تقویت تمرکز با مصرف ریتالین که در بین دانشجویان و دانش آموزان جا افتاده است هیچ پایه و اساس علمی ندارد و فرد با مصرف آن در معرض عوارض زیادی قرار می گیرد.

دکتر عباس علی ناصحی ريیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: ریتالین دارویی است که برای درمان بیماری نورولوژیک نارکولپسی و بیش فعالی کودکان کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه نارکولپسی بیماری است که فرد یک باره دچار حالات خواب می شود گفت: این بیماری یک بیماری نادری است که فرد مبتلا با مصرف ریتالین می تواند بیماری خود را تا حد زیادی کنترل کند.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده که این دارو می تواند تحرک و بی توجهی را در کودکان کاهش دهد باید توجه داشت که ریتالین مثل هر داروی دیگر عوارضی دارد که یکی از عوارض آن ایجاد بی خوابی است که برخی از افراد از جمله دانش آموزان و دانشجویان از این فرصت برای کاهش خواب در شب های امتحان استفاده کنند.

ناصحی تأکید کرد: ریتالین در حد دوز درمانی ایجاد عارضه نمی کند ولی اگر از دوز دارویی بیشتر مصرف شود می تواند در فرد مصرف کننده چاقی، فشار خون، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، ناراحتی معده، توهم، سکته های قلبی و مغزی ایجاد کند.

ريیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در جامعه به صورت غلط جا افتاده که ریتالین باعث تقویت تمرکز می شود خاطرنشان کرد: برای تقویت تمرکز فرد باید از تمرینات روانشناسی استفاده کند در حال حاضر هیچ نوع دارویی برای تقویت ترمکز وجود ندارد تنها با مراجعه به روانشناس می توان تمرکز را تقویت کرد./ع2   
برچسب ها: تقویت ، تمرکز ، ریتالین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.