تاكنون ديه دانش‌آموزان اسيب ديده دبستان شين‌‌‌‌‌آباد به خانواده‌هاي آن‌ها پرداخت نشده و هيچكدام از وعده‌ها براي درمان آنان در خارج از كشور نيز محقق نشده است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، 68 روز از حادثه تلخ 15 آذر امسال که بخاری کلاس چهارم ابتدایی مدرسه انقلاب اسلامی منطقه شین آباد شهرستان پیرانشهر آتش گرفت می‌گذرد و اين در حالي است كه اين حادثه منجر به فوت 2 نفر از اين دانش‌آموزان و سوختگي 26 نفر از آن‌ها شده و اكنون شش تن از دانش آموزان این حادثه در بیمارستان سوختگی اصفهان، سه نفر در بیمارستان مشهد و یک نفر در بیمارستان سینای تبریز با درد و رنج دست و پنجه نرم می‌کنند.



حاجي بابايي: مقصر به وجود آمدن اين حادثه معلم كلاس بوده است!

براساس اين گزارش؛ درگذشت دو دانش آموز پيرانشهري با اعتراض شدید فعالان فرهنگي مناطق کردنشین روبرو شد و نزدیک به صد تن از آنان با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار استعفای وزیر آموزش و پرورش، عزل و محاکمه مسئولان مقصر در این حادثه شدند و این انتقاد‌ها تا آنجا پیش رفت که برخی از نمایندگان خواهان استیضاح وزیر شدند.

پس از اين حادثه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني91.9.19 با حضور وزير آموزش و پرورش علت آتش سوزي در مدرسه دخترانه شين آباد در شهرستان پيرانشهر را بررسي كردند.

حاجي بابايي كه به شدت مورد انتقاد نمايندگان مجلس بود بدون توجه به ابعاد اين فاجعه و بدون اينكه عذرخواهي كند، از مسئوليت خود شانه خالي كرد و صراحتا مدعي شد كه مقصر بوجود آمدن اين حادثه معلم مدرسه بوده است!

به گفته وزير آموزش و پرورش؛ معلم كلاس هنگام آتش گرفتن بخاري قصد خارج كردن آن‌را از كلاس داشته كه اگر او اين كار را انجام نمي‌داد و دانش آموزان را از كلاس خارج مي‌كرد شاهد اين حادثه تلخ نبوديم.




لاريجاني: با كساني كه در قضيه مدرسه پيرانشهر سهل‌انگاري كرده‌اند، برخورد شود

بعد از ارائه گزارش وزير آموزش و پرورش، رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اين اتفاق حادثه تلخي بود و همه قلوب ملت ايران را متاثر كرد و بايد در اين خصوص چندين اقدام صورت گيرد، گفت: ابتدا مقصر اصلي بايد پيدا و با وي برخورد شود و از بروز چنين حوادثي با آموزش و تعليم به دانش آموزان جلوگيري شود.

پس از كارشناسي‌هاي صورت گرفته در اين زمينه "توکل حیدری" رئيس دادگستري آذربايجان غربي در خصوص جزئیات قضایی پرونده‌ آتش سوزی مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد اعلام كرد: تاکنون طبق نظر کارشناسان و تحقیقات به دست آمده، شخص یا نهاد خاصی مقصر شناخته نشده است.

وی ادامه داد: در جریان این حادثه بیان شده است که اگر مستخدم مدرسه به جای این‌که بخاری را بیرون می‌برد، دانش آموزان را به بیرون هدایت می‌کرد شاهد تلفات کمتری بودیم؛ یا این که اگر در مدرسه کپسول آتش نشانی وجود داشت با استفاده از آن می‌شد جلوی این حادثه را گرفت؛ چنین تقصیراتی مطرح است که البته این گونه تقصیرات، قصور قضایی محسوب نمی‌شود.

رئیس کل دادگستری استان خاطر نشان کرد: در خصوص این‌که سازمان هلال احمر یا معلم مدرسه مقصر باشند نیز هیچ شکایت و گزارشی دریافت نکرده‌ایم. البته معلم یا مدیر مدرسه نیز به عمد در این حادثه سهل انگاری نکرده‌اند. در خصوص اینکه آیا بخاری مدرسه نیز از رده خارج یا فرسوده بوده است نیز کارشناسان اظهار نظری نداشته‌اند.

وی افزود: در این حادثه و گزارش‌ها آن «تقصیر» به معنای قضایی که کسی یا سازمانی مقصر باشد، بیان نشده است و با وجود مرگ دومین دانش آموز و احتمال ادامه آن تاکنون کسی شکایتی انجام نداده است.



اما از آنجايي كه بررسي اين حادثه ناگوار افكار عمومي را راضي نكرد و به همين منظور "رسول خضري" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، از تشكيل يك تيم حقوقي براي بررسي پرونده قربانيان سانحه آتش‌سوزي شين‌آباد خبر داد.

وي ادامه داد: این تیم حقوقی كه شامل 6 نفر از وکلای دادگستری تهران و آذربايجان بوده براي حضور در اين گروه اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال حاضر نيز اين پرونده در دادستاني آذربايجان غربي مفتوح است.

نماينده مردم پيرانشهر با بيان اينكه اين پرونده از تهران طرح دعوي شده است،‌ خاطرنشان كرد: به دليل حساسيت بالاي اين پرونده، بسياري از وكلاي معتبر و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از تهران عليه وزارت آموزش و پرورش طرح دعوي كرده و براي احقاق حقوق اين دانش‌‌آموزان تلاش مي‌كنند.



"خضري" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: به دليل شدت جراحت و سوختگي بيش از 30 درصد، 3 دانش آموز حادثه ديده پيرانشهري نامه‌اي براي اعزام اين دانش آموزان به خارج از كشور خطاب به رئيس جمهور جهت درمان بهتر ارسال كرديم.

وي افزود: درخواست اعزام اين دانش ‌آموزان به خارج از كشور را جمع كثيري از نمايندگان امضا كردند و نايب اول رئيس جمهور نيز به اين موضوع تاكيد دارند.

اين نماينده مجلس تصريح كرد: با نظر شوراي عالي پزشكي مقرر شد در صورت موافقت رئيس جمهور و تقبل هزينه درمان و بهبودي دانش آموزان به خارج از كشور اعزام شوند.

وي افزود: هم اكنون 2 دانش آموز در تبريز 3 دانش آموز در مشهد و 6 دانش آموز در اصفهان بستري هستند.

به دلیل حساسیت بالای این پرونده، بسیاری از وکلای معتبر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تهران علیه وزارت آموزش و پرورش طرح دعوی کرده و برای احقاق حقوق این دانش‌‌آموزان تلاش می‌ کنند كه يكي از اعضاي تيم حقوقي كه براي رسيدگي به پرونده دختران شين آباد تلاش مي‌كند صالح نيكبخت بوده كه سرپرستی این تیم حقوقی را به عهده گرفته است.

همچنين "صاليح نيكبخت" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در رابطه با روند رسيدگي به پرونده آتش سوزي مدرسه شين آباد اظهار داشت: تاكنون ديه اين دانش‌اموزان به خانواده‌هاي آن‌ها پرداخت نشده و هيچكدام از وعده‌ها براي درمان آنان در خارج از كشور محقق نشده است.

وي ادامه داد: خانواده‌هاي قربانيان اين حادثه معتدند كه وزير آموزش و پرورش به وعده‌هايي كه داده عمل نكرده است.

مسئول حقوقي رسيدگي به اين پرونده تصريح كرد: هيچ يك از اين دانش‌اموزان تا كنون براي مداوا به خارج اعزام نشده‌اند.



و اين در حالي است كه حميد‌رضا حاجي بابايي" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره آخرين وضعيت دانش‌آموزان شين‌آباد گفت: به حمد خدا به وضعيت تمامي دانش‌آموزان آسيب ديده در اين حادثه رسيدگي شده است و فقط چند تن از آن‌ها هنوز در بيمارستان به سر مي‌برند.

وي تصريح کرد: وزارت آموزش و پرورش تمام هزينه‌هاي لازم را براي رسيدگي به وضعيت دانش‌آموزان حادثه ديده در مدرسه شين‌آباد پرداخت کرده و حمايت کامل خود را از اين دانش‌آموزان اعلام مي‌کند.

اما پس از تناقض گويي‌هاي وزير، رسيدگي به اين قضيه را از كميسيون آموزش پيگيري كرديم كه "جواد هروي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران از بررسي دوباره پرونده آتش سوزي مدرسه شين‌آباد در كميسيون آموزش و تحقيقات خبر داد.

نايب رئيس كميسيون آموزش با بيان اينكه كميسيون متبوعش، روند فعاليت وزارت آموزش و پرورش را رصد مي‌كند، ادامه داد: كميسيون آموزش و تحقيقات در حال رسيدگي به پرونده آتش سوزي مدرسه شين‌آباد است و مساله طي هفته آينده در كميسيون مطرح و به صحن علني خواهد آمد.

هروي خاطرنشان كرد: وزير آموزش و پرورش بايد نسبت به اين مساله پاسخگو باشد و اميدواريم وزير به اين قضيه جواب منطقي بدهد.




کم کم به نظر مي‌رسد مساله حقوقي دانش‌آموزان شين آبادي به يک مساله سياسي تبديل شده كه علت بروز اين حادثه به عنوان حلقه مفقوده در بوروکراسي نظام سياسي قرار گرفته است و حال بايد پرسيد که چه کساني مسئول آينده تباه شده دختران شين آباد خواهند بود؟ راستي اگر اين اتفاق براي يكي از فرزندان وزير رخ مي‌داد باز هم به مقصر دانستن معلم مدرسه اكتفا مي‌كرد؟

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۰:۴۷ ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
اميدوارم این درد فراموش نشه