مدیر عامل اتحادیه زنبورداران کشور گفت: تولید عسل در استانهای جنوبی کشور به دلیل گرد و غبار و ریزگردها 80 تا 90 درصد کاهش داشته است.



به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران
، عفت رییسی سرحدی در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: از 5.5 میلیون کلونی زنبور در کشور سالانه 60 هزار تن عسل تولید می‌شود که امسال تولید عسل نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: این افزایش ناشی از شرایط جوی برخی استانها و روی آوردن مردم به این شغل است.

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران کشور بیان کرد: در کشور چین به ازای هر کلونی زنبور عسل 90 تا 100 هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود اما در کشور ما دقیقا برعکس عمل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ایران عضو ناظر سازمان جهانی WTO است ادامه داد: برای اینکه بتوانیم عضو اصلی این سازمان شویم باید به زیرساخت‌های لازم از جمله بحث گرده‌افشانی توجه داشته باشیم.

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران کشور تصریح کرد: زنبور عسل حافظ امنیت غذایی، کشاورزی، محیط زیست و اکوسیستم است بنابراین جداشدن بخش زنبور عسل از دام و طیور و تعیین ردیف بودجه جداگانه برای افزایش پژوهش‌ها در این حوزه در ایجاد امنیت غذایی و حفظ اکوسیستم‌ها بسیار مؤثر است.

وی عنوان کرد: وضعیت تولید عسل در استان کهگیلویه و بویراحمد اسف‌ناک است و جای کار بسیاری دارد. این استان با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند به عنوان اکوتوریسم در جهان مطرح شود چراکه با وجود گیاهان دارویی متنوع و دو اقلیم آب و هوایی متفاوت، این استان می‌تواند قطب تولید عسل ارگانیک کشور شود.

به گفته رییسی سهم تولید جهانی به ازای هر کلونی زنبور 25 کیلوگرم است اما در ایران 13.5 کیلو گرم و در استان کهگیلویه و بویراحمد شش کیلوگرم است.

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران با بیان اینکه بهترین مکان برای پرورش زنبور عسل و فعالیت در عرصه‌های مختلف این صنعت، استان کهگیلویه و بویراحمد است افزود: در صورت همکاری و حمایت مسوولان استان، کارخانه بسته‌بندی عسل ارگانیک، ژله و قرص عسل در استان کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: عسل ، زنبورداران ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.