امام جمعه موقت تهران گفت: ما بايد علماي اخلاق را به درستي شناسايي کرده و از حضور آن‌ها در سالم‌سازي روح و جان و تصحيح روند زندگي بهره ببريم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام و المسلمين کاظم صديقي در مراسم بزرگداشت مرحوم آيت‌الله آقا مجتبي تهراني که ظهر امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، رحلت اين عالم بزرگوار را به همه دانشمندان، دانشجويان مؤمن و فرهيختگان تسليت گفت.

وي با اشاره به امورات دنيوي گفت: اين دنيا ظاهر و باطني دارد و خداوند منان ما را به ظاهر مبتلا کرده، اما ما را مأمور کرده از اين ظاهر عبور کنيم و به آرامش و يقين برسيم و براي رسيدن به اين هدف بايد همان مسيري را که حضرت ابراهيم(ع) براي رسيدن به مقام يقين طي کرد را سپري کنيم.

صديقي افزود: خداوند، عالم و همه موجودات را مخلوق معرفي کرده است که علت فاعلي و غايي دارند و اين عالم براي ما کتاب آموزش است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: انسان بايد هم خود و هم اين عالم را به درستي بشناسد و اين آيات و روايات هستند که محدوده کار انسان‌ها و دانشگاهيان را معرفي مي‌کنند.

صديقي تصريح کرد: اين عالَم کلاسي است که بايد در اين کلاس، اسرار آن را شناخته و به درستي از آن بهره ببريم و در کنار شناخت ظواهر آن، انسان اگر باطن را نشناسد دچار خسارت مي‌شود.

وي با اشاره به آيات سوره شمس اظهار داشت: خداوند در قرآن کريم قسم‌هايي ياد کرده است که بيشترين آن‌ها 11 قسم در سوره شمس است و با اين قسم‌ها اساسي‌ترين و ضروري‌ترين مسائل حيات را براي ما بيان کرده است.

امام جمعه موقت تهران افزود: خداوند با قسم به مقدسات برتر عالم و تکرار آن‌ها مي‌خواهد انسان را بيدار کند و انسان پس از بيداري بايد به مهم‌ترين مسئله که خودسازي است توجه کند و با تزکيه خود فضولات زندگي را کنار بگذارد؛ در اين صورت است که انسان به پيروزي قاطع مي‌رسد و در واقع انسان وقتي پيروز واقعي است که بر خود پيروز شود.

صديقي خاطرنشان کرد: خداوند براي نجات بشر دستوراتي داده و آن‌ها را از طريق کارشناساني که با عصمت قرين هستند به ما ارائه کرده است.

وي گفت: راه‌هاي رسيدن به خودشناسي فقط خواندن و کتاب و استفاده از اساتيد نيست بلکه انسان بايد همه امور را در جهت خدا قرار داده و در رفع ربوبيت پروردگار براي رسيدن به او تلاش کند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه به ويژگي‌هاي اخلاقي آقامجتبي تهراني اشاره کرد و يادآور شد: حدود 30 سال با ايشان مراواتي داشتم؛ ايشان در اعتقاداتش ابدا هيچ ترديدي راه نمي‌داد و ظاهر و باطنش با هم تفاوتي نداشت.

صديقي گفت: آقا مجتبي تهراني کسي بود که خودش را ساخته بود، اهل تزوير و ريا نبود؛ ايشان از حاميان نظام بودند، اما نان نظام را نمي‌خوردند.

وي ادامه داد: درس اخلاق آقا مجتبي تهراني باعث تربيت شهداي اسلام بوده است و مايه اميد و نشاط جوانان و ارتباط دل‌ها با خالق دل‌ها بود.

امام جمعه موقت تهران افزود: آقا تهراني براي نظام و جامعه، پربرکت و پر فايده بوده و هيچ‌گاه دردسر و هزينه‌اي براي نظام نساخته است.

صديقي در ادامه با اشاره به اهميت بحث اخلاق تصريح کرد: مسئله اخلاق در زندگي سياسي، اجتماعي، علمي و فرهنگي از نان هم براي ما ضروري‌تر است، چرا که اخلاق روح زندگي بشر است.

وي در پايان خاطرنشان کرد: ما بايد علماي اخلاق را به درستي شناسايي کرده و از حضور آن‌ها در سالم‌سازي روح و جان و تصحيح روند زندگي بهره ببريم.

انتهاي پيام/

برچسب ها: صدیقی ، دانشگاه ، اخلاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار