دیپلمات‌ها در تهران می‌گویند روشن است که آنچه بایدن گفته پیشنهاد مذاکره مستقیم با ایران نیست بلکه اعلام آمادگی برای مذاکره در صورت آمادگی ایران است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران،  معاون رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که دولت این کشور آماده مذاکره مستقیم دو جانبه با ایران است.
 
"جو بایدن" روز شنبه 14 بهمن 1391 (32 فوریه 2012) طی سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ، بخشی از سخنرانی خود را به موضوع ایران اختصاص داد.
 
متن کامل اظهارات وی در این سخنرانی درباره ایران که متن اصلی آن از اینجا قابل دریافت است- چنین است: «ما آماده هستیم با ایران به صورت دوجانبه با ایران گفتگو کنیم. هنوز زمان و فضا برای دیپلماسی با پشتیبانی فشار ها برای موفق شدن باقی است.توپ اکنون در زمین دولت ایران است. تهران زمان خوبی داشت تا رویکرد جدی و با حسن نیت برای مذاکرات با 1+5 داشته باشد. زمانی که رهبری ایران ، رهبر معظم ایران، جدی باشد ما آماده هستیم به صورت دوجانبه با رهبری ایران دیدار کنیم. ما این دیدار را به صورت مخفی انجام نخواهیم داد واجازه می دهیم شرکای ما اطلاع یابند. این پیشنهاد به قوت خود باقی است اما (مذاکره)باید واقعی باشد و باید دستورالعملی برای گفت وگو وجود داشته باشد. ما حاضر نیستیم این گفت وگوها به صورت تمرینی انجام شود».
 
دیپلمات‌ها در تهران می‌گویند روشن است که آنچه بایدن گفته پیشنهاد مذاکره مستقیم با ایران نیست بلکه اعلام آمادگی برای مذاکره در صورت آمادگی ایران است.
 
یک دیپلمات در تفسیر این اظهارات به ایران هسته‌ای گفت: «بایدن می‌گوید امریکا آماده است با ایران مذاکره کند. این بسیار متفاوت از این است که گفته شود امریکا درخواست مذاکره با ایران را دارد. واضح است که این یک اقدام تبلیغاتی برای اثرگذاری بر محیط داخلی ایران است و الا جای یک اقدام سطح بالای دیپلماتیک پشت میکروفون و هنگام سخنرانی نیست. ضمن اینکه امریکا باید ابتدا در عمل اقدامی انجام بدهد که برای ایران ثابت شود در مذاکرات جدی است».
 
وی نتیجه گرفت: «شکل اقدام بایدن به وضوح نشان دهنده آن است که امریکایی‌ها جدی نیستند و هدفشان بیشتر تبلیغاتی است».

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار