هرچند امنیت ملی توجیهی بر استفاده از دستگاه دروغ سنج به هنگام استخدام افراد در دولت فدرال است، کارشناسان بسیاری آن را نه وسیله غربالگری که از ابزار بازجویی می دانند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه راشا تودی ؛ سال گذشته بیش از هفتاد هزار آمریکایی با هدف استخدام یا ادامه کار در دولت فدرال توسط دستگاه دروغ سنج آزمایش شدند. براساس بررسی های روزنامه مک کلاچی موسسات آمریکایی بسیاری به هنگام استخدام از متقاضیان سوالاتی بسیار خصوصی می پرسند. سوالاتی چون سابقه روابط جنسی، مسائل مالی و ارتباطات قدیمی که بسیار فراتر از مساله امنیت ملی است. این درحالی است که به باور کارشناسان نتایج حاصل از دستگاه دروغ سنج به آن اندازه قابل اعتماد نیست که مانع مردود شدن متقاضیان بیگناه و یا قبولی فریبکارن شود.

 به اعتقاد استیفن فینبرگ، رئیس هیات پولیگراف آکادمی های ملی، دستگاه دورغ سنج صرفاً وسیله غربالگری نیست بلکه یک ابزار بازجویی است. به زعم کارشناسان سوالات که به وجوه احساسی افراد یا موقعیت هایی بسیار خصوصی مربوط می شود نمی بایست در آزمون دستگاه دروغ سنج مطرح شوند. در نقطه مقابل موافقان چنین سوالاتی معتقدند که نهادهای دولتی با مطرح کردن چنین سوالاتی می توانندآستانه فروپاشی احساسی کارمندان خود را تخمین زنند.

در سال 2004، جان سالیوان، کارمند کهنه کار سی آی ای که بیش از سی سال مسئول بازجویی از طریق دستگاه دروغ سنج بود، خود در این آزمون مردود شد. در نتیجه سالیوان مجوز امنیتی خود را از دست داد و از استخدام در یکی از شرکت های پیمانکاری دولت فدرال منع شد. سالیوان مدعی است که مسئول آزمون نتایج را به تلافی انتشار کتاب او با عنوان «نگهبان دروازه» که شرح کاملی از آزمون دورغ سنجی در آمریکاست، تغییر داده است.

دولت اوباما وعده می دهد که به زودی پیش نویس سیاست های جدید در حوزه آزمون دستگاه دروغ سنج را تدوین خواهد کرد. قوانینی که مانع فشار بر متقاضیان از طریق ورود به حریم خصوصی افراد خواهد شد. با این همه در حال حاضر آزمون های دستگاه دورغ سنج بی هیچ نظارت و مسئولیتی برگزار می شود. این بدان معنی است که دهها هزار شهروند آمریکایی به نام امنیت ملی رسماٌ مورد بازجویی قرار می گیرند.


برچسب ها: آمریکا ، شهروند ، امنیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار