افزایش وزن در بین کودکان امری نگران کننده است و آنها را در معرض بسیاری از بیماری‌ها قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ در سنین پایین نمی‌توان ارتباط کاملاً مشخص بین فعالیت فیزیکی و چاقی یافت اما آنچه مشخص است با تحرک و کاهش مصرف کالری می توان وزن را کاهش داد.

افزایش وزن در بین کودکان و نوجوانان امری بسیار نگران کننده است، بچه‌های چاق و کم تحرک همیشه در معرض بیماریهای فشار خون، دیابت نوع دوم، نا منظمی هورمون رشد، مشکلات تنفسی و استخوان قرار خواهند داشت.

همچنین این کودکان از فقدان اعتماد به نفس و روابط اجتماعی رنج می‌برند. ورزش و فعالیت بدنی علاوه برکاهش وزن، تأثیرات ثابتی در رشد و نمو خواهد داشت. با فعالیت بدنی، خطر ابتلا به پوکی استخوان به دلیل افزایش غلظت مواد معدنی، کاهش می‌یابد. کسانی که به مدت 30 دقیقه و سه بار در هفته به ورزش می‌پردازند، حجم استخوان کمر و پا و غلظت مواد معدنی در بدن آنها دو برابر کسانی است که تحرک کمتری دارند.

لازم به ذکر است که میزان حجم استخوان حتی پس از توقف ورزش کاهش نمی‌یابد و انجام حرکات ورزشی پیش از سن بلوغ، در صد شکستگی را پس از سن یائسگی کاهش می‌دهد. انجام ورزش‌های هوازی در پیشگیری از بیماری های قلبی – عروقی بزرگسالان بسیار مؤثر است اما در مورد کودکان هنوز نامشخص است.

عموماً بزرگسالان به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند با این وجود در سنین پایین هم مشاهده این بیماری‌ها غیر ممکن نیست. فعالیت بدنی و ورزشی عامل بسیار مهمی نیز در بهبود افسردگی بزرگسالان و کودکان است. فعالیت بدین کودکان از راهکارهای مبارزه با هیجان روحی است.

کسانی که در برنامه‌های ورزشی سخت شرکت می کنند کمتر از تنش های فیزیکی و روحی رنج می‌برند. برای رسیدن به این فواید مثبت ورزش، مربیان و برنامه‌ریزان فعالیت‌های ورزشی باید به طور مثبت تمایل جوانان را به ورزش و تحرک افزایش دهند و نیز دریابند که هر فعالیت بدنی برای چه افرادی مناسب است. کودکان ناتوان و معمولی نسبت به هم سن و سالان توانای خود کمتر با ورزش آشنایی دارند و لازم به ذکر است که این افراد برای افزایش قدرت بدنی تناسب اندام خود به ورزش و فعالیت بیشتری نیاز دارند.

مربیان ورزش باید با توجه به ویژگی‌های جسمانی که شامل سن، جنس، اندام و علایق افراد است، ورزش‌هایی را طراحی و پیشنهاد کنند که مفید و مورد توجه آنان واقع شود. به ورزش های هوازی مثل دویدن، فوتبال و نیز فعالیت‌های غیر هوازی مثل بسکتبال ویا ورزش‌های تفریحی و جسمانی دیگر مثل اسکیت، راهپیمایی و نیز فعالیت‌های شدید بدنی و یا آموزش‌های بدنی که در بیشتر کلاس‌های ورزشی مدام بوده، باید توجه خاص نمود.

باید توجه داشت که هیچ ورزشی به تنهایی، سلامت جسمانی و روانی نوجوانان را تأمین نمی کند. یکی از اهداف برنامه ریزان ورزشی این است که بتوانند 30 دقیقه ورزش سبک و آرام را در بیشتر روزهای هفته دانش آموزان بگنجانند.

انجام ورزش‌های سنگین بین بیشتر افراد جامعه متداول است. افراد بالغ با در نظر گرفتن حداقل خطر و صدماتی که ممکن است به استخوان‌ها، عضلات و مفاصل آنها وارد شود ورزش نموده و نتایج خوب و مثبتی را شاهد هستند. این تمرینات باید با حضور مربی و متخصص ورزشی انجام شود، نظارت دقیق و همه جانبه در انجام حرکت‌های فیزیکی بسیار مهم است. کودکان نباید اجسام سنگین بلند کنند و تا رشد کامل اسکلت بدنشان باید از پرتاپ وزنه خودداری کنند.

متخصصان به مبتلایان به بیماری ضعف رباط پیشنهاد می‌کنند بیشتر به شنا و دوچرخه سواری بپردازند واز ورزش‌هایی مثل بسکتبال و فوتبال که منجربه پیچ خوردگی می‌شود اجتناب کنند. اما باید در نظر داشت که پس از ورزش، انجام کار وفعالیت بدنی، ماهیچه‌های بدن دچار خستگی و کوفتگی می‌شود با این خستگی به دلیل سوخت و ساز اسید لاکتیک است.

استراحت باعث می‌شود که اسدلاکتیک به تدریج دفع شود، سوخت وساز حالت طبیعی خود را به دست آورد ودر نتیجه ماهیچه‌ها بهبود می‌یابند. ماساژ و گرم کردن ماهیچه‌ها خستگی را زودتر برطرف می‌کند و اینکه به پشت روی زمین بخوابید، پاها و دست‌ها را در کنار بدن قرار دهید، پس از 10 دقیقه می‌توانید به انجام حرکات و یا فعالیت‌های روزمره خود بپردازید./آق
برچسب ها: افزایش وزن ، چاقی ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار