امروزه ابتلا به کبد چرب به ویژه در میان جوانان به دلیل پیروی از رژیم های غذایی غلط، کمی تحرک و افزایش پشت میزنشینی بسیار افزایش پیدا کرده است . ▪ موادغذایی خاصی وجود دارد که باید از برنامه غذایی آنها حذف شود؟ میزان کربوهیدرات های ساده و چربی اشباع باید کاملا محدود شوند. این افراد باید میزان مصرف چربی اشباع را به کمتر از ۱۰ درصد کل چربی های مصرفی برسانند. رعایت این مساله یعنی دریافت چربی اشباع از لبنیات یا گوشت و جایی برای مصرف موادغذایی چرب مثل کره و خامه باقی نمی ماند. این بیماران به عنوان صبحانه می توانند یک واحد نان سبوس دار با پنیر کم چرب و سبزی بخورند. مصرف یک لیوان شیر کم چرب یا چای بدون قند یا هر نوع نوشیدنی بدون قند دیگر هم در طول روز برایشان مجاز است. غذاهای سرخ کرده برای این افراد مناسب نیست و بهتر است مواد غذایی آب پز یا بخارپز بخورند.

به گزارش خبر نگار باشگاه خبر نگاران سنندج ، کبدچرب در اثر تجمع چربی در سلول های کبد به وجود می آید و در افرادی که دچار اختلال در متابولیسم بدن هستند و چربی و قندخونشان بالاست، بیشتر دیده می شود.متاسفانه یکی از مشکلات کبدچرب این است که نشانه خاصی ندارد و فقط با انجام آزمایش یا سونوگرافی می توان این بیماری را تشخیص داد. البته برخی علایم در همه بیماران مبتلا شایع است؛ از جمله خستگی و درد در ناحیه بالا و سمت راست شکم.۷۰درصد افراد دچار کبدچرب به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند و سابقه قند و چربی خون بالا دارند.
کبدچرب درمان دارویی خاصی ندارد. تغییر در شیوه زندگی، درمان اصلی و پیشگیرانه این بیماری است. فردی که به چاقی مبتلاست، با کمی کاهش وزن بهبود می یابد./ع

 
برچسب ها: متابولیسم ، کبد ، چربی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.