بسیاری از افراد در تدارک مسافرت نوروزی با استفاده از خدمات تور‌های مسافرتی هستند،که به دلیل کمی بی‌دقتی وسهل انگاری در انتخاب آژانس مسافرتی و نوع تور انتخابی خاطره تلخی از سفر نوروزی در ذهن خود و همسفرانشان باقی می گذارند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، یک‌ماه و اندی بیش به نوروز باقی نمانده است. اگر بخواهیم به زبان خودمانی درباره این زمان و رابطه آن با گردشگری سخن بگوییم باید گفت نوروز صنعت گردشگری و فعالان در حوزه تورگردانی است! نوروز امسال البته ویژگی خاصی نیز دارد.



 آسیب تکرار در تور‌های مسافرتی

افزایش قیمت ارز باعث شده تا مسافرت به خارج از مرز‌های کشور گرانتر از سال‌های گذشته دربیاید. در نتیجه تور‌های مسافرتی داخلی از رونق بیشتری برخوردار شده است. در این خصوص توجه به چند نکته لازم به نظر می‌رسد.یکی آنکه اقبال بیشتر به این تور‌ها نباید عاملی برای بازار گرمی تورگردان‌ها شود. بررسی بازار و نرخ‌های ارائه شده در این حوزه متأسفانه بیانگر آن است که قیمت‌ها در برخی موارد، بی‌ضابطه بالا رفته است.

این امر شاید در کوتاه مدت درآمدی را به جیب برخی افراد روانه کند، اما در دراز مدت باعث رکود کار تورگردان‌ها خواهد شد. نکته دیگر کیفیت خدمات ارائه شده به مسافران است. تلقی این نکته که امسال مسافر به اندازه کافی وجود دارد و هر پکیج مسافرتی با هر نوع کیفیت و کمیت روی زمین باقی نخواهد ماند، سم مهلکی برای صنعت گردشگری خواهد بود. گردشگران و مسافران کیفیت ارائه شده توسط تورگردانان را به دقت زیر نظر دارند و کوچک‌ترین سهل انگاری در این زمینه باعث رویگردانی از آنان خواهد شد.

به گزارش روزنامه ایران:نکته آخر در این زمینه تنوع بخشیدن در مقاصد گردشگری داخلی است. گذری در فهرست مقاصد گردشگری داخلی بیانگر آن است که همه ساله مقاصد مشابهی به مسافران ارائه می‌شود. یزد، شیراز، مشهد، سواحل شمالی و جنوبی و چند مقصد گردشگری دیگر، فهرست مشترک همه ساله است. این امر در درازمدت به ضرر صنعت تورگردانی است. آنهايي که در این حوزه فعال هستند باید به فکر یافتن مقاصد گردشگری جدید باشند.

با اینترنت سفر کنید

اگر در روز‌های شلوغ و پایانی آخر سال، وقت مراجعه به آژانس و انتخاب تور مسافرتی مورد نیاز و دلخواهتان را ندارید پیشنهاد ما به شما این است که از طریق اینترنت این کار را انجام دهید. خوشبختانه با گسترش فرهنگ استفاده از اینترنت برای کار‌های اداری و خدماتی، امکان خرید آنلاین تور‌های متنوع ایرانگردی بدون نیاز به مراجعه حضوری به آژانس‌‌های مسافرتی فراهم شده است.

بد نیست بدانید با انجام این کار برای سفر با تور‌های داخلی نیازی به جست‌وجو‌‌های وقت گیر در صفحات نیازمندی‌‌های روزنامه‌‌ها و تماس‌های مکرر تلفنی ندارید و فقط با مراجعه به پایگاه‌های اینترنتی مربوطه می‌توانید تمامی اطلاعات از جمله تاریخ سفر، مدت زمان سفر و مسیر تور‌های ایرانگردی به همه کشور را مشاهده کرده و پس از انتخاب مقصد مورد نظر و ملاحظه قیمت تور، گزینه رزرو را انتخاب کنید.

در این سامانه، با وارد کردن اسامی، تعداد نفرات و پرداخت اینترنتی از طریق کارت‌‌های عضو شتاب، برای اطمینان خاطر مسافر قرارداد و مدارک مسافر از روی سیستم به صورت اتوماتیک صادر شده و در اختیار وی قرار می‌گیرد. به خاطر داشته باشید که خرید آنلاین یک تور کامل شامل هتل، راهنما، وسیله نقلیه، گشت و سایر موارد تعریف شده خواهد بود.

