كارشناس تغذيه و رژيم درماني شبكه بهداشت و درمان كهگيلويه، گفت: مصرف گوشت های پرچرب، ادویه دار، دودی و فرآوری شده به دلیل تشدید علایم بالینی زخم معده، برای مبتلایان به این بیماری مضر است.

نرگس جريده در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج ، افزود: در گروه غذایی لبنیات، استفاده از شیر کامل، خامه، خامه ترش، محصولات تخمیری شیر، لبنیات حاصل از شیر کامل یا خامه، پنیر پرچرب و شیر شکلاتی، برای مبتلایان به بیماری زخم معده مناسب نیست.
 وی با بیان اینکه در گذشته، خامه همراه شیر برای کنترل زخم معده مورد استفاده قرار می گرفت، اظهار کرد: امروزه این شیوه رژیمی مورد تایید پزشکان نیست.
قهوه، التهابات سیستم گوارش را تشدید می کند
جریده ادامه داد: مصرف نوشیدنی هایی مانند کولا، قهوه، چای سیاه یا سبز (همراه یا بدون کافئین) و نوشیدنی های حاوی کاکائو، کافئین و الکل نیز سبب تشدید زخم و التهاب معده شود.
این کارشناس تغذیه تصریح کرد: قهوه و کافئین، ترشح اسید معده را تحریک نموده و فشار اسفنگتر تحتانی مری را کاهش می دهند.
وی اضافه کرد: تغذیه با مواد غذایی چرب مانند کره، انواع خاص مارگارین و روغن های هیدروژنه، بیماری زخم معده را تشدید می کند.
جریده در خصوص تاثیر مصرف مشروبات الکلی بر بیماران مبتلا به زخم معده نیز یادآور شد: آب جو، شراب و مشروبات الکلی، ترشحات و آسیب مخاط معده را به صورت معنی داری افزایش می دهند./س
برچسب ها: یاسوج ، معده ، چربی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.