یک جراح قلب و عروق گفت: اعمال جراحی کم تهاجمی با خونریزی کمتر ، خطر عفونت کمتر ، کاهش میزان درد و... همراه هستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دکتر رضایی جراح قلب  با بیان اینکه در روشهای معمول جراحی قلب و قفسه سینه ، برش قفسه سینه ، بریدن عمودی استخوان جناق انجام می شود گفت: در روشهای کم تهاجمی دسترسی به قلب یا عروق بزرگ از طریق برشهای کوچکی روی قفسه سینه انجام می شود که معمولا قلب حین عمل در حال تپش است .

وی اظهار کرد: با پیشرفتهای اخیر در زمینه فن آوری پزشکی و ارائه روشهای نوین مثل جراحی های درون بین و یا روشهای داخل عروقی و ترکیب این فن آوریها با جراحی های کم تهاجمی ، کوچک بودن برش جراحی دیگر باعث محدود شدن فضای کار جراح نشده بلکه با استفاده از وسایل درون بین و بزرگ نهایی می توان به ابعادی از قلب دسترسی پیدا کرد که با روش های معمول غیر قابل رسیدن است .

این جراح قلب با اشاره به اینکه امروزه روشهای جراحی کم تهاجمی قلب و عروق شامل طیف وسیعی از اعمال جراحی هستند افزود :  اعمال جراحی MAZE  برای درمان فیبرپلاسیون دهلیزی ، اعمال جراحی پیوند عروق کرونری (  MIDCAB) ، اعمال جراحی کم تهاجمی دریچه آئورت ، اعمال جراحی کم تهاجمی دریچه میترال و اعمال روبوتیک میترال ،ترمیم سوراخ بین دهلیزی یا بین بطنی ، روش های اندووسکولار برای ترمیم آنوریسم های آئورت سینه ای و شکمی و روش های اندووسکولار برای تعویض دریچه های آئورت و پولمونر می باشند.

وی با بیان اینکه اعمال جراحی کمتر تهاجمی با خونریزی کمتر ، خطر عفونت کمتر ، کاهش میزان درد و... همراه هستند یادآور شد : روش های کم تهاجمی در درمان بیماریهای قلبی و عروقی هنوز در ابتدای راه هستند که با آشنایی هر چه بیشتر پزشکان جوان و اساتید با این روشها و فن آوری ها افق های تازه تری نیز در درمان این بیماریها گشوده خواهد شد .

دکتر رضایی در پایان با اشاره به اینکه هدف از برگزاری دوره آموزشی جراحی های کم تهاجمی قلب و عروق با همکاری انجمن جراحان قلب و عروق اروپا در بمیارستان قلب شهیدرجایی ، آشنایی هر چه بیشتر پزشکان و جراحان ایرانی با این روشها و نیز شروع آموزش مهارتهای پایه در این وظیفه می باشد  خاطر نشان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد برگزاری منظم چنینن دوره هایی در مراحل پیشرفته تر نیز باشیم ./س
برچسب ها: جراح ، عروق ، قلب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار