رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در حوزه امنیت غذایی، سه موضوع دسترسی به غذا، غذای کافی و سلامت غذا مورد اهمیت است که حوزه کشاورزی در زمینه کافی بودن غذا و سلامت آن فعال است.


به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، کی‌خسرو چنگلوایی در شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در زمینه تولید محصولات غذایی سالم، اظهار کرد: در تولید مواد غذایی سالم توجه می‌شود که حداقل بقایای سموم در محصول وجود داشته باشد که در همین راستا محصولات کشاورزی ارگانیک هیچ سمی ندارند.

وی افزود: در فرآیند تولید غذای سالم، ابتدا روی محصولات کشاورزی سالم کار می‌شود و سپس به سمت تولید محصولات ارگانیک می‌رویم.

چنگلوایی ادامه داد: به منظور سالم‌سازی محصولات کشاورزی، طرح مبارزه بیولوژیک با آفات با استفاده از کفشدوزک و زنبور در خوزستان اجرا شده است و با اجرای این طرح، میزان استفاده از حشره‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.

وی گفت: در این طرح برخی از سموم پرخطر و به ویژه سمومی که دارای کلر هستند،‌ به طور کامل حذف شده‌اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: در سیستم کوددهی نیز آزمونی از خاک گرفته شده و بر اساس نتایج آزمون خاک، میزان کود مورد نیاز محاسبه می‌شود. همچنین سیستم کوددهی برای کشاورزان تقسیط شده و از کودهای سبز و آلی در مزارع استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: 17 محصول کشاورزی خوزستان برند سبز دریافت کرده‌اند که با تولید و افزایش این محصولات، می‌توان از بسیاری بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی جلوگیری کرد.

چنگلوایی ادامه داد: 13 درصد کل محصولات کشاورزی کشور معادل 14.2 میلیون تن، در خوزستان تولید می‌شود. همچنین، 11 درصد گندم کشور تولید خوزستان است و یک‌سوم کل خرید گندم توسط دولت در خوزستان انجام می‌شود. 35 درصد ذرت کشور و 15.2 درصد خرمای کشور در خوزستان تولید می‌شود. تولید گل مریم در خوزستان نیز 26 میلیون شاخه گل بوده که مقام اول کشور در تولید این گونه گل است.

وی عنوان کرد: خوزستان همچنین در تولید برنج، مقام سوم کشوری و نیز مقام پانزدهم محصولات باغی کشور را دارا است. البته در زمینه تولید محصولات دامی هنوز مشکل داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:‌ در سال جاری با وجود افزایش تنها 6 درصدی سطح زیرکشت مزارع خوزستان، میزان تولیدات کشاورزی استان 25 درصد افزایش یافته که نشان‌ دهنده افزایش راندمان ‌کشاورزی است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تولید محصولات دامی استان نیز افزایش داشته باشد که در حوزه گوشت مرغ 64 درصد، شیر 16 درصد و عسل 28 درصد افزایش پیش‌بینی می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.