در دهه ماهه گذشته 64 ميليون تن کالا به ارزش 34.3 ميليارد دلار به خارج از کشور صادر شده است.

عباس معمارنژاد رئيس کل گمرک در نشست خبري خود افزود: اين ميزان صادرات انجام شده مربوط به صادرات غير نفتي است که از نظر وزني و ارزش حدود 2درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش را نشان مي دهد.

رئيس کل گمرک ادامه داد:ميزان صادرات در اين مدت نسبت به سال قبل حدود 25 درصد افزايش را نشان مي دهد.

وي تصريح کرد: 3300 رديف وارداتي در ليست گمرک است و تاکنون 32.5 ميليون تن کالا به ارزش 43.7 ميليارد دلار که از نظر وزني حدود 6درصد رشد و از نظر ارزش 13 درصد کاهش را در مورد واردات نشان مي دهد.

وي در خصوص علت کاهش واردات تصريح کرد: اين موضوع مربوط به مديريت مسئولان در حوزه واردات است.

براين اساس به ميزان 4.5 ميليارد دلار از تراز منفي تجاري کشور کم شده به طوري که در حال حاضر کسري تراز بازرگاني در حال کاهش است.

وي در خصوص ترانزيت خارجي کشور گفت: رقم ترانزيت خارجي در 10 ماهه 9.5 ميليون تن ترانزيت کالا را نشان مي دهد که بيانگر رشد 15 درصدي ترانزيت کالا نسبت به سال قبل است.

وي در مورد بحث قاچاق کالا گفت: کل پرونده هايي که براي قاچاق مورد بررسي قرار گرفته بالغ 2.600 پرونده مي باشد که 16درصد نسبت به گذشته کاهش يافته و از نظر مالي 10500 ميليون ريال افزايش داشته که نسبت به سال گذشته 150درصد رشد را نشان مي دهد و اين موضوع نشانگر افزايش کشف پرونده هاي درشتر در زمينه قاچاق کالاست.

معمارنژاد با بيان اينکه از تاريخ 1/12/91 هيچ سازماني ديگر حق استفاده از مجوزهاي کاغذي را براي گمرک ندارد گفت: تمامي مجوزها از اين تاريخ با دادن يک شماره و يک کد رشد از طريق سامانه الکترونيکي گمرک در اين سامانه ثبت و از طريق گمرک هدايت مي شود.

وي در خصوص ميزان درآمد گمرکي گفت: در حال حاضر درآمد گمرک بالغ بر 60هزار ميليارد ريال است که نسبت به مدت مشابه 7دوره گذشته کاهش را نشان مي دهد.

وي در خصوص ترکيب کالاهاي وارداتي گفت: عمده اين کالاها، کالاهاي اساسي و بعد از آن کالاهايي با اولويت همايت از توليد است.

معمارنژاد در مورد ميزان واردات خودرو به کشور گفت: به هيچ عنوان 50 عدد پورشه وارد کشور نشده و اين رقم صحيح نيست.

تاکنون براساس آمار 6 ماهه 175 دستگاه خوردرو با قيمت بالاي 100هزار دلار وارد کشور شده است. ضمن آنکه بخشي از اين واردات مربوط به ورود خودروها با پلاک موقت از مناطق آزاد کشور به خاک اصلي است.

برچسب ها: دلار ، وارداتی ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار