رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی گفت: فقط ۵۰ درصد ظرفيت توليد واحدهاي صنعتي در استان فعال است.

 


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي با بیان این مطلب گفت: به علت نبود نقدينگي، برخي از واحدهاي صنعتي تعطيل شده و برخي هم نيمه تعطيل است و با حداقل ظرفيت به توليد ميپردازند.

سيدحسن حسيني ادامه داد: در خراسان رضوي ۵ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتي وجود دارد که اين امر نشان دهنده ظرفيت بالاي استان است.

وي با اشاره به اشتغال ۱۸۵ هزار نفر در اين بخش گفت: حجم سرمايهگذاري در اين بخش تاکنون ۸ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان بوده است.

وي با اشاره به افزايش نرخ ارز در کشور متذکر شد: افزايش نرخ ارز در کشور باعث شده است که ميزان توليد افزايش يابد ولي اين امر به معناي مثبت بودن افزايش نرخ ارز نيست.

وي به نامگذاريهاي مدبرانه رهبر معظم انقلاب در چند سال گذشته اشاره کرد و افزود: با توجه به فرامين مقام معظم رهبري و نامگذاري سالها، ميتوان مقابل تحريمها ايستادگي کرد و روز به روز کشور را توسعه داد. ولي متأسفانه در اين زمينه، آن طور که بايد، کارها انجام نشده و وضعيت موجود اقتصادي مويد اين ادعاست.

وي گفت: از طرف جامعه صنعتي کشور از مقام معظم رهبري تقاضا ميکنم سال ۹۲ را هم سال توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني نامگذاري کنند. شايد در سال ۹۲ اتفاقي در بخش توليد رخ دهد ضمن اين که شعارهاي مقام معظم رهبري مختص همان سال نيست.

وي تصريح کرد: در سال ۹۱ از ۱۵ ميليارد توماني که دولت از ستاد بحران در اختيار استانداري گذاشت فقط ۵ ميليارد تومان آن پرداخت شد.

وي گفت: همان ۵ ميليارد توماني که قرار بود به واحدهاي صنعتي نيازمند پرداخت شود هم پرداخت نشد و قرار شد بانکها ۱۰۰ ميليارد تومان به واحدها تسهيلات پرداخت کنند و به هر واحد ۵۰۰ ميليون تومان تسهيلات اعطا شد..

وي به تأسيس صندوق توسعه ملي به پيشنهاد خانه صنعت ايران اشاره کرد و گفت: صندوق توسعه ملي مقرر شده است بخشي از ارز را به ريال تبديل کند و در قالب کمک به واحدهاي صنعتي اين موضوع تحقق پيدا کند.

وي افزود: تاکنون ۴۲۹ واحد به صندوق توسعه ملي معرفي شده است و بالغ بر ۷۰۸ ميليارد تومان تسهيلات آن خواهد بود و براي حدود ۳۷ هزار و ۱۳۸ نفر اشتغالزايي خواهد داشت.

مهندس حسيني افزود: در بخش ارزي هم حدود يک ميليارد و ۵۸۵ ميليون دلار، ۴۶۵ ميليون يورو، ۴ ميليارد ون کره جنوبي،بيش از ۴ ميليون درهم امارات، ۲ ميليون و ۴00 يوآن چين براي صندوق توسعه ملي مطرح شده است.

رئيس کميته و گروه اقتصادي خانه صنعت استان در پاسخ به اين سوال که شاخص تورم براي مصرف کننده ۲۸ درصد است، شاخص براي توليد چقدر است گفت: تورم را از ۲۸ درصد تا ۱۱۰ درصد اعلام ميکنند و متأسفانه فضاي کسب و کار در استان يا کشور اصلاً خوب نيست/س


برچسب ها: واحد ، صنعتی ، فعال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.