با نزدیک شدن به ایام نوروز بازار استفاده از تور‌های مسافرتی داغ می‌شود. در چند سال اخیر، رفتن به مسافرت در ایام نوروز در بین ایرانیان گسترش زیادی یافته است. این مسافرت‌ها به صورت‌های مختلفی انجام می‌شود. برخی خودروی شخصی، اتوبوس، سیستم حمل و نقل ریلی و برخی نیز مسافرت هوایی را انتخاب می‌کنند.



با این تفاسیر نخستین قدم در استفاده از تور‌های مسافرتی انتخاب یک آژانس مسافرتی و تور خوب است. برای آن‌که از چم و خم این کار اطلاعات درستی در دست داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنیم مطلب امروز ما را تمام و کمال خوانده و اطلاعات آن را مورد استفاده قرار دهید.

1- نخستین نکته‌ای که باید بدانید این است که برگزاری تور‌های مسافرتی چه از نوع داخلی و چه از نوع خارجی تنها باید از طریق دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی که از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجوز دارند صورت پذیرد.

برخی افراد هستند که به‌طور شخصی و بدون آن‌که دفتری تأسیس کرده باشند یا مجوزی برای این کار گرفته باشند نسبت به برگزاري تور‌های مسافرتی اقدام می‌کنند. این افراد بیشتر از طریق دوست و آشنا یا چسباندن آگهی‌های خود در پشت شیشه مغازه‌های محلی یا اماکن پر رفت و آمد مشتری جذب می‌کنند. بنابراین، از سفر کردن با این تور‌ها حتماً پرهیز کنید. چون اگر از این ناحیه به شما ضرر و زیان معنوی یا مادی وارد شود هیچ‌کس پاسخگو نخواهد بود.

2- اگر قصد استفاده از تور مسافرتی را دارید حتماً این نکته را به خاطر بسپارید که بین شما و آژانس برگزار‌کننده تور، قراردادی کتبی منعقد شود. در این قرارداد باید جزئیات سفر شما درج شود. تاریخ رفت و برگشت، هتل محل اقامت، ارائه خدماتی چون صبحانه، ناهار و شام، ترانسفر، راهنمای تور، بیمه مسافران، نوع وسیله رفت و آمد و ... از جمله مواردی هستند که قید آنها در قرارداد الزامی است.
بطور معمول این قرارداد در دو نسخه تنظیم می‌شود که یک نسخه متعلق به مسافر است. در قرارداد باید شرایط ابطال تور هم به‌طور کامل قید شود.

3- در انتخاب آژانس مسافرتی و تور درخواستی، به سابقه برگزار‌کننده آن توجه کافی کنید. این را هم در نظر داشته باشید که داشتن قدمت، لزوماً تضمینی برای بهترین بودن آژانس نیست. برخی آژانس‌های مسافرتی تازه کار هم برای رسیدن به اعتبار، خدمات با کیفیتی به مسافران ارائه می‌دهند. بهترین کار این است که با دوستان و آشنایان خود يا افرادی که سابقه این دست مسافرت‌ها را دارند مشورت کنید و آژانس مناسبی را انتخاب کنید.

4- هنگامی که برای خرید یک تور مسافرتی به آژانس مراجعه می‌کنید هیچ پرسشی را در ذهن خود باقی نگذارید. در درجه اول بدانید نوع سوال‌هايی که از سوی نماینده آژانس پرسیده می‌شود راه خوبی برای قضاوت در مورد اعتبار و شهرت آژانس است. هنگامی که آنان به جزئیات کوچکی نسبت به روش مسافرت شما می‌پردازند، متوجه خواهید شد که آنان واقعاً به دنبال تهیه بسته مسافرتی مناسبی برای جلب رضایت شما هستند.

 آژانسی که چند بسته سفر کلی را جلوی شما می‌گذارد و از شما می‌خواهد که یکی را انتخاب کنید، بیشتر به دنبال نقد کردن پول زحمت کشیده شماست. در سوالات خود موضوع‌‌هايی مانند پیش پرداخت برای سفر، نحوه پرداخت، پشتیبانی‌های هنگام سفر در مسافرت و امکان تغییر برنامه‌های سفر در موارد ضروری را سؤال کنید.

5-برای مسافرت به‌طور حتم باید پول خرج کنید، اما بدانید که قیمت در تعیین اعتبار و شهرت یک آژانس عامل مهم به حساب نمی‌آید. بطور طبیعی نماینده آژانس از رقمی که قرار است در سفر هزینه کنید، جویا می‌شود اما هنگامی که هنوز
هیچ گونه ایده‌ای از خواسته‌های شما برای سفر به دست نیاورده، صحبت از سفر‌های ارزان قیمت را آغاز كند، علامت خوبی به شما نشان نداده است.

انواع آژانس‌های مسافرتی



همه روزه در رفت وآمد‌های روزانه خود در کوچه و خیابان با تعداد زیادی از آژانس‌های ارائه دهنده خدمات مسافرتی روبه‌رو می‌شویم. همچنین همه روزه تعداد زیادی از برگه‌های تبلیغاتی این اماکن نا خواسته به دست ما می‌رسد.

شاید در نگاه اول تمام آژانس‌های مسافرتی یک جور به نظر برسند، اما بد نیست بدانيد در این صنف، تقسیم‌بندی‌های خاصی وجود دارد و یک آژانس مسافرتی تنها می‌تواند در محدوده مجوزی که برایش صادر شده به شما خدمات ارائه بدهد.برای آشنایی بیشتر با کم و کیف آژانس‌های مسافرتی به شما پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را تا انتها مطالعه کنید.

برخی از آژانس‌‌های مسافرتی تنها فروشنده‌ بلیت هستند که به دو دسته نماینده‌ مستقیم هواپیمایی مورد نظر و آژانس واسطه تقسیم می‌شوند.برخی دیگر از آژانس‌ها علاوه بر فروش بلیت، خدمات تور را نیز ارائه می‌دهند. این آژانس‌ها نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ آژانس‌هایی که خود برگزار‌کننده تور هستند و آنهايي که واسطه‌ فروش تور و نماینده یک آژانس داخلی دیگر هستند.

 در مواجهه با این دسته اخیر، شما به عنوان خریدار باید حواستان را جمع کنید، چون برخی از آژانس‌ها با سوء استفاده از موقعیت خود به مشتری راستش را نمی‌گویند و می‌گویند ما خود برگزار کننده‌ایم، اما آژانس‌هایی که خود برگزار‌کننده تور هستند نیز به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند.

بعضی از آژانس‌ها با یک کارگزار در کشور مقصد قرارداد دارند و مسافران را در اختیار آنها می‌گذارند. بعضی دیگر با یک کارگزار در کشور مقصد قرارداد دارند، اما در طول سفر یک لیدر از خودشان می‌فرستند و از کارگزار، یک لیدر محلی می‌خواهند و کارگزار علاوه بر لیدر، کار‌های کشور مقصد مانند رزرو هتل را هم انجام می‌دهد.

بعضی از آژانس‌ها نیز با هیچ کارگزاری در کشور مقصد، قرارداد ندارند. بنابراین، یک لیدر از خودشان می‌فرستند که تمام کار‌های کشور مقصد مانند رزرو هتل را با هماهنگی قبلی آژانس مبدا یا یک واسطه انجام ‌دهند.

با این تفاسیر باید توجه شما را به یک مطلب اساسی جلب کنیم و آن این که هزینه‌ تور، هزینه‌ای زیاد است و نمی‌شود احتمال دور ریخته شدنش را جدی نگرفت. همچنین وقت آن قدر زیاد نیست که بشود یک مقصد گردشگری را به آسانی دوباره پیدا و به آنجا سفر کرد. بنابراین باید در انتخاب آژانس مناسب کمال دقت را به خرج دهید.

لازم به ذکر است دسته‌بندی‌اي که برای آژانس‌‌ها گفته شد، برای تمام مقصد‌ها یکسان نیست.مثلاً یک آژانس می‌تواند برای یک مقصد گردشگری در یک دسته و برای یک مقصد دیگر در دسته‌ای دیگر قرار گیرد. با همه این تفاسیر، تشخیص شما از کیفیت یک آژانس، تا حدی تقریبی خواهد بود.

