درگذشت «عباس اقبال آشتیانی»، پرتاب اولین سفینه تحقیقاتی بشر به طرف سیاره زهره، شهادت پایه گذار جنبش اسلامی اخوان المسلمین مصر و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 24 بهمن 1391 خورشیدی برابر با 1 ربیع الثانی 1434 هجری و 12 فوریه 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

درگذشت «عباس اقبال آشتیانی» مورخ و ادیب معاصر (1334 ش)
عباس اقبال آشتیانی یکی از استادان بزرگ و چهره‌های علمی دانشگاه تهران بود که در سال 1277 شمسی در آشتیان بدنیا آمد. پس از تحصیل علوم ابتدایی به تهران آمد و دروس جدید را در دارالفنون آموخت و به مقام استادی رسید. اقبال، چون تحت نظر استادش، محمدعلی فروغی بود، به معلمی در دارالمعلمین انتخاب شد. وی همچنین به دعوت وزارت فرهنگ، در تألیف کتاب‌های درسی تاریخ و جغرافیای اقتصادی ایران برای دبیرستان‌ها و رشته‌های علوم انسانی مدارس عالی شرکت کرد و بعدها به تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران پرداخت.

از مهم‌ترین کارهای این نویسنده ایرانی می‌توان به انتشار مجله یادگار و درج مقالاتی انتقادی در مورد اوضاع نابسامان مردم ایران در دوره رژیم شاه اشاره نمود. همچنین تصحیح مجمع التواریخ و تصحیح بیان‌الادیان و تاریخ کامل ایران نیز از جمله فعالیت‌های علمی ایشان به شمار می‌رود. عباس اقبال آشتیانی سال‌ها کرسی تدریس دانشگاه تهران را در اختیار داشت و شاگردانی بزرگ در علوم مختلف به ویژه ادبیات و تاریخ تربیت نمود. این استاد برجسته سرانجام در 24 بهمن 1334 ش در 57 سالگی درگذشت و در شهر ری به خاک سپرده شد.

ارتحال عالم مجاهد آیت اللَّه «شیخ سلمان خاقانی» (1366 ش)
آیت اللَّه شیخ سلمان خاقانی در سال 1293 ش (1332 ق) در یکی از شهرهای جنوب عراق به دنیا آمد. پس از طی دوران کودکی، در 13 سالگی جهت تحصیل به نجف اشرف هجرت نمود و از محضر آیات عظام: محمدجواد بلاغی، محمدعلی کاظمینی، میرزا باقر زنجانی و سیدابوالقاسم خویی استفاده کرد. ایشان در همان حال از شرکت در فعالیت‌های جنبی غافل نماند و در انجمن‌های اجتماعی، سیاسی و ادبی شرکت می‌جست. آیت‌اللَّه خاقانی در 43 سالگی پس از درگذشت پدرش که از علمای خرمشهر بود در این شهر سکونت گزید و در طی سه دهه اقامت در خرمشهر، منشأ هدایت مردم و خدمات ارزنده‌ای واقع شد.
پس از شروع جنگ تحمیلی، خانه ایشان پناهگاه آوارگان بود تا این که منزل وی، مورد اصابت توپ و خمپاره قرار گرفت و مجبور به ترک دیار گردید. در جریان جنگ، خانه و مسجد و کتابخانه نفیس آیت‌اللَّه خاقانی تخریب و غارت شد و او به قم هجرت کرد. سرانجام این اسوه مقاومت و الگوی پارسایی در بیست و چهارم بهمن 1366 ش برابر با بیست و چهارم صفر 1408 ق در هفتاد و شش سالگی در قم جان به جان آفرین تسلیم کرد و در یکی از حجره‌های حرم حضرت معصومه (س) آرمید.

رحلت آیت اللَّه «میرزا عبدالرحیم سامت قزوینی» (1378 ش)
آیت‌اللَّه میرزا عبدالرحیم سامت در سال 1381 ش در در قزوین به دنیا آمد. وی پس از فراگیری دروس مقدماتی در قزوین وارد اصفهان و سپس حوزه علمیه قم گردید. از آن پس به نجف رفت و خوشه‌چین معارف اسلامی آیات عظام شیخ محمد کاظم شیرازی، شیخ موسی خوانساری، میرزا ابوالحسن مشکینی، شیخ محمد حسین غروی اصفهانی، سیدابوالحسن اصفهانی، آقاضیاء عراقی و میرزای نایینی شد. پس از اقامت ده ساله در نجف اشرف و اخذ اجازه اجتهاد و روایت، به زادگاه خود بازگشت و بیش از نیم قرن به تدریس، تبلیغ دین و اقامه نماز جماعت پرداخت. آیت‌اللَّه سامت قزوینی در جریان مبارزات اسلامی مردم به رهبری امام خمینی حضوری فعال داشت.
در تیرماه 1378 ش، همایش بزرگداشت ایشان در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد و کتابی با نام رهپوی هدایت، در تجلیل از مقام علمی‌اش منتشر گردید. از این فقیه فرزانه تالیفاتی برجای مانده که تقریرات درس فقه آیات عظام: سید ابوالحسن اصفهانی، آقاضیا عراقی، میرزای نایینی و میرزا ابوالحسن مشکینی و... از آن جمله‌اند. سرانجام این عالم خدمتگزار دین در 25 بهمن 1378 ش در سن 97 سالگی درگذشت و پس از تشییعی با شکوه، در صحن امامزاده حسین قزوین به خاک سپرده شد.

پرتاب اولین سفینه تحقیقاتی بشر به طرف سیاره زهره توسط شوروی سابق (1961 م)
اولین تلاش برای رسیدن به زهره از سال 1961 آغاز شد و تا به امروز 43 کاووشگر فضایی به قصد میهمانی راهی این سیاره شده‌اند. چهار مأموریت از 43 مأموریت مورد اشاره اهدافی غیر از زهره داشته‌اند و تعدادی از آن‌ها هیچگاه به محبوب خود نرسیدند و یا در کمال حسرت راهی مسیری اشتباه شدند.

بی‌شک اتحاد جماهیر شوروی بیشترین تلاش را برای فتح زهره نمود و اولین کشوری بود که قادر به فرود آوردن زهره‌نشینی بر سطح این سیاره گردید. عکسهایی که از این مأموریت‌ها به دست آمده است اولین عکس از سطح سیاره‌ای غیر از زمین و تنها عکس‌هایی هستند که بشر از سطح زهره در اختیار دارد. اولین تلاش برای رسیدن به زهره توسط اتحاد جماهیر شوروی و در چهارم فوریه 1961 انجام شد.

روزی که کره شمالی یک قدرت اتمی و دارای سلاح هسته ای شد
دولت کره شمالی دوازدهم فوریه 2005 رسما اعلام کرد که دارای سلاح هسته ای است و تاکید کرد که از این اسلحه تنها به صورت دفاع از خود استفاده خواهد کرد و بنابراین، دیگر لزومی ندارد که در مذاکرات خلع سلاح چند جانبه شرکت جوید. در این اعلامیه اشاره شده بود که ممکن است یکی از این سلاح‌ها را آزمایش کند. این دولت قبلا هم اشاره های مبهمی دایر بر داشتن اسلحه اتمی کرده بود. منابع آمریکایی حدس زده‌اند که کره شمالی 12 تا 20 بمب اتمی در زرّادخانه خود داشته باشد.

رحلت «ملاعلی بن فتح اللَّه نهاوندی» در نجف (1322 ق)
ملاعلی بن ملافتح اللَّه نهاوندی نجفی، فقیه اصولی، رجالی، ادیب نحوی لغوی، از علمای بزرگ امامیه در قرن چهاردهم هجری و از شاگردان شیخ مرتضی انصاری و میرزا ابوالقاسم کلانتری می‌باشد. تشریح الاصول الصغیر و مقدمةالواجب از تالیفات اوست. وفات وی به علت وبای شدید در نجف اشرف واقع شد و در وادی السلام مدفون گردید.

درگذشت «محمدبن عبدالرحمن خراسانی» ادیب و فاضل (584 ق)
محمد بن عبدالرحمن خراسانی ملقب به تاج الدین، از فضلای اهل حدیث و لغت و از ادبا و فقهای شافعیه و بزرگان صوفیه بوده است. وی در سن شصت و دو سالگی در دمشق وفات یافت و در دامنهٔ کوه قاسیون مدفون شد. تاج الدین، شرح مفصّلی بر کتاب 5 جلدی مقامات حریری نوشته است که از ارزنده‌ترین آثار این ادیب فقیه محسوب می‌شود.

شهادت «حسن البَنّاء» پایه گذار جنبش اسلامی اخوان المسلمین مصر (1949 م)
حسن البنّاء، پایه‌گذار جنبش اسلامی اِخوان المُسلمین مصر، در سال 1906 م در این کشور به دنیا آمد. وی از کودکی به تحصیل پرداخت و به دلیل ضعف مالی، در یک ساعت‌سازی مشغول به کار شد. وی در حین تحصیل در دانش‌سرای عالی، در ارشاد مردم مسلمان مصر، نقش مهمی ایفا کرد. وی در سال بعد، در 22 سالگی، به کمک جمعی از همفکران خود، جنبش اسلامی اخوان المسلمین مصر را بنیان نهاد. او در سال‌های بعد، با توسعه فعالیت‌های اسلامی و نیز نگارش نامه‌های مختلف و بعضاً تهدیدآمیز برای سران حکومت مصر و بازداشتن آنان از فساد و انحراف و دعوت آنها به تعالیم حیاتبخش اسلام، مورد بغض دستگاه حکومتی قرار گرفت.

در سال 1948 م فعالیت اخوان المسلمین، غیرقانونی اعلام گردید. در نتیجه حسن البناء در دوازدهم فوریه 1949 م در 43 سالگی توسط رژیم پادشاهی ملک فاروق به شهادت رسید. اخوان المسلمین از این تاریخ به بعد، به یک سازمان مخفی تبدیل شد و رهبران آن با افسران ناراضی مصری ارتباط برقرار کردند. آنان در طی کودتای افسران در سال 1953 م علیه حکومت سلطنتی نقش موثری ایفا نمودند. ولی پس از پیروزی کودتا، سازمان با حکومت مصر دچار اختلافاتی گردید که در نهایت به انحلال جنبش اخوان المسلمین انجامید.

برخی از رخدادهای امروز
1502: مسیحیان اسپانیا که منطقه «گرانادا» را تصرف کرده بودند به مسلمانان آنجا تاکید کردند که مسیحی شوند و یا مهاجرت کنند. این منطقه اروپایی در زمان امویان تصرف و ساکنانش مسلمان شده بودند. بسیاری از آنان هم از مهاجران عرب بودند.
1818: «اوتو لودویگ» نویسنده آلمانی به دنیا آمد.
1818: شیلی مهاجر نشین قدیمی اسپانیا در منتهی الیه قاره آمریکا استقلال یافت.
1882: اتحادیه سوسیال دمکرات هلند در آمستردام تشکیل شد.
1921: وینستون چرچیل پسر لُرد چرچیل وزیر مستعمرات انگلستان شد. وی در دوران جنگ جهانی دوم و سپس در دوران ملی شدن نفت ایران نخست وزیر انگلستان بود.
1938: ارتش آلمان وارد اتریش شد. این دو سرزمین آلمانی نژاد پیش ازجنگ جهانی دوم کشور واحدی را تشکیل داده بودند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.