نوید نصر خبرنگار و فعال سیاسی مسلمان در کانادا، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران را ضامن بقای جبهه مقاومت در خاورمیانه خواند.

 به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، مجری ایستگاه رادیویی و فعال سیاسی در کانادا در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، ایران اسلامی را الگویی تمام و کمال برای مسلمانان منطقه خواند که حفظ تمامیت ارضی و استقلال سیاسی و اقتصادی به طور کامل محقق شده است.

تسنیم: به نظر شما انقلاب اسلامی چه تغییری در معادلات قدرت منطقه‌ای ایجاد کرد؟
نبود انقلاب اسلامی یعنی نبود حزب‌الله، نبود جهاد اسلامی، نبود حماس و نبود جنبش مقاومت کارآمد در هیچ کجای منطقه (جنبشی که واقعا موفق عمل کرده و دشمنان را هدف قرار دهد نه دیگر مسلمانان یا مسیحیان محلی). به هر طریق نبود جمهوری اسلامی ایران به منزله استیلای القاعده یا سلفی‌گری بر عراق پس از صدام است.

تسنیم: آیا پیروزی انقلاب اسلامی ایران چالش مهمی برای ایالات متحده محسوب می شد؟
انقلاب اسلامی تنها و بزرگترین ضربه‌ای است که در چندین دهه گذشته بر جاه‌طلبی‌های هژمونیک آمریکا وارد شده است.

تسنیم: تفاوت ایران را بعد از انقلاب اسلامی و قبل از آن چگونه ارزیابی می‌کنید؟
چیزی شبیه به کوبای پیش و پس از انقلاب. بهتر از برخی جهات و بدتر از دیگر ابعاد. درست همانند کوبا بیشتر رنج‌های اقتصادی مستقیماً به دلیل تحریم‌هایی است که آمریکا بر این کشور تحمیل کرده است که با گذشت هر سال بیش از پیش شدت و حدت میابند.

تسنیم: چرا در بدو پیروزی ایران غرب و شرق از هیچ تلاشی برای به مقابله با جمهوری اسلامی دریغ نکردند. حادثه طبس و حمایت از صدام در جریان جنگ و.... که تا به امروز ادامه یافته و اکنون به حمایت منطقه‌ای از «انقلاب‌ها» در بحرین و سوریه کشیده شده است.
جمهوری اسلامی ایران مهمترین چالشی است که برابر نظم کنونی جهانی قرار گرفته است. بنابراین نظام سلطه غرب برای در هم شکستن آن دست به هر دستاویزی میاویزد. از «سلطنت طلبان» بی‌روح، ماتریالیست و ثروتمند تبعیدی ساکن در غرب (که «آیین زرتشت» را بهانه کرده و رؤیای بازگشت به قدرت را در ایران آن هم در سایه بمب‌های آمریکا/ ناتو در سر می‌پرورانند) گرفته تا جدایی‌طلبان «آذربایجان جنوبی» که مغرورانه پرچم پان‌تورانیسم، شبهه نظامیان راست افراطی ملقب به «گرگ‌های خاکستری» را بر دوش می‌کشند (که کراراً فیلم‌های مختلفی را از اجتماعات خود در ایران به داخل خاک این کشور ارسال می‌کنند و در آن افرادی دیده می‌شوند که نشان گرگ خاکستری را روی دست‌های خود حک کرده‌اند)، تا جدایی طلبان «اهوازی» در خوزستان که از قاتلان «ارتش آزادی بخش سوریه» حمایت می‌کنند و فیلم‌های فعالیت‌های تروریستی خود را به ایران ارسال می‌کنند (که همگی مربوط به سلفی‌ها است) و جدایی طلبان بلوچ که خود را جندالله خطاب کرده و با القاعده همکاری می‌کنند. بله شما می‌توانید ایران را به فهرست کشورهایی اضافه کنید که آمریکا در آن از القاعده حمایت کامل می‌کند. (ایران، سوریه، لیبی، لبنان و عراق که اکنون تمرکز سلفی‌ها روی دولت و ارتش و شیعیان و اکراد این کشور متمرکز شده است). آخرین اما نه کمترین مورد مجاهدین خلق هستند که به هیچ وجه در میان جوامع تبعید شده ایرانی در غرب هیچ جایگاهی ندارند اما به شدت از جانب کاخ سفید و کنگره آمریکا حمایت شده و با کمک موساد مسئولیت اصلی ترور دانشمندان ایرانی را بر گردن می‌کشد.

تسنیم: به نظر شما انقلاب ایران چه تفاوتی با سایر انقلاب ها نظیر انقلاب فرانسه یا انقلاب اکتبر روسیه و... داشت؟ چه وجه ممیزه‌ای قائل هستید؟
در واقع ترجیح می‌دهم در مورد این سؤال تنها به گفتن یک عبارت کلیدی اکتفا کنم. چیزی که همه این سه انقلاب را به هم مرتبط می‌سازد این است که این انقلاب‌ها جرقه‌ای را در ذهن میلیون‌ها انسان در سراسر دنیا برانگیختند و به آنها نشان دادند که تحقق یک جامعه متفاوت، بهتر و عادلانه‌تر ممکن است.

تسنیم: علت مواجه غرب با انقلاب‌های اسلامی چیست و چرا غرب از انقلاب‌های اسلامی در هراس است؟ در سال 1979 برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران آمریکا تمامی تلاش خود را به کار بست و در حال حاضر هم کمک‌های آمریکا و انگلیس بر حاکمان بحرین برای مقابله با انقلاب اسلامی و مردمی این کشور بر کسی پوشیده نیست.
به علت همان «اختلافات» که غرب و آمریکا با ونزوئلا، بولیوی، کوبا، نیکاراگوئه، سودان، سوریه، اریتره، بلاروس و دیگر کشورها دارد. آنچه که این کشورها می‌خواهند تمامیت ارضی و استقلال سیاسی و اقتصادی است. هنگامی که به این نمی‌رسند، «اختلافات» سرباز می‌کنند. هنگامی که «اختلافات» سر باز کنند، هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. بمب‌های «آزادی» و موشک‌های «دموکراسی» به پرواز در‌می‌آیند، «انقلابیون از وطن برخاسته» به پا می‌خیزند و در نقاط مختلف دانشمندان ترور می‌شوند.

تسنیم: به نظر شما تحولات ناشی از انقلاب‌های اخیر منطقه چه تأثیری بر جایگاه آمریکا در خاورمیانه داشته است و آیا شما هم معتقد هستید که این انقلاب‌ها جایگاه آمریکا و غرب را متزلزل کرده است؟
عروسک‌های خیمه شب بازی ناکارآمد در مصر و تونس جای خود را به عروسک‌هایی کارآمدتر داده‌اند که در میان مسلمانان اعتبار بیشتری دارند. ثروتمند‌ترین و غنی‌ترین کشور آفریقایی از نظر منابع نفتی، یعنی لیبی، نابود شده و به یک کشور فشل تبدیل شده است، فشار بر الجزایر و سودان به شدت افزایش یافته است، سوریه نابود شده، تنش‌های قومی در لبنان (که همگی از یک طرف حمایت می‌شوند) به نقطه انفجار خود نزدیک شده است، ناآرامی در بحرین به شدت سرکوب می‌شود بدون آنکه «جامعه بین‌الملل» صدایی در اعتراض به این سرکوب‌ها بلند کند. در نتیجه می‌توان گفت موقعیت آمریکا از این منظر تقویت شده است.

تسنیم: آینده انقلاب‌های منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟‌ آیا آمریکا موفق می‌شود دیکتاتورها را در کشورهایی نظیر عربستان و بحرین و امارات و... حفظ کند؟

فقط خدا می‌داند. از 20 سال پیش تا کنون نه تنها خاورمیانه متفاوت را در حال نظاره هستیم، بلکه شاهد شکل گیری یک دنیای کاملاً متفاوت هستیم.

منبع: تسنیم
برچسب ها: کانادا ، وبگردی ، انقلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار