مجری طرح توسعه زیتون از برداشت 50 هزار تن انواع زیتون کنسروی و روغنی خبرداد و گفت: برای تأمین روغن زیتون مصرفی کشور باید 3500 تن از این محصول وارد شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛علیرضا اسماعیلی اظهار کرد: از آغاز طرح توسعه زیتون، تولید این محصول در استان‌هایی که شرایط آب و هوایی مناسب بود، آغاز شد به‌گونه‌ای که درحال حاضر 103 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت کشت زیتون قرار دارد و این محصول در 26 استان کشور تولید می‌شود.

وی افزود: از 103 هزار هکتار اراضی تحت کشت زیتون در کشور 56 هزار هکتار آن بارور بوده و مابقی در دوران رشد فیزیولوژی به سر می‌برند.

مجری طرح توسعه زیتون خاطر نشان کرد: حدود 70 درصد از زیتون تولیدی کشور در استان‌های زنجان، قزوین و گیلان تولید می‌شود.

تولید 28 هزار تن زیتون کنسروی و 3200 تن روغن زیتون

اسماعیلی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون 4500 هکتار به سطح باغات زتیون افزوده شده است گفت: امسال به دلیل ناآور‌بودن پیش‌بینی می‌شود حدود 50 هزار تن زیتون تولید شود که براساس نسبت برداشت زیتون کنسروی و روغنی در شرایط طبیعی 28 هزار تن زیتون کنسروی برداشت شده و 3200 تن روغن از دانه‌های روغنی زیتون استحصال می‌شود.

وی با اشاره به برداشت 102 هزار تن دانه زیتون در سال گذشته خاطرنشان کرد: 64 هزار تن زیتون کنسروی و 38 هزار تن زیتون روغنی در سال گذشته از باغات کشور برداشت و حدود 7000 تن روغن زیتون استحصال شد.

مجری طرح توسعه زیتون گفت: اعتبارات طرح توسعه زیتون در سال‌های آینده با اولویت اصلاح باغات به گونه‌ای خواهد بود تا در پایان برنامه‌ پنجم توسعه سطح زیرکشت این محصول به 157 هزار هکتار افزایش یابد.

اسماعیلی درباره‌ مصرف سرانه زیتون در کشور عنوان کرد: براساس آخرین آمار سال گذشته مصرف سرانه‌ روغن زیتون در کشور 150 گرم و مصرف سرانه‌ی کنسرو زیتون 850 گرم است که براین اساس به واردات حدود 3500 تن روغن زیتون نیاز داریم اما برای واردات زیتون کنسروی برنامه‌ای نداریم.

به گفته‌ وی در 9 ماهه‌ی امسال 4032 تن انواع روغن زیتون به کشور وارد شده است./ع

برچسب ها: زیتون ، هکتار ، باغات ، محصول ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار