امام جمعه موقت تهران گفت: آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی مجتهدی برجسته و "بقیة‌السلف" فقهای تهران بود.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، آیت الله سید احمد خاتمی به مناسبت چهلمین روز ارتحال استاد اخلاق و عالم عمل مرحوم "آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی" امام جمعه موقت تهران با بیان ویژگی‌های فقیه عالیقدر آیت الله تهرانی اظهار داشت: اولین ویژگی این عالم وارسته این بود که فقیهی مسلم و صاحب نظر در عرصه اخلاق و معارف بود و مخاطبان او در همه حال ازچشمه معارف و فضائل ایشان بهره‌مند می‌شدند.
 
وی وفاداری به آرمان‌های امام(ره) و رهبری را دومین ویژگی بارز این مجاهد نستوه خواند و ادامه داد: آیت‌الله مجتبی تهرانی از وفاداران راستین به امام راحل و عظیم الشان انقلاب و مقام معظم رهبری بوده و این عهد و پیمان و وفاداری تا آخر عمرشریفشان استمرار داشت.
 
آیت‌الله خاتمی افزود: این استاد اخلاق از شاگردان برجسته امام خمینی (ره) و مورد اعتماد واطمینان معظم له بود به طوری که تقریر برخی تالیفات امام(ره) مثل «الرسائل» که مجموعه رساله‌های ایشان بود را به آیت الله تهرانی واگذار کردند که او تحقیق و تصحیح داشته باشد و نام او نیز در چاپ‌های اولیه «الرسائل» موجود است.
 
* ولایت مداری برجسته ترین ویژگی آیت الله تهرانی
 
وی ولایت مداری را برجسته ترین ویژگی و شاخصه این عالم وارسته توصیف نمود و یادآورشد: این فقیه بزرگوار از عمق جان، ولایت فقیه را قبول داشت ،مبانی ولایت را پذیرفته بود و برهمین اساس مطلقا از این مسیر عدول نکرد، در زمان امام (ره) و پس از رحلت ایشان نسبت به مقام معظم رهبری همواره جانبداری، وفاداری وحمایت کامل او از ولی فقیه را شاهد بودیم و این حمایت مبنای فقهی داشت.
 
آیت الله خاتمی مردم داری را ازدیگر ویژگی‌های این فقیه جلیل القدر دانست و گفت: مرحوم آیت الله‌حاج آقا مجتبی تهرانی تا پایان عمرشریف رابطه خود  را با مردم حفظ کردند، جلسات اخلاق ایشان آکنده از انسان‌هایی بود که در پی تهذیب نفس و شهد شیرین معارف دین بودند و این ویژگی در ایجاد رابطه عمیق با متن مردم منحصر به فرد و برخاسنه از اخلاقیاتی بود که ایشان ازامام (ره) فرا گرفته بودند.
 
* مصداق مطیع الامر مولی بود
 
امام جمعه موقت تهران آیت الله تهرانی را مصداق روایت "من کان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظا لدینه مخالفا علی هواه و مطیع لامر مولاه"عنوان کرد و گفت: وارستگی از دنیا و متعلقات آن ازدیگر ویزگی‌های این روحانی فاضل و بزرگوار بود به نحوی که با وجود امکان دسترسی به بهترین امکانات و رفاه دنیوی به زندگی ساده بسنده نموده بود.
 
آیت الله سید احمد خاتمی در پایان رحلت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی را ضایعه‌ای بزرگ برای حوزویان و پژوهندگان اخلاق و معارف دینی توصیف کرد و اظهارداشت: امیدواریم با عنایت حضرت ولی عصر(عج) این ضایعه جبران شده و فقیه وارسته دیگری بتواند این خلاء بزرگ را پرکند، اگرچه خلاء وجود او پرشدنی نیست.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار