33معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: 33میلیارد تومان طی 4 سال گذشته تاکنون بنیاد ملی نخبگان توانسته از مخترعین و سرمایه گذاران حمایت کند.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ نسرین سلطان خواه، معاون علمی فناوری ریاست جمهوری صبح امروز در پنجمین جشنواره بین المللی نوآوری و شکوفایی فجر که صبح امروز در مصلی تهران برگزار شد طی سخنرانی گفت: این جشنواره منشأ خیر و برکات است و طی سال های اخیر شاهد رشد چشمگیر اختراعات در کشور بودیم.

چنانچه در سال 84 بیش از 6 هزار اختراع ثبت شده مشخص شد و از بین سال 84 تا 90 بیش از 37 هزار اختراع ثبت شده است یعنی یک رشد 60 درصدی را شاهد بودیم.

وی افزود: بخشی از استعدادهای برتر از جامعه مخترعین هستند و توجه و حمایت از مخترعین و البته ساماندهی اختراعات در دستور کار قرار گرفته است.

سلطان خواه تصریح کرد: این جشنواره یکی از برنامه های ستاد دهه فجر است که در راستای کمک به تجاری سازی که تا قبل از این در قسمت نوآوری مورد غفلت قرار گرفته بود هم اکنون مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: ارایه دستاوردهای مخترعین، پیگیری برای تجاری شدن اختراعات و پاسخگویی به نیاز مخترعین از جمله ویژگی های این جشنواره به شمار می آید.

سلطان خواه تصریح کرد: این را باید بیان کنم که این جشنواره تنها منحصر به مراکز علمی نبوده بلکه هر یک از قشرهای مختلف جامعه که دارای خلاقیت و نوآوری هستند و می توانند جریان علم و فناوری را به بطن جامعه بکشانند و به یک جریان عمومی تبدیل کنند در این جشنواره حضور دارند.

سلطان خواه به جزئیات حضوری و یا غیرحضوری بودن اختراعات مخترعین طی سال های اخیر در این جشنواره اشاره کرد و گفت: طی سال های 88 تا 91 اختراعات امکان حضوری در بین سایر پژوهش ها و دستاوردها را داشته است.
چنانچه 17 نمایشگاه استانی، 16 نمایشگاه منطقه ای و 4 جشنواره ملی در بین این سال ها برای ارایه دستاوردهای مخترعین انجام شده است که البته در طی برگزاری این جشنواره تاکنون 7 هزار اختراع امکان حضور داشته و 1300 اختراع نیز تائید شده است.

وی افزود: بیش از 3000 اختراع به صورت غیرحضوری در سایت این جشنواره ارایه شده که از این میان 600 مورد از اختراعات مورد تائید قرار گرفته ، البته این را نیز باید بیان کنم که 900 مورد از اختراعات از تائید علمی برخوردار شده اند و توانسته اند از حمایت 5 میلیون تومانی بنیاد ملی  نخبگان استفاده کنند.

وی اظهار داشت: طی 4 سال گذشته تاکنون با نظارت بنیاد ملی نخبگان 33 میلیارد تومان برای مشارکت در سرمایه گذاری بین مخترعین و سرمایه گذاران هزینه شده تا بتوانیم متقاضیان و بهره وران را با یکدیگر مرتبط و امکان استفاده بهتر از دستاوردهای مخترعین را فراهم کنیم.

سلطان خواه در ادامه اظهار داشت: اختراع یک فرآیند طولانی است که معاونت علمی ریاست جمهوری از آن پیگیری می کند تا حدی که قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان مصوب شده و مخترعین می توانند از حمایت های این صندوق بهره مند شوند.
همچنین مخترعینی که دستاوردهای آنها تجاری شده است در قالب تشکل های حقوقی جمع شوند تا از حمایت های لازم برخوردار شوند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از طرح هایی که برای حمایت بیشتر و بهتر از مخترعین در نظر گرفته شده استفاده از وام های قرض الحسنه است که از امسال مخترعین می توانند البته با تلاش هایی که مسئولان کرده اند از این وام استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان استانی برای حمایت بیشتر از دستاوردها وام بلاعوض برای رساندن دستاوردها به مرحله نمونه سازی در نظر گرفته است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
محمد رضا ربیعی صفت
۲۰:۱۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۲
با سلام من یکی از مخترعین سطح 3بنیاد نخبگان هستم0و اختراع اینجانب با هزینههای خودم تولید وبفروش میرسد0فقط 3میلیون تومان بابت سطح 3 شدن داده شده وبس.و هیچ گونه کمکهایی که باعث تولید محصول شود انجام نشده