هنرمند دوخت لباس هاي سنتي آذربايجان شرقي ، جشنواره ملي «صدای عشایر» را گام مهمي در راستاي ترويج پوشش و استفاده از البسه محلي و سنتي استان ها عنوان كرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، عاشقي افزود: در دنياي مدرن امروز، عشاير بيشتر از ديگر اقشار كشور به لباس سنتي و استفاده از آنها در پوشش هاي خود اهميت مي دهند.

وي برگزاري جشنواره ملی «صداي عشاير » را مرحله مهمي در ترويج آداب و سنن عشاير دانست و يادآور شد: هرچند كه پوشش عشاير نيز در چندين دهه گذشته دچار تغييراتي شده اما هنوز نسبت به جوامع شهري و روستايي، البسه محلي اصالت و كاربرد بيشتري در زندگي روزمره شان دارد.

عاشقي لباس سنتي و محلي عشاير آذربايجان شرقي را به دليل الوان بودن شادتر از ساير اقوام توصيف كرد و گفت: تنوع مراسم و آيين ها و نيز آب و هواي منطقه منجر به رنگارنگي و گوناگوني البسه محلي و سنتي عشاير آذربايجان شرقي شده است.

اين هنرمند صنايع دستي استان، با تاكيد بر اينكه لباس محلي و سنتي تنها يك پوشش نيست، اظهار داشت: اين لباس ها نمادي از فرهنگ عامه و فولكوريك و تاريخ آذربايجان شرقي را ارائه و معرفي مي كنند.

عاشقي ، لباس هاي سنتي آذربايجان شرقي را از نظر شكل و كاربرد بسيار متنوع ارزيابي كرد و گفت: ستارخاني، اعياني، بزمي، مجلسي، كفش ها و كلاه هاي سنتي و نيز روپوش هاي قديم و شكل جديد تعدادي از مهمترين انواع اين پوشش ها را تشكيل مي دهند.

وي خاطرنشان كرد: لباس ارسباران، عشاير، شاهسون و اهر نيز تعدادي از البسه بخش ها و مناطق مختلف اين استان هستند كه با توجه به موقعيت جغرافيايي شان داراي بافت ها و ضخامت هاي متفاوتي از يكديگرند.

عاشقي برگزاري جشنواره صداي عشاير را يك شروع خوب و بسيار اميدوار كننده براي ترويج كاربردي فرهنگ و سنن عشاير كشور دانست و نسبت به تداوم آن با كيفيت هاي بالاتر در آينده اي نزديك اظهار اميدواري كرد.

يادآور مي شود، در جشنواره ملي صداي عشاير، 30 هنرمند صنايع دستي آذربایجان شرقی با ارائه آثاري در قالب 20 رشته، حضور یافته بودند/س

برچسب ها: جشنواره ، صدای ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.