دارد که انرژي هسته‌اي داشته باشد ولي آن‌ها در طول اين سال‌ها سعي کردند که اين حق ايران را زير سوال ببرند. اگر مي‌خواهند اين کار را انجام بدهند مانعي ندارد اما اين مسئله را مورد توجه قرار دهند که کشورهاي ديگري در دنيا بودند که فعاليت هسته‌اي صلح آميز انجام مي‌دادند که آن‌ها نيز زير سوال بودند همان گونه که با آن‌ها برخورد کرديد با ايران هم برخورد کنيد.

متکي با اشاره به اقدام ژاپن بعد از جنگ براي دستيابي به فعاليتهاي هسته اي گفت: در حال حاضر برخي از نيروگاه توليد برق اين کشور توسط نيروگاه‌هاي اتمي اداره مي‌شود ژاپن هم براي سوخت نيروگاه‌ها به غني سازي پرداخت و از فعاليتهاي اين کشور هم بازرسي و بازديد کردند اما هرگز به ژاپن نگفتند بايد فعاليت هسته‌اي را تعليق کنيد اما چرا بايد در مورد ايران اين گونه باشد نگاه 1+5 نگاه غلطي است.

در ادامه منوچهر متکي در  دانشگاه پرديس قم به سوالات تعدادي از دانشجويان نيز پاسخ گفت.

وي در پاسخ به سوال دانشجويي که پرسيد وضع اقتصادي کشور که در اين شرايط قرار دارد تا چه حد ناشي از تحريم‌ها و چه ميزان ناشي از تدبيرهاست گفت: در دولت آقاي خاتمي بحث فعاليت هسته‌اي با غرب مطرح شد دولت نهم نيز بر اين مسئله تاکيد داشت و خواسته‌شان اين بود که بايد به انرژي هسته‌اي دست پيدا کنيم زيرا حق مسلم ملت ايران است و بر همين اساس مذاکراتي صورت گرفته در آن زمان 1+5 نبود بلکه PU3 بود که متشکل از آلمان،‌ انگليس و فرانسه بودند که در بحث هسته‌اي اين کشور را پيگيري مي‌کردند.

متکي ادامه داد: دولت طبق مذاکرات متقاعد شد که مذاکرات در ايران را تعليق کند با اين هدف که طرفين مقابل به حسن نيت ايران پي ببرند؛ در دولت آقاي خاتمي بيش از دو سال غني‌سازي را تعليق کرديم حتي آقازاده معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي وقت گفت که به حدود 30 سانتريفيوژ نياز براي مطالعه تحقيقاتي نياز داريم ولي حتي دو تا هم در اختيار ما قرار ندادند.

وي تصريح کرد: اين گونه تلقي مي‌شد که بعد از دو سال غرب بگويد مي‌توانيم فعاليت‌مان را شروع کنيم و توليد سوخت راکتور هسته‌اي داشته باشيم. در مرداد سال 1384 زماني که رئيس‌جمهور جديد انتخاب شده هنوز دولت آقاي خاتمي بر روي کار است من هم مشاور رئيس مجلس عضو کميسيون امنيت ملي و رئيس مرکز روابط خارجي بودم؛ پکيج فرستاده شده از سوي اروپايي‌ها را مطالعه کرديم همه چيز در آن بود غير از حق غني‌سازي يعني در واقع حرف پشت پرده اين بود که شما اصلا نبايد غني‌سازي کنيد.

متکي ادامه داد: در دولت آقاي خاتمي اين تصميم گرفته شده بود که ما بايد غني‌سازي را از سر بگيريم؛ دولت جديد يعني بعد از دولت خاتمي هم اعتقاد به اين کار داشت و لذا اصفهان و نطنز به وجود آمد؛ بعدها مقام معظم در ديداري که با کارگزاران نظام داشتند به اين موضوع اشاره کردند که اگر آن روز ما تعليق را نمي‌پذيرفتيم و بيش از 2 سال تعليق نمي‌کرديم نسل‌هاي آينده به ما مي‌گفتند که اگر شما مقداري مصالحه مي‌کرديد به حق خود مي‌رسيديد.

وي تصريح کرد: اروپا در ازاي اين اقدام به سمت شوراي امنيت رفت و مي‌گفتند که بايد همه دستاوردهاي به دست آمده را تعطيل کنيد و کلا در تمام عرصه‌ها مي خواهند بگويند طبق گفته ما بايد عمل کنيد اما تا به حال نتوانسته‌اند ما در مقوله هسته‌اي ايستادگي کرده‌ايم اما آن ها رفتند به طرف تحريم و در حال حاضر تحريم وجود دارد و تاثير هم دارد اما تاثير تحريم بر بخشي از اقتصاد است 4 برابر حوزه اقتصاد ربطي به تحريم ندارد و در اين جا تدبير است که بايد جلوي نفوذ تحريم را بگيرد.

متکي اظهار داشت: ما ممکن است تصميم اقتصادي بگيريم که اشتباه باشد اما در شرايط ويژه و حساس حق اشتباه نداريم. اين که ديروز يک مقام کشوري مي‌گويد صادرات پسته ممنوع است و امروز وزير صنايع مي‌گويد که ممنوع نيست حاکي از اين است که در تصميم‌گيري‌ها ثبات وجود ندارد نبايد سو تدبيرهاي خود را به پاي ديگران بنويسيم ما مي‌توانيم با فرمول تدبير، مقاومت ، همدلي و هم افزايي از شرايطي که در آن قرار داريم عبور کنيم.

وزير سابق امور خارجه در پاسخ به اين سوال که چرا شما از دولت نهم جدا شديد گفت: در آينده هر گاه که من و آقاي احمدي‌نژاد در قالب يک شهروند عادي قرار گرفتيم من حتما بحث جالب و جنجال برانگيز سنگال را مطرح مي‌کنم و به اين موضوع خواهم پرداخت.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مذاکره ، ایران ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار