نشست بررسي طرح تشكيل سازمان امر به معروف و نهي از منكر در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، در ابتداي اين نشست که به همت مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي و با همكاري مركز فقهي ائمه اطهار (ع) و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد دكتر ابراهيميان دبير علمي اين نشست با اشاره به برخي از آيات قرآن کریم و اصل هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي که به اجرای اين وظيفه در جامعه تصريح دارند افزود : از نظر عقلايي نيز برخي از فقها از جمله شهيد اول، شيخ طوسي، شيخ انصاري و حضرت امام خميني (ره) با كاوش هاي عقلي تلاش كردند بحث امر به معروف و نهي از منكر و ضرورت آن را به اثبات برسانند.

عضو هيات علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هم افزود : قواعد زيادي مانند قاعده لطف، وجوب حفظ نظام و مصلحت جامعه نیز در اين زمينه قابل بررسي است.

حجت الاسلام آراسته با اشاره به مفاد اصل هشتم قانون اساسي خاطرنشان كرد: مطالبه اي كه قانون اساسي دارد، مبتني بر فريضه امر به معروف و نهي از منكر است و تحقق اين مطالبه نيز جز با تاسيس يك سازمان كه دغدغه اصلي آن اقامه امر به معروف و نهي از منكر باشد امكان پذير نيست.

وي ادامه داد: يكي از دغدغه هاي امام راحل، مساله امر به معروف و نهي از منكر بود و در سال 58 نيز در نامه اي به شوراي انقلاب بر تاسيس چنين اداره اي براي امر و نهي تاكيد كرد.

استاد حوزه و دانشگاه يادآورشد: مسئولان نظام نيز به فكر راهكاري براي پركردن خلاء هاي قانوني براي اين كار برآمده و كارهاي مانند مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ارتباط با بحث حجاب و عفاف نيز از جمله اين اقدامات بود ولي هرگز به مرحله اجرايي نرسید./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.