از دید متخصصان امر گردشگری آژانس قابل اعتماد، آژانسی است که بین جای هتل در شهر و امکانات هتل از یک‌سو و آن تخفیف‌‌هایی که می‌تواند برحسب شرایط از هتل بگیرد از سوی دیگر، مصالح مسافر را هم به خوبی در انتخاب هتل لحاظ کند و ملاکش در انتخاب هتل و سرویس‌‌ها تنها تخفیف‌‌هایی که بعضی هتل‌‌ها می‌دهند و چندان به مسافر نمی‌رسد، نباشد.

در نظر داشته باشید یک آژانس آبرومند و با حسن سابقه برای فروختن یک پکیج تور نیاز به دروغ گفتن و کلک زدن ندارد.متأسفانه برخی آژانس‌‌ها حتی تعداد ستاره‌ هتل مقصد را هم نادرست می‌گویند یا در قرارداد می‌نویسند که امکان تغییر هتل با هتل هم ستاره وجود دارد، در حالی که خودشان از قبل می‌دانند که دارند مسافر را به هتل هم ستاره، اما ارزانتر می‌فرستند!

سفر دور از دلخوری

سفر‌هایی که با تور‌های مسافرتی انجام می‌شوند در زمره سفر‌های دسته جمعی محسوب می‌شوند. بنابراین رفتار و سلوک شما در این دسته از سفر‌ها با سفر‌هایی که به‌صورت انفرادی یا تنها با خانواده خود انجام می‌دهید تا حدود زیادی فرق می‌کند. اگر نوروز امسال قصد دارید مسافرت از طریق تور را تجربه کنید پیشنهاد می‌کنيم نگاهی به مطلب زیر بیندازید.

نخستین نکته آن است که سفر دسته جمعی مدیریت می‌خواهد. البته در سفر‌های انجام شده توسط تور، فردی که از سوی آژانس معین شده این مسئولیت را برعهده دارد. پس لازم است همه نسبت به رعایت توصیه‌های این فرد اقدام کنند. نکته دیگر سفر کردن با برنامه است.

خوشبختانه در سفر با تور این برنامه از سوی برگزار‌کننده تور به مسافران ارائه می‌شود. بنابراین شما زحمت برنامه‌ریزی به خود نمی‌دهید. فقط لازم است نسبت به برنامه ارائه شده مقید باشید. وقت نشناسی در سفر‌های گروهی مهمترین عامل بروز دلخوری همسفران است. اگر لیدر تور به شما تاکید می‌کند در فلان ساعت باید در لابی هتل جمع شوید تا به دیدن مکانی خاص بروید نسبت به آن حساس بوده و احساس مسئولیت کنید.

 پیش خود فکر کنید حداقل 40 نفر در لابی یا اتوبوس منتظر رسیدن شما هستند. اگر هر یک از همسفران یک دقیقه تاخیر داشته باشند از خیلی از برنامه‌ریزی‌ها عقب مانده و شانس دیدن خیلی از جا‌های جذاب و دیدنی را از دست خواهید داد. در سفر با تور، به صورت دسته‌جمعی، اگر مسئله‌ای برای شما پیش آمد که مایه دلخوری شما شد حتماً آن را به لیدر تور تذکر دهید، اما سعی کنید این تذکر شما آرام و در جایی باشد که بقیه همسفران حضور نداشته باشند.

یکی از نکاتی که در مسافرت با تور، بیشتر مسافران نسبت به آن حساس هستند محل در نظر گرفته شده برای آن‌ها در اتوبوس یا اتاق در نظر گرفته شده در هتل است. معمولاً مسئولان آژانس‌های مسافرتی این موارد را با در نظر گرفتن امکاناتی که دارند، تعداد مسافران و قرابت آن‌ها با یکدیگر تعیین می‌کنند. بنابراین اگر براي نشستن روی صندلی خاص در قطار، هواپیما یا اتوبوس حساس هستید یا می‌خواهید در هتل اتاق خاصی به شما بدهند پس حتماً موقع عقد قرارداد، آن را قید کرده و یکی دو روز قبل از سفر نیز بار دیگر آن را به برگزار‌کننده تور یادآوری کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار