شصت سال است که ژانری به اسم نوآور را می شناسیم آن هم با خصوصیات همیشگی آن زن فن فاتال یا همان مرگ آفرین (آسمان فرازمند) پلیس خشن (سرگرد تدین) و انسانی مرموز و درونگرا (روانگر) و کلی آدم گناهکار.

باشگاه خبرنگاران-مرجان فرازمند (بهاره کیان افشار) که دختر یک سرهنگ بازنشسته پلیس است به قتل می رسد. سرگرد نادر روانگر (رامبد جوان) که قبلا دستیار پدر او بوده به همراه سرگرد تدین (فرامرز قریبیان) مسئول پیگیری پرونده می شوند.
مرجان که دوستان آسمان صدایش می‌کردند بعد از قطع رابطه با پدرش به دختری بدکاره تبدیل شده بود که با تلکه کردن مردهای ثروتمند روزگار می‌گذراند اما یکی از کسانی که از قبل به او علاقه داشت همین سرگرد روانگر است.
تمام مظنونین قضیه یک به یک به قتل می رسند و در آخر به نظر می‌رسد که قتل کار خود پدر مرجان (آسمان) بوده. سرگرد تدین هم با گزارش هایی که روانگر به مامورین بالا دست می دهد به خشونت متهم شده و دستگیر می شود .
روانگر که برای بازداشت پدر مرجان به منزل او رفته، سرهنگ بازنشسته را می کشد و به دست خودش هم گلوله ای شلیک می کند روی همین حساب همه فکر می‌کنند شروع کننده درگیری سرهنگ فرازمند بوده.
شصت سال است که ژانری به اسم نوآور را می شناسیم آن هم با خصوصیات همیشگی آن زن فن فاتال یا همان مرگ آفرین (آسمان فرازمند) پلیس خشن (سرگرد تدین) و انسانی مرموز و درونگرا (روانگر) و کلی آدم گناهکار.

اما اولا در جاهائی از دنیا که این گونه سینمای خیلی جا افتاده تر است هم چند سالی می‌شود خبر از نوآور نیست چرا که مخاطب سینما، امروز خیلی پیشرفت کرده و کلیشه ها او را زود پس می‌زند مخصوصاً این که در مورد فیلم پلیسی هر بیننده ای سخت گیر تر است و اکر یک تم کلی داستانی برایش کلیشه شود و به راحتی بتواند آخر ماجرا را حدس بزند، خیلی زود با فیلم قطع رابطه می کند و همه ما موقع دیدن فیلم پلیسی مچ گیر و دقیق و حساس می شویم و آنچه ما را راضی می‌کند فقط ژست با جذبه و تیپ یک پلیس سینمائی نیست پس توجیه قابل قبولی لازم داریم تا یک ژانر بایگانی شده سینما را دوباره به میدان بیاوریم آیا کسی در گناهکاران چیز جدیدی از این نوع دید؟
نکته قابل توجه دوم این است که معلوم نیست اتفاقات فیلم گناهکاران در کجا می‌افتد؟ ظاهرا اسم آن منطقه ایران است اما من که مدت ها در کشوری به همین نام زندگی کرده ام مکان و زمان و فضای فیلم برای کاملا غریبه است این فیلم به شدت دوست داشته شبیه پلیسی های آمریکایی باشد و برای همین نه ایرانی شده نه آمریکایی و سازندگانش را این طور دست به توجیه کرده که بگویند می‌خواستم اثری جهانی و همه جائی بسازیم اما آیا فیلم های آمریکایی که همه مردم دنیا می بینند را هم می‌توان از فرهنگ ایالات متحده منفک دانست؟
اگر قصد داشتیم از آن ها هم تقلید کنیم باید می‌دیدیم که چقدر بومی گرائی دارند همین مطلب را با یک مثال در مورد فیلم های غیر آمریکائی کامل می‌کنم و تمام. به قول مرحوم شهيد آوینی کوراساوا را همه دنیا دوست  دارند چون ژاپنی است./ي2
میلاد جلیل زاده.

براي مشاهده آخرين اخبار، تصاوير و فيلم هاي جشنواره اينجا را كليك كنيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار