سرپرست معاونت آب و فاضلاب وزارت نيرو از خودکفايي بالاي 95 درصدي در صنعت آب کشور خبر داد و گفت: در بيشتر حوزه ها به طور کامل به توان داخلي متکي هستيم.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عليرضا دائمي افزود: فقط در برخي بخش ها که به ابزار دقيق نياز است و سرمايه گذاري در آنها ضرورتي ندارد واردات صورت مي گيرد اما در بخش هايي که نياز کلان داريم خوشبختانه هيچگونه وابستگي نداريم.
وي گفت: کيفيت آب شرب در سال هاي اخير به طور پايدار حفظ شده است و در برخي مناطق مانند آبادان و بوشهر هم تلاش مي کنيم با اجراي طرح هاي مهم کيفيت آب را به طور کامل تقويت کنيم و اين کار در سراسر کشور در اولويت است.
دائمي افزود: کارشناسان داخلي مي توانند تجهيزات مورد نياز صنعت آب را با کيفيت بالا و درصد جهاني تامين کنند و هم اکنون با بيش از بيست کشور قرارداد همکاري فني مهندسي داريم که شامل کشورهاي حوزه امريکاي لاتين، آسياي ميانه، خاورميانه و همسايگان است.
وي گفت: تقويت صادرات خدمات فني مهندسي در بخش صنعت آب همچنان در اولويت است که مي تواند ساير بازارهاي اقتصادي کشور را تحت تاثير مثبت قرار دهد.
سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو همچنين از بهره برداري از بيش از 60 طرح بزرگ بخش آب كشور با افزون بر 14 هزار و 503 ميليارد ريال سرمايه گذاري در دهه فجر خبر داد.
دائمي گفت : آغاز بهره برداري از 13 سد بزرگ با مجموع حجم مخزن 888 ميليون مترمكعب و هزينه اي افزون بر شش هزار و 321 ميليارد ريال و بهره برداري از 11 شبكه آبياري و زهكشي با مساحتي افزون بر 35 هزار و 750 هكتار از جمله طرح هاي بزرگ بخش آب در دهه فجر است.
دائمي ، بهره برداري از 10 طرح آبرساني با ظرفيت چهار هزار و 92 ليتر بر ثانيه، 261 كيلومتر خط انتقال، بهره برداري از تصفيه خانه هاي آب به ظرفيت 300 هزار و 500 مترمكعب در شبانه روز و هزينه اي افزون بر دو هزار و 23 ميليارد ريال را از ديگر برنامه هاي بخش آب کشور در دهه فجر اعلام كرد.
دائمي تصريح کرد : صنعت آب ايران در تراز کشورهاي برتر جهان قرار دارد و 99 درصد جمعيت شهري و 77 درصد جمعيت روستايي به آب شرب بهداشتي و سالم دسترسي دارند.
همچنين 10 طرح فاضلاب با 167 كيلومتر خط انتقال، واگذاري 21 هزار و 250 فقره انشعاب جديد فاضلاب، 101 هزار و 450 مترمكعب ظرفيت جديد تصفيه فاضلاب با هزينه اي افزون بر يكهزار و 250 ميليارد ريال نيز از طرح هاي قابل بهره برداري در دهه فجر امسال است.
بيش از 16 طرح  كوچك استاني با هزينه اي افزون بر 713 ميليارد ريال و پروژه هاي زودبازده، اصلاح و بازسازي شبكه هاي توزيع آب، تكميل مخازن آب شرب، ايستگاه هاي پمپاژ، تكميل مجتمع هاي آبرساني روستايي و .. با هزينه اي افزون بر دو هزار ميليارد ريال از ديگر طرح هاي قابل بهره برداري بخش آب در دهه فجر است.
دائمي تاکيد کرد : صنعت آب کشور در سطح منطقه و جهان حرف هاي زيادي براي گفتن دارد./س
برچسب ها: آب ، فاضلاب ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار