مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از پیشنهاد ایران برای تشکیل مجمع صادرکنندگان پتروشیمی خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در حال ارائه پیشنهاد برای تشکیل مجمع صادرکنندگان پتروشیمی است.

 عبدالحسین بیات معاون وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، از پیشنهاد ایران برای تشکیل مجمع صادرکنندگان پتروشیمی خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در حال ارائه پیشنهاد برای تشکیل مجمع صادرکنندگان پتروشیمی است.

وی تصریح کرد: این پیشنهاد را با هدف تشکیل یک سازمان بین المللی برای هدف گذاری و کنترل بازارهای جهانی پتروشیمی، را به چند کشور ارائه کرده و در حال رایزنی و مذاکره با سایر کشورها به ویژه کشورهای منطقه هستیم.

بیات افزود: تشکیل این سازمان همانند اوپک و یا مجمع کشورهای صادرکننده گاز می تواند میزان عرضه و تقاضا را در سطح جهان در زمینه محصولات پتروشیمی نشان داده و امکان برنامه ریزی و قیمت گذاری برای کنترل بازارهای مصرف را میسر کند.

وی ادامه داد: ایران به عنوان یک قدرت بزرگ تولید کننده محصولات پتروشیمی در خاورمیانه آمادگی دارد تا با تفاهم و تعامل با کشورهای بزرگ تولید کننده محصولات پلیمری و شیمیائی در منطقه و جهان زمینه را برای تشکیل مجمع صادرکنندگان پتروشیمی فراهم کند.

بیات تصریح کرد: ایران با 57 میلیون تن ظرفیت نصب شده پتروشیمی با شتاب مناسبی در حال رسیدن به هدف برنامه ریزی شده  خود و رسیدن به 100 هزار تن ظرفیت است که امیدواریم با همکاری بانک ها و سرمایه گذاران، تامین مالی پروژه های در دست اقدام تسریع شود.

وی در ادامه با اشاره به معرفی برخی از طرح‌های توسعه‌ای به عنوان مهر ماندگار از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: پس از گذشت یکسال، تعدادی از طرح‌هایی که پیش‌بینی می‌کردیم شاید در زمان مقرر به نتیجه نرسند، به مرحله بهره برداری رسیده و اکنون در مدار تولید هستند.

بیات با اشاره به این‌که چندین طرح مهر ماندگار آماده‌ی افتتاح رسمی است و چند طرح در مدار تولید آزمایشی قرار گرفتند، گفت: زمانی که ضوابط دولت در مورد طرح‌های مهر ماندگار اعلام شد و براساس بررسی‌های اولیه و پیش‌بینی‌های صورت گرفته، موفق شدیم 20 طرح مهر ماندگار را در آن مقطع معرفی کنیم و پیگیری کردیم تا براساس ضوابط به نتیجه برسند.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید براین که با ستاد طرح‌های مهر ماندگار مذاکراتی را مبنی بر افزایش طرح ها داشتیم گفت: تعداد طرحهای مهرماندگار صنعت پتروشیمی از 20 طرح به 32 طرح ارتقا یافت.
 
بیات با تاکید بر این‌که برخی از طرح‌ها اکنون در مدار تولید و‌ آماده بهره‌برداری هستند، گفت: اکنون چندین طرح در منطقه ماهشهر در مدار تولید و آماده‌ی افتتاح رسمی هستند.

وی با اشاره به این‌که طرح توسعه‌ در پتروشیمی تبریز و ارومیه آماده بهره‌برداری هستند، گفت: طرح توسعه‌ سولفورزدایی پتروشیمی نوری نیز در منطقه عسلویه آماده افتتاح است و اکنون این طرح‌ها به صورت آزمایشی بهره‌برداری شده‌اند.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ادامه داد: طرح توسعه آب‌شیرین‌کن ششم پتروشیمی مبین نیز آماده بهره‌برداری است؛ این طرح کاملا ایرانی است.

بیات با تاکید بر این‌که یک شرکت ایرانی در مناقصه‌ای بین‌المللی برای اجرای طرح توسعه آب‌شیرین‌کن ششم پتروشیمی مبین برنده شد، گفت: این شرکت توانمند ایرانی با دانش فنی خود و ظرفیت تولید بی‌نظیر آب‌شیرین کن در خاورمیانه این پروژه را اجرا کرد.

وی با تاکید بر این‌که وضعیت تولید آب‌شیرین کن مبین که توسط شرکت ایرانی اجرا شده بی‌نظیر است، گفت: این طرح آماده افتتاح رسمی است و در چند روز پیش در کنار طرح توسعه سولفوزدایی پتروشیمی نوری در عسلویه در مدار تولید آزمایشی قرار گرفتند.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصریح کرد: طرح سولفورزدایی پتروشیمی نوری و آب شیرین کن ششم مبین دو طرح مهر ماندگار هستند که خوشبختانه به نتیجه رسیده‌اند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی خاطر نشان کرد: با تکمیل و بهره برداری از پروژه های مهر ماندگار تا پایان دولت دهم تحول بزرگی درصنعت پتروشیمی ایران رخ خواهد داد و افزون بر تامین نیاز داخل بسیاری از فرآورده های تولیدی قابلیت صادرات نیز خواهند داشت./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار