لیبی روز یکشنبه در حالی آغاز قیام مردمی منجر به سقوط رژیم معمر قذافی را جشن می گیرد که با توجه به فراخوان به تظاهرات علیه مقامات جدید، تردید ها درباره درگیری در این کشور در معرض نا امنی افزایش یافته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، در بنغازی، مهد انقلاب در شرق لیبی چند گروه از جمله طرفدران فدرالیسم و سازمان های جامعه مدنی به برگزاری تظاهرات از پانزدهم فوریه دعوت کرده اند.

مطالبات شبه نظامیان مسلح ناراضی که بعد از سقوط رژیم قذافی حکمرانی می کردند، از « طرد مقامات رژیم سابق » به « سقوط رژیم جدید » تبدیل شده است.

انقلابیون ( ثوار )، قهرمانان انقلاب لیبی که تا زمان مرگ سرهنگ معمر قذافی در بیستم اکتبر دو هزار و یازده با نیروهای او می جنگیدند و به صورت نیروهای شبه نظامی سازماندهی شده اند، به عنوان مسئول نا امنی و مانع روند بازسازی کشور تلقی می شوند.

کشته شدن کریستوفر استیونس، سفیر آمریکا در لیبی در حمله به کنسولگری این کشور در بنغازی در یازده سپتامبر دو هزار و دوازده نفوذ فزاینده این گروه های مسلح به ویژه گروه های اسلامگرای افراطی را نمایان کرد.

سلیمان ازقیم تحلیل گر سیاسی معتقد است: « پرونده امنیتی یکی از چالش هایی است که لیبی به ویژه با توجه به گسترش سلاح و فرار هزاران زندانی در دوره انقلاب دو هزار و یازده با آن روبرو است .»

به گفته وی، « مقامات جدید با مطالبات اجتماعی ضروری روبرو هستند که از اجرای راهبردهای اقتصادی و احتماعی میان مدت و بلند مدت مانع می شود .»

به رغم برگزاری نخستین انتخابات آزاد در تاریخ لیبی در ژوئیه دو هزار و دوازده ازقیم خاطر نشان کرد این کشور بعد از چهل سال رژیم دیکتاتوری معمر قذافی که شکل گیری احزاب سیاسی را ممنوع کرده بود، « هنوز بی تجربه » است.

مجمع ناهمگنی که بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی تشکیل شده است، پرونده هایی مثل آشتی ملی، روی کار آمدن دستگاه قضایی انتقالی و به ویژه تدوین قانون اساسی برای ترسیم آینده سیاسی کشور را به پیش برده است.

مقامات جدید تونس کندی روند اصلاحات را با « میراث سنگین » به جا مانده از قذافی توجیه می کنند: کشوری فاقد نهادهای اساسی، ارتش و دستگاه های امنیتی به حاشیه رانده شده و طرفداران رژیم سابق که به تلاش برای ممانعت از برقراری دموکراسی متهم هستند.

دولت و شورشیان سابق بار دیگر با متهم کردن حامیان قذافی به تلاش برای ایجاد هرج و مرج این بار در مراسم دومین سالگرد انقلاب تهدید کردند علیه کسانی که تلاش کنند این مراسم را به هم بزنند، به زور متوسل خواهند شد.

آنها تدابیر شدیدی را برای تامین امنیت در کشور اتخاذ کرده اند.

دولت لیبی همچنین روز سه شنبه از بسته شدن مرزهای زمینی خود با تونس و مصر از چهاردهم تا هجدهم فوریه و تعلیق پروازهای بین المللی در فرودگاه های لیبی به غیر از بنغازی و طرابلس خبر داد.

لیبی آخر دسامبر نیز تصمیم گرفت مرزهای خود را با چهار کشور جنوبی ببندد.

ایست های بازرسی از چند روز قبل در میادین اصلی و ورودی های طرابلس مستقر شده است.

این تدابیر همچنین در بنغازی به اجرا گذشته شده است. ساکنان بنغازی را گروه هایی تشکیل شده اند که از خود دفاع می کنند.

چند سازمان جامعه مدنی لیبی از جمله حامیان نظام فدرالیسم در شرق این کشور با توجه به فراخوان های متعدد به تظاهرات ضد دولتی تصمیم گرفتند اعتراضات خود را به تعویق اندازند.
برچسب ها: امنیت ، لیبی ، سالگرد ، انقلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار