ورزش کودکان و نوجوانان از اهميت بالايي برخوردار است که متاسفانه در سال هاي اخير به آن توجه نمي‌شود.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران کودکان و نوجوانان از رقابت با يکديگر در ورزش لذت مي‌برند و سعي در آموختن و فراگيري مهارت‌هاي تازه مي‌پردازند.

ورزش بخش مهمي در زندگي و يکي از اصلي ترين روش‌هاي حفظ سلامتي در تمام سنين به شمار مي‌رود.

بيشتر افرادي که از دوران کودکي به فعاليتهاي ورزشي عادت مي‌کنند در سنين بزرگسالي اين عادت‌ها را با وجود مشغله و نوع کار خود به همراه خواهند داشت.

ورزش‌هايي که همراه با بازي است بهترين روش براي تبديل کردن تمرين‌هاي بدني به کاري شاد و مفرح است از فوايد ورزش منظم علاوه بر کسب سلامتي در کودکان و بزرگسالان، فرد به وزن دلخواه خود مي‌رسد و موجب افزايش طول استخوان‌ها مي گردد.

همچنين خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي را کاهش مي‌دهد البته به اين نکته بايد توجه داشت که سستي و تنبلي بين بزرگسالان بيش از کودکان است چرا که کودکان به طور طبيعي و ناخودآگاه فعال هستند.

خطر ابتلا به بيماري‌هايي مانند ديابت و بيماري‌هاي قلبي بين افراد بالغ بيشتر است شايان ذکر است که کودکان و نوجوانان به طور کامل فعال و با تحرک نيستند و لازم است که بچه‌ها به ورزش‌هايي بپردازند که براي بهبود بيماريهاي قلبي و نيز ارتقا سلامتي طولاني مدت مفيد باشد که متاسفانه بيش از نيمي از آن‌ها فعال نيستند.

در ضمن دخترها در سنين بلوغ و پس از آن کمتر از پسرها به ورزش مي‌پردازند. اين روند حتي با آموزش‌هاي پزشکي و ورزشي هم قابل درمان نيست.

تنها کمي بيش از 2/1 دانش آموزان دبستان و راهنمايي در کلاسهاي ورزشي روزانه شرکت مي‌کنند.

ميزان اهميت به ورزش بين دانش آموزان دبيرستاني نه تنها نبايد کاهش يابد بلکه بايد افزوده شود.

اهميت و تحرک و بازي و ورزشي نزد روانشناسان به قدري مهم محسوب مي‌شود که ترک نداشتن کودک را نشانه فقدان سلامت در او مي‌دانند.

زندگي ماشيني و آپارتمان نشيني علاوه بر راحتي و آرامش، چاقي را نيز به همراه خود دارد.

علاوه بر آن تماشاي زياد تلويزيون و فيلم‌هاي کارتوني دليل بسيار شايع در کودکان چاق است. چرا که اين عوامل مانع از تحرک و بازي بدني در کودک مي‌شود.

فعاليت جسماني نه تنها مانع چاقي در کودکان مي‌شود بلکه از دوران طفوليت يک نياز اساسي است که نبايد فراموش شود.

هرچه جنب و جوش اصولی کودکان زودتر فراهم شود، میزان تندرستی و سلامتی آنان نیز درسنین بالاتر افزایش می یابد.

انجام فعالیت های بدنی، فعالیت های مغزی و ماهیچه ای را در دوران کودکی افزایش می دهد و موجب می شود فعالیت های بدنی در آینده برای کودک دلچسب تر شود.
نقطه شروع ورزش و فعالیت بدنی باید از دوران کودکی آغاز گردد اهمیت به این موضوع و نهادینه کردن آن باید درسنین 2تا 7 سالگی انجام شود.

بازی و ورزش یا ورزش در قالب بازی های کودکان علاوه بر تضمین سلامت کودک، نه تنها او را با کارگروهی آشنا می سازد بلکه باعث تخلیه انرژی کودک می شود و به صورت عملی تفکر می کند و استعدادش شکوفا می گردد.

همچنین کشورمان ایران تنها کشوری بوده است که در نظام تعلیم و تربیتش به ورزش و تربیت بدنی از دوران کودکی اهمیت ویژه می داده است.

ایرانیان به کودکان در نهرها و رودخانه ها شنا می آموختند، تمرینات دویدن را به آنها آموزش می دادند.

سوارکاری، تیراندازی جزو برنامه هایی بوده است که کودکان پس از 7 سالگی انها را یاد می گرفتند.

هرچه سن آنها بیشتر می شده، تمریناتی مانند پیاده روی  وشنا را بیشتر انجام می دادند، پیاده روی های طولانی، سوارکاری، بازی چوگان و تیراندازی را به صورت حرفه ای در دوران جوانی انجام می دادند.

ایران با چنین تمدنی، تا به امروز قشر بزرگی از جمعیت یعنی کودکان 2تا7 ساله را فراموش کرده است.

قشری که باید سلامت باشد تا جامعه سالم بماند و قهرمانان آینده در تمام رشته های ورزشی تأمین شود.

کودکی که در دوران 2 تا 7 سالگی تحرک و بازی های هدفدار در قالب ورزش را بیاموزد، ورزش کردن پس از 7 سالگی برای او ملکه وعادت می شود عادتی چون خوردن، خوابیدن و ...

والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که سلب آزادی و جلوگیری از جنب و جوش و بازی کودکان می تواند زمینه ای برای افسردگی های زودرس شود و تمایلات، خواسته ها و رغبت های کودکانه از بین رفه و آنها را بیکار نماید.

همچنین بازی و ورزش می تواند وسیله ای برای رفع خستگی از فعالیت های جدی شود و شرط اول بازی، آزادی عمل کودکان است ولی والدین باید از بازی های غم انگیز ممانعت کنند./با
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار