پايگاه خبري "وار ايز کرايم" در مقاله اي به بررسي مسئله "كاهش بودجه بخش نظامي آمريكا و عملكرد بخش هاي ديگر" مي پردازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، در اين مقاله آمده است: وزیر جنگ آمريكا لئون پانتا در مصاحبه با "يو اس تودي"، در پاسخ به سوالي در مورد "اثرات کاهش منابع مالي در بخش هاي مختلف من جمله در وزارت جنگ آمريكا در صورت تصويب کنگره و عدم توافق تا يكم مارس"، اظهار داشت: بايد منتظر آن باشيم كه هژموني امريكا در سطح جهاني، در مسير تبديل شدن به يك قدرت درجه دوم، قرار گيرد.

اعضاي مجلس سنا و كنگره در تلاشند تا در موضوع كاهش بودجه و پيشگيري از تاثير منفي بر قدرت نظامي امريكا، بخش نظامي امريكا را از ساير بخش ها مستثناء كنند. احتمال اينكه كاهش بودجه نظامي ایالات متحده در تبديل شدن آمريكا به قدرت دوم جهاني منجر گردد، بسيار كم مي باشد، چرا كه ميزان هزينه هاي نظامي ايالات متحده در بخش نظامي و جنگ ها از مجموع كل كشورها بيشتر مي باشد. 

حتي با واقعي دانستن هشدار وزير جنگ آمريكا در مورد تاثير منفي كاهش بودجه نظامي و متعاقبا تنزل رتبه جهاني آمريكا، پنتاگون تنها به كاهش 8 تا 9 درصدي بودجه 535 ميليارد دلاري خود مجبور خواهد بود كه در مقايسه با بودجه نظامي سنگين اين كشور، رقم قابل ملاحظه اي تلقي نمي شود.  

در کوتاه مدت، بنا به گفته يو اس تودي، تاثر کاهش بودجه نظامي نیروی هوايي مي تواند به محدود شدن پروازهاي آموزشي، در نیروی دریایی به نگهداشتن طولاني مدت کشتی ها در اسکله ها و در ارتش به كاهش هزينه هاي دیگر منجر شود. تحت چنين شرايطي ایالات متحده باز هم -هر چند كمتر-قادر خواهد بود تعهدات و برنامه هاي راهبردي خود در افغانستان و خاور میانه را انجام دهد. به گفته اين پايگاه خبري، با کاهش مداوم در طول دهه آینده، ارتش تنها 390 هزار سرباز براي محافظت از دست آوردهاي امپراطوري خود در اختيار خواهد داشت. 

پانتا اظهار داشت: "ما در حال حاضر قوی ترین ارتش جهان مي باشيم، و از آن برای ترویج صلح و ثبات در جهان استفاده مي كنيم".اينكه کاهش بودجه، بیش از هشت یا نه درصد در سال جاری، صلح و ثبات جهاني را به خطر اندازد يا نه كاملا مشخص نيست، از طرفي هيچگونه برآوردي در مورد از بين رفتن صلح و ثبات جهاني در طول دهه آینده نيز، ارائه نشده است. 

پانتا اظهار داشت: "زماني كه ما درگير بحران هاي(فعلي) جهاني هستيم، مهم نيست كه در سوریه و یا مالی و یا شمال آفریقا و یا جاهای دیگر باشد، اين احتمال وجود دارد كه با كاهش بودجه نظامي، ديگر قادر به پاسخگویی و مديريت آن بحران ها به درخواست شهروندان آن كشورها، نباشيم". 

برای بسیاری از ما مردم آمريكا دور دوم رياست جمهوري اوباما با بهبود واقعی وضعیت فعلی امور، خوشايند خواهد بود. بهتر است به جايگاه فعلي آمريكا در مقايسه با كشورهاي جهان، در برخي از بخش هاي رفاهي اجتماعي،كمي تامل نمائيم:
دارا بودن رتبه بيست و دوم در حوزه بيكاري طولاني مدت افراد فعال جامعه
دارا بودن رتبه 26 در حوزه آموزش و عملكرد سيستم آموزشي
دارا بودن رتبه 35 جهان در حوزه نگه داشتن شهروندان بالاي خط فقر
دارا بودن رتبه 34 جهان در حوزه ارائه خدمات بيمه بهداشتي
دارا بودن رتبه 48 جهان در حوزه كنترل مرگ و مير نوزدان به عنوان بهترین شاخص کلی سلامت یک ملت
دارا بودن رتبه 50 جهان در حوزه "اميد به زندگي"
دارا بودن رتبه 91 جهان در حوزه برابري توزيع درآمد و 
دارا بودن رتبه 116 جهان در حوزه "سهم درآمد 10 درصد فقير جمعيت" 

در پايان اينكه، مشكل اصلي جامعه امريكا، ميزان منابع مالي هزينه شده در بخش بهداشت و بيمه بر اساس سياست هاي رفاه اجتماعي  مي باشد كه از اين لحاظ مي توان آمريكا را يك كشور درجه دوم ناميد. 

برچسب ها: هژمونی ، آمریکا ، قدرت دوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار