وائل الحلقي نخست وزير سوريه روز شنبه با سعيد جليلي دبير شوراي امنيت ملي ايران درباره روابط دوجانبه بين دو کشور و راههاي ارتقاي آن در جهت منافع مشترک در بخشهاي اقتصادي و تجاري و زمينه هاي نفت و گاز ، بهداشت ، کشاورزي و انرژي برق گفتگو کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاري ساناي سوريه با اعلام اين خبر افزود دو طرف در اين ديدار نتايج سفر اخير هيئتي از دولت سوريه را به ايران بررسي و بر اهميت پيگيري مشترک توافقات بين دو کشور و ضرورت عملي شدن آنها به ويژه توافقات مربوط به سوخت، آرد و توليدات کشاورزي مانند روغن زيتون ، سيب زميني ، دارو و ديگر توليدات تاکيد کردند.  

نخست وزير سوريه در اين ديدار به حمله تروريستي اسرائيل به يک مرکز تحقيقات علمي در جمرايا اشاره کرد و افزود اين حمله، تنها حمله به ايستادگي سوريه نبود بلکه حمله به روش ايستادگي و مقاومت در منطقه بود. 

الحلقي از موضع ايران در حمايت از سوريه و مقابله با سختيها و چالشهاي موجود قدرداني کرد.  

نخست وزير سوريه در اين نشست جليلي را در جريان اقداماتي که دولت سوريه براي اجراي برنامه  سياسي حل بحران در سوريه اجرا کرده و رايزنيهايي که به همين منظور با قدرتهاي سياسي و اجتماعي براي آماده سازي برگزاري کنفرانس گفتگوي ملي انجام داده است، قرار داد.  

جليلي نيز اين برنامه سياسي حل بحران و دعوت از مخالفان ملي پايبند به اصول سوريه و روند سياسي در اين کشور را ستود و تاکيد کرد اين برنامه اساس حل بحران در سوريه است. او بر حمايت ايران از اين برنامه تاکيد کرد.   

جليلي حمله اسرائيل به سوريه را محکوم کرد و افزود اين حمله حماقت اسرائيل را نشان مي دهد و از ماهيت تجاوزکارانه اين رژيم و تهديد آن براي امنيت و ثبات منطقه پرده بر مي دارد.  

وي درباره پايان بحران سوريه و شکست توطئه ها بر ضد اين کشور ابراز خوش بيني و اطمينان کرد.  

علي حيدر وزير مشاور در امور آشتي ملي سوريه نيز با جليلي افقها و آينده گفتگوي ملي و برنامه سياسي حل بحران در سوريه و نقش اين وزارتخانه را در تقويت روح صلح و دوستي بين مردم سوريه براي پشت سر گذاشتن اين بحران و بازگرداندن امنيت و ثبات به سوريه و حفظ بافت اجتماعي ملت سوريه و وحدت ملي اين کشور ، بررسي کرد.  

حيدر تاکيد کرد اين وزارتخانه طرحهاي فراگيري براي تقويت روح آشتي و گفتگو بين مردم و حضور همه اقشار جامعه سوريه و برچيدن پيامدهاي منفي که اين بحران براي تحقق آشتي ملي و بازسازي سوريه به وجود آورده است دارد.  

يک منبع ديپلماتيک ايراني در دمشق تاکيد کرده بود جليلي سفر مهمي به سوريه خواهد داشت و با بشار اسد رئيس جمهور سوريه، وزير امور خارجه  و نخست وزير اين کشور ديدار و درباره آخرين تحولات در دمشق و منطقه گفتگو خواهد کرد.
  
جليلي پس از ورود به فرودگاه بين المللي دمشق به خبرنگاران گفت: تلاشهاي نافرجامي که دشمنان سوريه براي انتقام از ملت سوريه به وسيله حمله به زيربناها و ادامه تحريمهاي اقتصادي انجام مي دهند در چارچوب حمله به ايستادگي و مقاومت است.  

ايران اخيرا ميزباني گفتگو بين دولت و مخالفان سوريه را برعهد داشت و علاوه بر اين ابتکاري براي حل بحران سوريه ارائه کرده است.  

الحلقي نخست وزير سوريه اواخر ماه گذشته به تهران سفر و با مقامات ايراني درباره راههاي همکاري اقتصادي و تجاري بين دو کشور گفتگو کرده بود.   

برچسب ها: جلیلی ، سوریه ، الحلقی ، دیدار ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار