حمله گارد شاهنشاهی به هُمافران نیروی هوایی در پی بیعت با حضرت امام، حملهٔ سپاهیان شاه عباس برای آزادی جزیرهٔ هرمز از دست بیگانگان، آغاز عملیات بزرگ والفجر 8 در فاو، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 20 بهمن 1391 خورشیدی برابر با 27 ربیع الاول 1434 هجری و 8 فوریه 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

حمله گارد شاهنشاهی به هُمافران نیروی هوایی در پی بیعت با حضرت امام (1357 ش)
در پی اعلام همبستگی گروهی از همافران و پرسنل نیروی هوایی با انقلاب اسلامی ایران و بیعت با حضرت امام، مزدوران گارد شاهنشاهی در شامگاه 20 بهمن به یکی از پادگان‌های نیروی هوایی در تهران حمله‌ور شدند. به محض انتشار این خبر، مردم مسلمان از همه نقاط تهران برای یاری رساندن به پرسنل نیروی هوایی که در حال مقاومت بودند، به طرف پادگان نیروی هوایی شتافتند.

مردم انقلابی که سلاح‌های ابتدایی و ناچیزی در اختیار داشتند با رشادت‌های خود، حمله مزدوران رژیم شاه را با شکست مواجه کردند و به این ترتیب، مرحله نهایی مبارزه مردم برای براندازی رژیم شاهنشاهی در ایران آغاز شد.

واگذاری امتیاز خط آهن بندر مُحَمَّرِه «خرمشهر» - خرم‌آباد به انگلستان (1291 ش)
دولت انگلستان که به راه‌های ارتباطی مطمئن و امن در جنوب ایران نیاز ضروری داشت تا به وسیله آن، تجارت بازرگانان انگلیسی و منافع حیاتی آن کشور را تضمین و حفظ کند در این تاریخ موفق به اخذ امتیاز احداث راه آهن مُحَمَّرَه (خرمشهر) - خرم آباد و بروجرد شد. این امتیاز سه روز پس از امتیاز مشابهی بود که از جانب دولت ایران، به روسیه واگذار گردیده بود.

درگذشت استاد «ابوالفتوح عرب زاده» پدر فرش نو ایران (1375 ش)
استاد ابوالفتوح عرب‌زاده مشهور به رسام در سال 1293 در تبریز به دنیا آمد. سید ابوالفتوح عرب‌زاده که به او لقب پدر فرش نو ایران را داده‌اند از کودکی با طرح‌ها و رنگ‌ها آشنا شد و این هنر را از پدر فراگرفت. وی در تبریز، نقاشی و طراحی روی فرش و در تهران نقاشی و طراحی بر روی کاشی را دنبال کرد. او علاوه بر این، به هنرهای دیگری چون موسیقی، نمایشنامه، مجسمه‌سازی، خطاطی، نقاشی رنگ و روغن و... علاقه داشت. رسام عرب‌زاده در 1373 با اهدای 66 قطعه فرش نفیس از مجموعه دست بافته‌های خود، پایه‌های اولیه تشکیل نهادی تحت عنوان بنیاد فرهنگی و هنری فرش رسام عرب‌زاده را با همکاری شهرداری تهران ایجاد کرد. قفس رنگ‌ها، خم معرفت، ساحل خیال و فتح سومنات از آثار طراحی فرش اوست. وی در آخرین روز از ماه رمضان، بر اثر ایست قلبی درگذشت و در بهشت زهرا مدفون گردید.

تصرف جاده سلالور - مسقط توسط نیروهای ایرانی (1352 ش)
در اثر فشار افکار عمومی دولت ناگزیر اعلام کرد از مدتی قبل نیروهای نظامی ایران به ظفار اعزام شده‌اند و همراه با شورشیان منطقه نبرد می‌کنند و تا هر زمان که لازم باشد به کمک به نیروهای عمان ادامه خواهند داد و نیروهای ایرانی جاده سلالور مسقط را از کنترل شورشیان خارج کردند.

تولد «ابوالعلاء معری» شاعر و ادیب عرب (363 ق)
ابوالعَلاء مَعَرّی (به عربی: أبو العلاء المعری) و یا ابوالعلی معری با نام کامل أحمد بن عبد الله بن سلیمان القضاعی التنوخی المعری (۳۶۳ — ۴۴۹ هجری)، شاعر و فیلسوف عرب، در روز جمعه ۲۷ ربیع الاول سال ۳۶۳ هجری (۹۷۳ میلادی) در شهر معره نعمان در بیست میلی شهر حلب در سوریه به دنیا آمد و در سال ۴۴۹ هجری (۱۰۵۸ میلادی) در همین شهر درگذشت. وی به رهین المحبسین ملقب بود. در سن چهارسالگی مبتلا به بیماری جدری شد و در اثر این بیماری نابینا شد. در یازده سالگی سرودن شعر را آغاز کرد. گروهی از پژوهش گرانی که به بررسی مطالب فلسفی می‌پردازند، بر این باورند که ابوالعلا مردی شکاک و حیرت زده و نقیض گو بوده‌است. آنان پندارهای خود را با تک بیتی‌هایی که از لزومیات ابوالعلا تلخیص کرده‌اند دست مایه قرار می‌دهند.

رحلت آیت اللَّه العظمی «سیدمحسن حکیم» زعیم حوزهٔ علمیهٔ نجف اشرف (1390 ق)
آیت‌اللَّه سیدمحسن حکیم در سال 1306 قمری در کشور عراق دیده به جهان گشود. او در تحصیل مدارج عالی علمی از محضر بزرگانی همچون آیات عظام: آخوند خراسانی، میرزای نایینی و آقا ضیاء عراقی کسب فیض کرد. آیت‌اللَّه حکیم نسبت به مسایل سیاسی و اجتماعی مسلمانان توجه ویژه‌ای اعمال می‌نمود و با زمامداران نالایق عراق سر ستیز داشت. ایشان علاوه بر مبارزه با استعمارگران غربی و حضور فعالانه در قیام اسلامی مردم عراق در سال 1920 میلادی، از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) در طول سال‌های اولیهٔ دههٔ 1340 شمسی پشتیانی می‌نمود.

آیت‌اللَّه حکیم با روی کار آمدن حزب بعث در عراق، به مخالفت با آنان پرداخت و از این روی، حُکّام جور، انواع آزار و اذیت و اهانت را به ساحت این مرجع بزرگوار روا داشتند. سال‌های پایانی عمر آن عالم سترگ به بیماری و تبعید گذشت و منزل وی در نجف مورد هجوم عواملِ چماقدار حزب بعث قرار گرفت و انواع بی‌حرمتی‌ها را به ایشان نمودند. سرانجام این مرجع صبور و رهبر آگاه پس از تحمل رنج و مصیبت بسیار، ناشی از ظلم و ستم حکّام بعث، پس از دوره‌ای بیماری، سرانجام در 84 سالگی به لقای معبود شتافت و در تشییعی با شکوه، در کنار کتابخانه‌اش در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

آغاز نبرد تاریخی مجمع المُرُوج (699 ق)
جنگ تاریخی مجمع المُروج میان نیروهای غازان ایل خان و مَلِک ناصر در سوریهٔ کنونی به دلیل منافع و مصالح سیاسی میان دو طرف درگرفت. ممالیک مصر پس از بیرون آوردن شام و سواحل مدیترانه از دست صلیبیون درصدد تصرف بغداد و بیرون آوردن آن از دست مغول برآمدند. غازان برای دفاع از متصرفات ایلخانان وارد این نبرد شد و در محل مجمع المروج مسلمین را شکست داد و بر شام و فلسطین مستولی شد.

حملهٔ سپاهیان شاه عباس برای آزادی جزیرهٔ هرمز از دست بیگانگان (1031 ق)
جزیرهٔ (تنگه) هرمز از ده‌ها سال قبل تحت تصرف پرتغالی‌ها قرار داشت و آنان خواستار ادامهٔ تصرف بحرین نیز بودند. اما چون اسپانیا که تحت تسلط پرتغال بود به قولِ خود در اتحاد جنگی با ایران بر ضدعثمانی وفا نکرده بود، به دستور شاه، یکی از فرماندهان لشکر صفوی با نمایندگان شرکت هند شرقی انگلیس برای گرفتن کشتی‌های جنگی از ایشان وارد مذاکره شد. سرانجام قرار بر این گردید که ایرانی‌ها از خشکی و انگلیسی‌ها از دریا به جزیرهٔ قشم و هرمز حمله کنند و به تسلط پرتغالی‌ها بر خلیج فارس خاتمه دهند. قوای متحد ایرانی و انگلیسی در 27 ربیع الاوَّل سال 1031 ق به محاصرهٔ قلعهٔ هرمز پرداختند و آن قلعه را در دهم جمادی الثانی همان سال، فتح کردند.
پایگاه‌های پرتغالی‌ها، پس از 130 سال یعنی از زمان شاه اسماعیل صفوی، با فتح قشم و هرمز از دست رفت و آنان به ناچار در سال 1034 ق با شاه عباس، صلح کرده و از جمیع متصرفاتِ خود، چشم پوشیدند. شاه عباس برای این که دوستی آن‌ها را به کلی از دست نداده باشد، فقط به آن‌ها اجازه داد که در بحرین به صید مروارید بپردازند و در بندر لنگه برای خود قلعه و تجارت‌خانه بنا نمایند.

آغاز جنگ ژاپن و روسیه (1904 م)
در روز هشتم فوریه 1904 م چند کشتی ژاپنی، ناوگان روسیه در بندر چینی پرْت آرتور را که در اجاره روسیه بود مورد حمله قرار دادند و به دنبال آن، در مناطق متصرفی روسیه در منچوری نیرو پیاده کردند. این جنگ که در نتیجه رقابت ژاپن و روسیه برای تسلط بر شبه جزیره کره و منچوری آغاز شد تا سال 1905 م به طول انجامید. دولت تزاری برای جبران این شکست‌ها، ناوگان جنگی خود را از دریای بالتیک به خاور دور منتقل کرد، ولی ناوگان روسیه در این سفر دریایی طولانی، توان جنگی خود را از دست داد و در ماه مه 1905 م در یک نبرد دریایی با ناوگان جنگی ژاپن منهدم شد.
 دولت روسیه که توان ادامه جنگ را نداشت، سرانجام میانجی‌گری تئودور روزولت، رئیس جمهور وقت امریکا برای خاتمه دادن به این جنگ را پذیرفت. لطمه‌ای که با امضاء قرارداد صلح با ژاپن بر حیثیت تزار نیکلای دوم وارد آمد، زمینه را برای اولین انقلاب روسیه در سال 1905 م فراهم ساخت، هرچند در این میان اعتصاب کارگران ناراضی و کشتار آنان در یکشنبه سیاه نیز عاملی مهم برای بروز این انقلاب بود.

شهادت آیت اللَّه «سید مصطفی موسوی» پدر «امام خمینی» (ره) به دست اشرار منطقه (1281 ش)
آیت‌اللَّه سید مصطفی خمینی پدر بزرگوار امام خمینی (ره) در حدود سال 1238 ش (1277 ق) در خمین به دنیا آمد. ایشان پس از پشت سر گذاشتن دروس مقدماتی، برای تحصیل مدارج عالی راهی نجف اشرف گردید و پس از اخذ اجتهاد، در خمین اقامت گزید. این عالم ربانی در دوران اقامت در خمین در قطعه زمینی متعلق به خود کشاورزی می‌نمود و در عین حال به هدایت و ارشاد مردم اشتغال داشت و ملجأ و پناهگاه آنان بود. از این رو در مقابل زورگویی خوانینِ دست نشانده حکومت وقت، به مقاومت بر می‌خاست. سرانجام، طاغوتیان ندای حق‌طلبی او را با گلوله پاسخ دادند و در مسیر خمین به اراک وی را در 42 سالگی به شهادت رساندند. به هنگام شهادت ایشان، بیش از پنج ماه از تولد حضرت امام نگذشته بود و از آن پس تحت تکفل مادر و عمه خویش قرار گرفتند.

آغاز عملیات بزرگ والفجر 8 در فاو (1364 ش)
عملیات بزرگ والفجر 8 با رمز یا زهرا (س) در جبهه جنوب در منطقه فاو و در وسعت 800 کیلومتر مربع از بیستم بهمن ماه 1364 آغاز شد. در این عملیات هزاران تن از نیروهای ایرانی از رودخانه خروشان اروندرود گذشتند و در اولین روز عملیات، شهر مهم فاو را در جنوب شرقی عراق فتح کردند. این عملیات به قدری غیرمنتظره و از لحاظ نظامی پیچیده و موفقیت‌آمیز بود که باعث اعجاب کارشناسان نظامی و سیاسی جهان و غافلگیری رژیم عراق شد. این عملیات با هدف فشار بر رژیم صدام برای پایان دادن به اشغال خاک ایران و تن دادن به جبران خسارت‌های وارد شده بر ایران انجام شد و برتری نظامی ایران بر عراق را در دفع تجاوز نظامی این کشور ثابت کرد. نتایج این عملیات عبارتند از: تلفات نیروی انسانی دشمن 3000 نفر اسیر، قریب به 50/000 نفر کشته و زخمی؛

سایر نتایج: آزادسازی حدود 800 کیلومتر مربع و تصرف شهر و تأسیسات نفتی فاو و کارخانه نمک؛ تجهیزات و امکانات: تانک و نفربر: 600 دستگاه انهدامی، 120 دستگاه اغتنامی، هواپیما: 45 فروند انهدامی، هلیکوپتر: 10 فروند انهدامی، خودرو: 500 دستگاه انهدامی، 250 دستگاه اغتنامی، توپ: 150 قبضه انهدامی، 20 قبضه اغتنامی و دستگاه مهندسی: 34 دستگاه اغتنامی. نبرد سرنوشت ساز فاو، به عنوان برجسته‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات جنگی جمهوری اسلامی ایران، سرانجام پس از هفتاد و پنج شبانه روز درگیری، که در طول جنگ بی‌سابقه بود، با پیروزی کامل رزمندگان اسلام پایان یافت.

برخی از رویدادهای 8 فوریه
1881: بوئر ها در جنگ «ایگوگو» در افریقای جنوبی بر نیروهای برتر انگلیسی پیروز شدند.
1933: سوسیال دمکراتهای آلمان در برلن شکست کمونیست‌ها از هواداران هیتلر را جشن گرفتند و این سرکوبی را مرگ کمونیسم در آلمان خواندند.
1947: اعراب و یهودیان هردو یک بار دیگر با طرح تقسیم فلسطین مخالفت کردند.
1953: (1331 ) : مجلس شورای ملی میگساری را در ایران محدود و عربده کشی مستانه و رانندگی در حال مستی را جرم اعلام کرد.
1965: لیندن جانسون رئیس جمهوری آمریکا دستور داد که از 11 فوریه این سال بمباران ویتنام شمالی آغاز شود که هشت سال طول کشید.
1971: بالاخره زنان سویس اجازه شرکت در انتخابات به دست آوردند!.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار