عمر این ماشین خاطرات ایرانیان اما در ۳۸ سالگی به پایان رسید، همه دشمنش شده بودند هر‌کسی چیزی بارش می‌کرد؛ «دیگر فرسوده شده»، «ایمنی ندارد»، «هوا را آلوده می‌کند»، «مصرفش بالا است» و هزار و یک انگ مربوط و نا‌مربوط دیگر که عاقبت نفسش را گرفت. همه به راحتی از کنارش گذشتیم.

افزایش  قیمت خودرو در چند ماه اخیر ذهن بسیاری از مردم را بار دیگر متوجه «پیکان»، ماشین خاطرات ایرانیان کرد.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ،‌ جهانیان مردم ایران زمین را به قدرشناس بودن می‌شناسند و این مردم بارها ثابت کرده‌اند که دیگر ملل در مورد آنها اشتباه قضاوت نکرده‌اند اما باید اذعان کنیم حداقل در یک مورد این قدرشناسی صادق نیست.
 
«پیکان» وسیله نقلیه‌ای است که به جرأت می‌توان گفت کمتر ایرانی را می‌شود پیدا کرد که برای یک‌بار هم که شده سوار آن نشده باشد، خیلی‌ها با آن مسافرت و میهمانی رفته‌اند، عروسی کرده‌اند و عزا گرفته‌اند؛ «پیکان» ماشین خاطرات نسل دیروز ایران است.
 
ترمز ABS و کیسه هوا نداشت، شیشه‌هایش هم با یک دستگیره زمخت بالا و پایین می‌شد، نه از کولر خبری بود و نه از فرمان هیدرو‌لیک، این همراه ۳۸ ساله ایرانی‌ها کم‌کم کارش به جایی رسیده بود که بچه‌های امروزی با زدن اتهام بی‌کلاس بودن، هر ماشینی را به «پیکان» ترجیح می‌دانند؛ شیشه‌های برقی و دودی بنز و ما‌کسیما و موهاوی و جنسیس، این روزها با بزرگ و کوچک چه‌ها که نمی‌کند.
 
آن روزها از مدیرکل و کارمند بانک و بازاری که پولدار باشند گرفته تا معلم و مسافر‌کش و جوان بیکار، همه «پیکان» داشتند و از پشت شیشه‌های این همسفر مهربان و البته جان‌سخت دنیا را یک‌رنگ می‌دیدند.
 
عمر این ماشین خاطرات ایرانیان اما در ۳۸ سالگی به پایان رسید، همه دشمنش شده بودند هر‌کسی چیزی بارش می‌کرد؛ «دیگر فرسوده شده»، «ایمنی ندارد»، «هوا را آلوده می‌کند»، «مصرفش بالا است» و هزار و یک انگ مربوط و نا‌مربوط دیگر که عاقبت نفسش را گرفت. همه به راحتی از کنارش گذشتیم.
 
در جشن توقف تولید «پیکان» خیلی‌ها حاضر بودند، از وزیر صنایع دولت اصلاحات و معاو‌نش گرفته تا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران؛ خبرنگاران هم طبق معمول یک پای ثابت قضیه بودند.
 
دولت قاطعانه پای خروج «پیکان» از چرخه تولید ایستاد و حتی تندر ۹۰ را هم به‌عنوان جانشین معرفی کرد و بالاخره آقای وزیر صنایع زیر باران فلاش دوربین عکاسان، ۲۵ اردیبهشت ۸۴ روی بدنه آخرین «پیکان» نوشت: «پیکان ارابه‌ای بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه می‌رود تا نظاره‌گر اعتلای این صنعت باشد».
 
با پیش آمدن مشکلاتی در قرارداد تولید تندر ۹۰ و به تأخیر افتادن تولید، پژو RD با بدنه پژو و موتور پیکان به میدان آمد اما جای پیکان را نگرفت هیچ، آبروی پژو را هم به خطر انداخت. ترفند تغییر نام این بینوا به «روآ» و ادعای تقویت موتور هم نتوانست تغییرات چندانی در اقبال به آن ایجاد کند.
 
در این میان بازار وعده و وعید مسئولان به مردم هم بسیار داغ شده بود، محمود احمدی‌نژاد در دور اول ریاست جمهوری خود در سفرهای استانی به هر استانی که می‌رود قول ساخت کارخانه خودرو را می‌دهد؛ آذربایجان، مازندران، اصفهان، همدان، کرمانشاه و ...
 
آقای رئیس جمهور همچنین در همان دور اول ریاست جمهوری و در مراسم رو‌نمایی از موتور ملی، دستور تولید خودرویی ۵.۵ میلیون تومانی را برای طبقه متوسط جامعه صادر کرد که البته «علیرضا طهماسبی» وزیر وقت صنایع، همان هنگام وعده می‌دهد چنین خودرویی در آینده‌ای نزدیک تولید می‌شود.
 
منوچهر منطقی مدیر عامل ایران خودرو در سال ۸۷، مهرداد بذرپاش مدیرعامل سایپا در همان زمان، میر‌جواد سلیمانی قائم‌مقام ایران‌خودرو در تابستان ۸۸ و مجید هدایت رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در روزهای نخست ریاستش بر این سازمان از جمله دیگر کسانی بودند که دل مردم را به تولید خودرویی ارزان و زیر ۱۰ میلیون تومان گرم کردند.
 
نتیجه وعده‌های مسئولان به مردم اما در عمل چیز دیگری از آب درآمد، حمایت بی‌دریغ دولت از خودرو‌سازان دوچندان شد و قیمت زیر ۱۰ میلیون به رؤیا تبدیل گردید.
 
عهد و پیمان تو با ما و وفا با دگران
 
ساده‌دل من که قسم‌های تو باور کردم
 
اما با عملی نشدن وعده‌های مسئولان و نیازمندی روزافزون مردم به وسیله نقلیه با ماشینی‌شدن هرچه بیشتر زندگی، جای خالی «پیکان» بیش از پیش احساس شد.
 
بالا رفتن افسار گسیخته نرخ خودرو در هفته‌های اخیر هم دلیل دیگری بود تا اقشار کم‌درآمد جامعه بار دیگر مشتری این یار قدیمی ایرانی شوند.
 
شاید تا چند ماه پیش هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که «پیکان» بار دیگر اینچنین برای مردم عزیز شود و حضورش در خیابان‌ها تا این حد پررنگ شود.
 
یکی از نمایشگاه‌داران اتومبیل سنندج در بلوار «گریاشان» در خصوص بازگشت «پیکان» به جمع خودروهای پرفروش به خبرنگار ما گفت: تا دو سه ماه پیش، خرید و فروش پیکان در نمایشگاه تقریباً به صفر رسیده بود اما با بالا رفتن قیمت خودروها و ثابت ماندن توان خرید مردم اکنون بسیاری از حقوق‌بگیران دوباره مشتری خرید پیکان شده‌اند.
 
وی گفت: دو سه ماه پیش قیمت یک خودرو پیکان مدل ۷۲ تا ۷۶ به حدود ۱.۵ میلیون تومان کاهش پیدا کرده بود و به‌ندرت کسی سراغ پیکان را می‌گرفت ولی در شرایط کنونی که هیچ‌ خودرو زیر ۱۰ میلیون تومان در بازار وجود ندارد مردم دوباره سراغ پیکان رفته‌اند و نبود عرضه این خودرو هم قیمت آن را به شدت افزایش داده تا حدی که اکنون یک پیکان مدل ۸۳ تا ۸ میلیون تومان هم معامله می‌شود.
 
فارغ از بحث عدم عرضه خودرو از سوی خودرو‌سازان حتی با تصمیم حمایتی اخیر دولت از آنها،  مبنی بر نرخ گذاری تجاری خودرو یا مبنا قرار دادن ارز مبادلاتی برای قیمت‌گذاری خودروها و نبود هیچ حق انتخابی برای مشتری ایرانی با وجود تعرفه‌های سنگین واردات خودرو، نوید حضور بسیار پررنگ‌تر «پیکان» با تعمیر و راه‌اندازی دوباره آنهایی که از رده خارج شده‌اند در روزها و هفته‌های آینده واقعه دور از انتظاری نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
شعبان
۱۴:۳۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
باید پیکان دوباره تولید شود من پیکان جدیدنمیخواهیم پیکان قدیمی خودمون

ASEGHE PAYKAN
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۲:۴۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
یادش به خیر
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۲:۰۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
یادش بخیر
بنزین100تومن
نون100تومن
....
الان چی؟بنزین700
نون1000.
ما کجا داریم میریم؟به فکر مردم باشین یه کم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
واسه فروش ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
چرا بفروشم ؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۱۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
سلام به همه دوستان
حمایت از تولید ایرانی بسیار کار پسندیده ای هست اما باید به اون ور قضیه هم نگاهی داشت .
سئوالی می پرسم
آیا جان انسانها هم نیاز به حمایت نداره
ایا نقص عضو و هزینه های بالای نگهداری از معلولین حوادث جاده ای اهمیت ندارد
کانونهای گرم خانوادگی که از هم پاشیده شده اهمیت ندارد
چرا باید اتوموبیلی تولید کرد که به ارابه مرگ معروف شود
چرا سیستم ای بی اس که از دستاوردهای چند دهه قبل می باشد در خودروهای ما مثال تجمل می باشد.
جان مردم هم نیاز به حمایت دارد.
افزایش قیمت بدون در نظر گرفتن ایمنی خودروها کار درستی نیست.
چرا ما چندین سال در تولید خودرو البته در کیفیت و تنوع در جا زده ایم
شاید به خاطر این حمایت کورکورانه از این صنعت بوده است .
کاش کسانی که این خودروها را تولید می کنند به این فکر میفتادند که در خیلی از این کشته ها و معلولیتها سهیم هستند و بیاد بیاورند که پل صراطی هم هست.
با تشکر
به امید ایرنی بهتر و آبادتر
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
بابک
۱۰:۵۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
هر روز قیمتا بیشتر میشه و هر روزم الکی ب مردمو میگن میاد پایین حداقل ب مردم ک انقدر ایرانشونو دوس دارن و همه جوره پاش وایسادن دورغ نگن و قیمتا رو بیارن پایین ممنون ازتون ب امید باز گشتن قیمت های گذشته....
-
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
از طلا بون پشیمان گشته ایم
مرحمت فرموده ما را مس کنید.
لطفا همون ارابه را برگردونید شاید بتونیم بخریم البته قول بدید به نرخ ارابه های دیگه به ما نندازید ....
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۰۳:۵۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
اگه منطقی باشیم فکر کنم پراید حقش بود زودتر از پیکان از رده خارج بشه. حتما این ضرب المثل معروف رو شنیدین که مرگ حقه پراید وسیلشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
ما از دولت مي خوايم همين ما كه در روز 22 بهمن گل گاشتيم با تمام وجود از انقلابمون با حضورمون دفاع كرديم بابا بخدا ما پولدار نيستيم چرا ما بايد ماشين پ‍و پارسي كه تا چند روز پيش 18 ميليون بوده و مال 50 سال پيش اروپا بوده رو در اين عصر بخريم 36ميليون بابا حمايت از اين شركتهاي خودرو ساز بسه ديگه پدر ما قشر ضعيف دراومد من فكر مي كنم دولت بايد گمرگي رو از رو ماشيناي خارجي برداره تا اين شركتاي ما كه الكي خودروي 2 ميليوني رو ميدن 20 ميليون تنبيه بشن و اينقدر تحريم ها رو براي افزايش الكي قيمت خودروهاشون و انبار كردن الكي ماشينها و ندادن اونا به مصرف كننده بهاننه نكنن آخي دلم خنك شد حرف دلم رو زدم مرسي از سايت خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۲۱:۴۴ ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
ولی بالا غیرتا پیکان بخری خودش هم قرمز خوابیده یک شاهین یا همون قرقی خودمون زیر آینه آویزون کنی یه دسمال گردن هم بیاندازی دور گردنت مسافر کشی بکنی آی عجب حالی میده انصافا یادش بخیر عجب صفایی داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
این کاره ای ها مسعودجان !
Iran (Islamic Republic of)
masuod
۲۱:۲۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
عهد و پیمان تو با ما و وفا با دگران

ساده‌دل من که قسم‌های تو باور کردم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۰۳ ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
پراید از پیکان هم بدنره لطفا ....
Iran (Islamic Republic of)
عاشق پیکان
۱۸:۰۹ ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
بنازم به اونی که خدا عزیزش بکنه که دست بنده نتواند خوارش بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
جوری از پیکان نوشتی انگار از دلبرت و تهمتهایی که ناحق بهش زدند نوشتی همین پیکان خدا میدونه چند نفر رو مفت مفت فلج و از کار افتاده کرد و یا فرستاد سینه قبرستون حالا شد عزیز میخواستی بیست و چند میلیونی هم باشه؟؟؟ پراید خیلی بده ولی نه به اندازه پیکان
Iran (Islamic Republic of)
هادي
۱۶:۲۸ ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
امان از اين گروني ها كه هيچ كس ديگه نظاره نميكنه !!
يادش بخير پفك كامك 20 تومان-نوشابه 40 تومان-و غيره...الان ميبينيم با چشم خودمون ما اقشار كم درآمد ديگه هيچ نميتونيم بخيريم اگه هم ميخريم بايد از يه جاي كم خود و فرزندان بزاريم تا بخريم فقط براي ما يه يارانه ميمونه كه اينم ميره بيشتر براي خرج دخترم كلاس هاي درسيش كه اينم برام اقصاطي كردن.
Iran (Islamic Republic of)
مهمونک
۱۱:۲۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
من وقتی کلاس اول دبستان بودم پفک مینو بزرگ دونه ایی پنج ریال و کوچکیکاشو دوتا پنج ریال می گرفتم