خبری از نقدهای کارشناسانه و بی‌حب و بغض در میان جلسات نقد شعر شکل گرفته برپایه آشنایی ها و رفاقت ها نیست.

کامران شرفشاهی، شاعر در گفتگو با خبرنگار بخش ادبيات باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاضر متاسفانه غالب جلسات نقد شعر هم بیشتر بر پایه آشنایی ها و رفاقت ها شکل میگیرد و از نقدهای کارشناسانه و بدون حب و بغض خبری نیست، افزود: اغلب افراد خاصی جلسات نقد حضور می یابند در صورتی که باید متغیر بوده و با حضور افراد مشرف به امور ادبی شکل بگیرند.
وی گفت: گاه مفهوم نقد ادبی تا حد عوامانه تنزل می کند و مجریان این برنامه ها برای کسب شهرت و یا سر وصدا به پا کردن به انتقادهای یک سویه و بدون رابطه روی می آورند، در واقع بسیاری از آنچه که امروز به عنوان نقد ادبی شاهد آن و رفاقت ها شکل می گیرد و از نقدهای کارشناسانه و بدون حب و بغض خبری نیست، افزود: اغلب، افراد خاصی جلسات نقد حضور می یابند، در صورتی که باید متغیر بوده و با حضور افراد مشرف به امور ادبی شکل بگیرند.
وی گفت: گاه مفهوم نقد ادبی تا حد عوامانه ای تنزل می کند و مجریان این برنامه ها برای کسب شهرت و یا سرو صدا به پا کردن به  انتقادهای یک سویه و بدون رابطه روی می‌آورند، در واقع بسیاری از آنچه که امروز به عنوان نقد ادبی شاهد آن هستیم نقدهایی برپایه ذوق و سلیقه های شخصی است و ارتباط چندانی با نقد علمی که پویا، حرکت آفرین و برانگیزاننده است ندارد.
این شاعر اظهار داشت: بعضی از این جلسات نقد گاهی اوقات به جای آنکه عامل تشویق شاعر یا نویسنده باشند، موجبات رنجش و آزردگی او را فراهم می‌کنند و گاه دیده می‌شود که مجریان این برنامه ها حتی ادب لازم در بیان ساده ترین مفاهیم را ندارند.
شرفشاهی تصریح کرد: نشستن بر صندلی منتقد یا مجری چنان امر را به مجریان جلسات نقد ادبی متشبه کرده که گمان می‌برند هر چه به ذهنشان رسید باید بی محابا بر زبان بیاورند و همین امر به تدریج باعث خواهد شد که از رونق جلسات نقد کاسته شود.
برچسب ها: ادبیات ، کارشناس ، نقد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار