شکسته شدن حکومت نظامی به فرمان «امام خمینی»، تصویب لایحه انحلال ساواک و محاکمه وزیران توسط مجلس شورای ملی، خنثی شدن توطئه کودتای بزرگ نظامیان شاهنشاهی علیه انقلاب و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 21 بهمن 1391 خورشیدی برابر با 28 ربیع الاول 1434 هجری و 9 فوریه 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

شکسته شدن حکومت نظامی به فرمان «امام خمینی» توسط مردم انقلابی ایران (1357 ش)
در آخرین ساعات عمر رژیم پهلوی ژنرال‌های رژیم شاه برای به کنترل درآوردن اوضاع، تصمیم گرفتند تا مدت حکومت نظامی را در تهران افزایش دهند. آن‌ها با این اقدام قصد داشتند ضمن جلوگیری از اجتماع مردم، در صورت امکان، حضرت امام خمینی و جمعی از افراد مؤثر در انقلاب را دستگیر نمایند و یا به قتل برسانند.

اما رهبر کبیر انقلاب اسلامی، با تیزبینی و موقع‌شناسی از مردم خواستند که مقررات حکومت نظامی را نادیده بگیرند. مردم انقلابی نیز با آگاه شدن از فرمان حضرت امام به خیابان‌ها ریختند و دامنه درگیری‌ها گسترده‌تر شد و به سایر مراکز نظامی رژیم پوسیده شاه در تهران و دیگر شهرها تعمیم یافت. این در حالی بود که اغلب نظامیان نیز حاضر به رودررویی با مردم نبودند و بسیاری از آنها به انقلاب پیوستند.

تصویب لایحه انحلال ساواک و محاکمه وزیران توسط مجلس شورای ملی (1357 ش)
در واپسین روزهای عمر رژیم پهلوی، بختیار آخرین تلاش‌های خود را برای بقای رژیم و دولت غیرقانونی خود انجام داد و در 4 بهمن 57 با ارایه لایحه‌هایی به مجلس سنا برای انحلال سازمان امنیتی مخوف شاه به نام ساواک و محاکمه وزیران غارتگر بیت‌المال، تلویحاً به وجود حکومت ترس و وحشت و فساد گسترده در رژیم شاه، اعتراف کرد. هدف بختیار از طرح و ارایه این لایحه، کاستن از خشم مردم نسبت به رژیم در این زمان و عوام‌فریبی بود که ناکام ماند. این لایحه سرانجام در 21 بهمن به تصویب رسید و به عمر سیاه ساواک در ساعات پایانی حیات رژیم پهلوی پایان داد. این سازمان مخوف در طول حدود 22 سال فعالیت خود، هزاران زندانی سیاسی را تحت شکنجه‌های وحشتناک قرار داد و ده‌ها هزار نفر را روانه بازداشت‌گاه‌ها و تبعیدگاه‌ها نمود. ساواک به عنوان بازوی امنیتی رژیم پهلوی، نقش مهمی در گسترش جوّ اختناق حاکم بر جامعه داشت و کوچک‌ترین حرکت ضد رژیم را سرکوب می‌کرد.

خنثی شدن توطئه کودتای بزرگ نظامیان شاهنشاهی علیه انقلاب اسلامی (1357 ش)
در ساعات پایانی عمر حکومت پهلوی، سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران، طی دستورالعملی به یگان‌های تابعه خود، از آن‌ها خواست تا کلیه رهبران نهضت اسلامی را دستگیر و با هواپیما به یکی از جزایر منتقل نمایند. به همراه این دستورالعمل، اسامی 300 الی 400 نفر که باید بازداشت یا ترور شوند آمده بود که نام حضرت امام خمینی، آیت‌اللَّه طالقانی و مهندس مهدی بازرگان در رأس آن به چشم می‌خورد. همچنین تصرف برخی پادگان‌های مستقر در تهران نیز در این دستورالعمل عنوان گردید. اما سنگربندی خیابان‌ها توسط مردم انقلابی، حرکت تانک‌ها را ناممکن ساخت و این کودتا با شکست مواجه گردید. بعدها فاش شد که در این توطئه، سران ارتش شاه با همکاری بختیار، قصد داشتند تهران را به توپ ببندند و چهار میلیون نفر را قتل عام نمایند.

عملیات تحریرالقدس، در منطقه دربندیخان توسط سپاه (1362 ش)
عملیات تحریرالقدس در 21 بهمن ماه 1362 با رمز لبیک یا خمینی در جنوب غربی مریوان و مناطق کوهستانی دربندیخان عراق و به منظور انهدام ماشین جنگی ارتش عراق، پاسخ قاطع به حملات موشکی دشمن به شهر مظلوم و بی‌دفاع دزفول، گمراه کردن عراقی‌ها از عملیات خیبر و آزادسازی ارتفاعات مهم منطقه شاخ شمیران به اجرا درآمد. نبرد تحریرُالقدس در حالی انجام شد که دشمن، جنگ شهرها را شدت بخشیده بود.

این نبرد برای اولین بار به عنوان عملیات مقابله به مثل از سوی جمهوری اسلامی ایران، جواب کوبنده‌ای تلقی شد که با انجام آن، اوضاع جدیدی بر مناطق علمیاتی، حاکم گردید. در این عملیات علاوه برتسلط رزمندگان اسلام به ارتفاعات منطقه، حدود 110 کیلومترمربع از خاک عراق به تصرف ایران درآمد و مقادیر زیادی سلاح سبک و وسایل مخابراتی به غنیمت سپاه اسلام افتاد.

نیروهای مسلح عراقی مرکب از یگان‌های تانک و پیاده و زرهی با پشتیبانی شدید توپخانه پاسگاه های مرزی ایران را در مناطق باختری مهران و حوالی رضا آباد مورد تجاوز قرار دادند (1352 ش)
و با نیروی نظامی ایران برای جلوگیری از این تجاوز به زد و خورد پرداختند و در نتیجه از عراقی‌ها 14 کشته و از مأموران مرزی ایران 41 کشته و 81 مجروح باقی ماند.

فرماندار نظامی تهران و حومه اعلامیه شماره 40 را انتشار داد و اعلام نمود، (1357 ش)
ساعات منع عبور و مرور در تهران را افزایش داد و رفت و آمد از ساعت 16/30 تا 5 بامداد ممنوع اعلام کرد.

به دنبال صدور اعلامیه شماره 40 فرمانداری نظامی اعلامیه شماره 41 را صادر نمود (1357 ش)
در این اعلامیه آمده بود: فرمانداری نظامی تهران و حومه به حکم وظیفه و مسئولیت سنگینی که به عهده دارد نمی‌تواند در مقابل عملیات ضد انسانی و وحشیانه عناصر اخلالگر و فریب خورده بی تفاوت بماند. علیهذا بدین وسیله ساعات منع عبور و مرور شبانه را تا ساعت 12 روز یکشنبه 22 بهمن سال 1357 تمدید می‌نماید.

به دنبال اعلامیه های شماره 40 و 41 فرمانداری نظامی از طرف امام پیام مهمی انتشار یافت. (1357 ش)
بسم الله الرحمن الرحیم. ملت شجاع ایران، اهالی محترم تهران به طوری که می‌دانید اینجانب بنا دارم مسائل ایران را به طور مسالمت آمیز حل شود لکن دستگاه ظلم و ستم چون خود را بر حسب قانون محکوم می‌بیند دست به خیانت زده و شهرهای گرگان و گنبد کاوس به مردم شجاع ایران حمله کرده و کشتار نموده است و در تهران لشکر گارد به طور ناگهانی به نیروی هوائی که به ملت پیوسته است حمله نموده و نیروی هوائی به کمک مردم، شجاعانه آنان را شکست داده‌اند من این تعرض غیر انسانی عمل گارد را محکوم می‌کنم. اینان می‌خواهند با این برادرکشی دست اجانب را در ایران باز نگه دارند و چپاولگران را به موضع خود برگردانند.

من با آنکه دستور جهاد مقدس نداده‌ام و نیز مایلم مسالمت حفظ و قضایا موافق آرای ملت و موازین قانون عمل شود لیکن نمی‌توانم تحمل این وحشیگریها را بکنم و اخطار می‌کنم که اگر دست از این برادرکشی برندارند و لشکر گارد به محل خویش بازنگردد و از طرف مقامات ارتش از این تعدیات جلوگیری نشود تصمیم آخرم را به امید خدا می‌گیرم و مسئولیت آن با متجاسرین و متجاوزین است. من از مردم شجاع تهران می‌خواهم در صورتی که قوای متجاوز عقب نشینی کردند با حفظ آمادگی و هوشیاری از خدعه دشمن، آرامش و نظم را حفظ کنند ولی مجهّز و مهیّا برای دفاع از اسلام و قوانین مسلمین باشند. اعلامیه امروز حکومت نظامی خدعه و خلاف شرع است و مردم بهیچوجه به آن اعتنا نکنند. برادران و خواهران عزیزم! هراسی به خود راه ندهید که بخواست خداوند تعالی حق پیروز است از خداوند تعالی پیروزی ملت اسلام را خواهانم.

دیشب جنگ شدید و موحش بین نیروی هوائی و لشکر گارد آغاز شد و امروز این نبرد به اوج رسید. (1357 ش)
در این درگیری مردم مسلح به یاری افراد نیروی هوائی رفتند و زد و خورد شدید هر لحظه افزایش می‌یافت. در این برخورد مسلحانه عده زیادی کشته و مجروح شدند. افراد نیروی هوائی با کمک گروه های مسلح توانستند حلقه محاصره گارد را بشکنند و آن‌ها را عقب راندند.

شکست ایرانیان از مسلمانان و انقراض سلسلهٔ ساسانیان در زمان خلیفه سوم (31 ق)
یزدگرد سوم پادشاه ساسانی در سال 31 هجری قمری به مرو آمد تا در آنجا به جمع سپاه مشغول شود و از خاقان ترک و امرای کاشغر و بلاد دیگر حدود چین شرقی کمک بگیرد. اما ماهویه، مرزبان شهر مرو که به تفریط در اموال دیوان متهم شده بود، چند نفر را به مقرّ یزدگرد فرستاد. یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی توسط این افراد کشته شد و سلسلهٔ ساسانی انقراض یافت. در این زمان بود که سپاهیان اسلام برای نشر این آیین الهی به ایران وارد شده و دستگاه شاهنشاهی ساسانی را درهم کوبیدند. عدم ثبات اوضاع داخلی ایران، تعصُّب شدید موبدان، بی‌عدالتی و ظلم بی‌حدّ بزرگان و دولتیان بر مردم، شیوع بیماری‌های خانمان برانداز مثل وبا و طاعون، اختلاف شدید طبقاتی و مسایل دیگری از این قبیل و نیز ویژگی‌های ممتاز اسلام، سقوط پادشاهی ساسانیان را سرعت بخشید.

تصرف شهر بغداد توسط شاه عباس صفوی و شکست امپراتوری عثمانی (1033 ق)
آخرین جنگ‌های شاه عباس صفوی با عثمانی بین سال‌های 1032 و 1034 ق بر سر تسخیر بغداد روی داد. در این جنگ‌ها بغداد نیز به تصرف ایران درآمد و شاه عباس به زیارت عتبات عالیات رفت و به تعمیر و بازسازی قبور مطهر ائمه در عراق پرداخت.

تشکیل اولین جلسه صلیب سرخ در «ژنو» به نام جمعیّت فواید عامه (1863 م)
«کمیته بین المللی صلیب سرخ» که در سال 1863 میلادی تأسیس شد و از 25 نفر از بزرگان سوئیسی تشکیل شده بود که هنگام جنگ به عنوان میانجی بی طرف خدمت کنند.

اعلام حالت فوق العاده و انحلال جبهه نجات اسلامی الجزایر (1992 م)
در پی پیروزی چشم‌گیر اسلام گرایان در انتخابات پارلمانی الجزایر، نظامیان حاکم بر این کشور، در 9 فوریه 1992 م نتایج انتخابات را باطل و حزب اسلام‌گرای جبهه نجات اسلامی الجزایر را غیرقانونی اعلام کردند. چندی بعد، تعدادی از سران و اعضای این حزب نیز دستگیر شدند. این اقداماتِ نظامیانِ حاکم بر الجزایر، باعث آغاز یک دوره درگیری و خشونت در این کشور شد که قربانیان بسیاری بر جای گذاشت. لازم به ذکر است که انتخابات پارلمانی الجزایر در دسامبر سال 1991 م انجام شد و در صورت پذیرش نتایج آن توسط حکومت، به حاکمیت سی ساله جبهه آزادی بخش ملی الجزایر خاتمه داده می‌شد.

ساخت نخستین موشک قاره پیمای جهان
نخستین موشک قاره پیمای جهان که به نام R-7 Semyorka به سال 1957 به دست دانشمندان موشکی فضایی شوروی ساخته شده بود نهم فوریه 1958 پس از آزمایش‌های متعدد به واحدهای مربوط تحویل داده و به اصطلاح؛ عملیاتی شد. با این حساب، موشک قاره پیما (موشک چند مرحله ای بالیستیک اینترکنتیننتال) نهم فوریه 2012 پنجاه و پنج ساله شد.

روس‌ها از این نوع موشک تا سال 1961 بیست و هشت دستگاه ساخته بودند. یکی از همین موشک‌ها Sputnik-1 (سپوتنیک 1) نخستین ماهواره جهان را که آن هم ساخت روسیه بود در مدار زمین قرار داد. رسانه‌ها نخستین موشک قاره پیمای جهان را SS-6 می‌خواندند.

برخی از رویدادهای 9 فوریه
از بامداد شهر تهران، تبدیل به میدان جنگ شد و حمله افراد مسلح به کلانتری‌ها و مراکز انتظامی آغاز گردید (1357 ش)
به طوری که کلانتریهای 9-10-11-14-16-26 و کلانتری نارمک سقوط کردند و چند کلانتری نیز تخلیه شد
تیپ زرهی قزوین که برای تقویت نیروی دفاعی حکومت نظامی وارد تهران شده بود در خیابان سپه مورد هجوم قرار گرفت (1357 ش)
مردم چندین تانک و زره پوش را که عازم فرح آباد برای جنگ با نیروی هوائی بودند از کار انداختند (1357 ش)
ستاد امام با بلندگو لغو اعلامیه های فرمانداری نظامی را در سطح تهران اعلام کردند (1357 ش)
و مردم به خیابان‌ها و کوچه‌ها و با برپائی آتش سوزی در سطح خیابان‌ها مانع رفت و آمد قوای نظامی شدند
بختیار در مجلس سنا به هنگام توضیح پیرامون لایحه انحلال ساواک اعلام کرد حاضر به مذاکره هستم (1357 ش)
خسرو قشقائی با امام دیدار و گفتگو کرد (1357 ش)
کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه راهپیمائی کردند (1357 ش)
ستاد امداد سازمان ملی پزشکان تعداد شهداء را تا 11 شب 126 تن و تعداد مجروحین را 634 نفر ذکر کرد (1357 ش)

1361: پاپ از سران کشور های مسیحی خواست که متفقا مانع تسلط تُرکان عثمانی بر قسطنطیه (استانبول) شوند. با وجود این، 92 سال بعد (سال 1453) عثمانی‌ها قسطنطنیه را تصرف و به عمر امپراتوری روم شرقی پایان دادند.
1640: سلطان مراد چهارم امپراتور عثمانی که برای جنگ با ایران وارد بغداد شده بود در این شهر درگذشت. حکومت او بر عثمانی هفت سال طول کشیده بود.
1788: در جریان مبارزه اروپاییان با امپراتوری عثمانی و با هدف دور ساختن آن از اروپا و مدیترانه غربی، دولت اتریش به روسیه در جنگ با عثمانی پیوست.
1861: جفرسون دیویس به ریاست جمهور کنفدراسیون آمریکا (جنوبی‌ها) انتخاب شد.
1932: خطوط هوایی روسیه شوروی آئروفلوت آغاز بکار کرد.
1934: اتحادیه بالکان بدون مشارکت بلغارستان و آلبانی تشکیل شد و به همین دلیل نتوانست کاری از پیش ببرد.
1965: دولت آمریکا واحد رزمی روانه صحنه های جنگ ویتنام کرد و به صورت تمام عیار وارد این جنگ شد. تا این زمان، آمریکا در این جنگ به صورت مستشار، اسلحه و پول مداخله داشت.
1969: جمبو جت (بوئینگ 747) نخستین پرواز آزمایش خودرا در آسمان ایالت واشنگتن انجام داد.
1972: شیخ نشین راس الخیمه به اتحادیه امارات عربی خلیج فارس پیوست
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.