رئیس صنعت، معدن و تجارت عباس‌آباد گفت: از اول بهمن هر کالای خارجی که فاقد بارکد دو بعدی شبنم باشد، قاچاق محسوب می‌شود.

 

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران
، حیدرعلی محجوب ظهر امروز در جلسه اصناف این شهرستان افزود: مرحله دوم طرح شبنم (شبکه بازرسی و نظارت مردمی) برخی از کالاهای لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، یارانه و قطعات آن، لوازم آرایش و بهداشتی، انواع مکمل‌های غذایی و دارویی، لوازم ساختمانی، اسباب‌بازی‌ها، لوازم ورزشی، انواع کمپوت‌ها و نوشیدنی‌ها، روغن‌های خوراکی، انواع پوشاک وارداتی، انواع ساعت، ماشین حساب و تلفن همراه، کیف و کفش و تمامی لوازم و تجهیزات پزشکی و کالاهای الکتریکی وارداتی را شامل می‌شود.

محجوب با بیان این که واحدهای صنعتی و صاحبان انبارها که دارای این اقلام هستند، مکلف هستند اطلاعات مربوط به این کالاها را در قالب فرم خوداظهاری تکمیل و به اتحادیه‌های مربوطه صنفی مراجعه کنند، تصریح کرد: بعد از تأیید اتحادیه، افراد به کارگزار طرح شبنم مراجعه می‌کنند تا بارکد دوبعدی تهیه و بر روی کالاهای موجود در واحدهای صنفی نصب ‌شود.

رئیس صنعت، معدن و تجارت عباس‌آباد با اشاره به این‌که فاز دوم طرح شبنم دی‌ماه به اتمام رسیده است، اظهار داشت: با صاحبان کالاهایی که فرم خوداظهاری را تکمیل نکرده باشند، به عنوان عرضه‌کننده کالاهای قاچاق برخورد می‌شود.

وی همچنین اذعان داشت: در گذشته امکان تشخیص کالاهای قاچاق و غیر قاچاق برای توزیع‌کنندگان، مردم و عوامل نظارتی کار سختی بوده که با اجرای این طرح امکان تشخیص کالاهای قاچاق و غیر قاچاق برای مردم و توزیع‌کنندگان فراهم می‌شود.

رئیس صنعت، معدن و تجارت عباس‌آباد با اشاره به این‌که شبکه بازرسی و نظارت مردمی که به اختصار شبنم معرفی شده است، گفت: شبنم طرحی است که با پیشنهاد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور شفاف‌سازی گردش کالا و اطلاعات از اصالت و عدم قاچاق بودن آن استفاده می‌شود.

محجوب همچنین خاطرنشان کرد: در واقع با نصب یک بارکد دو بعدی در قالب برچسب شبنم بر روی کالا می‌توان کالای اصلی را از کالای تقلبی و قاچاق شناسایی کرد.

محجوب در ادامه بیان داشت: اصناف عباس آباد تعامل خوبی با مجمع صنفی و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان دارند و امیدواریم با همکاری سایر ادارات مربوطه مشکلات اصناف به طور کامل حل شود.

رئیس صنعت، معدن و تجارت عباس‌آباد در پایان با بیان این که شناسایی کالای اصلی از تقلبی توسط یک گوشی تلفن همراه که نرم‌افزار مربوطه در آن نصب شده، قابل انجام است، اظهار داشت: روش‌های دیگر اطمینان از اصالت کالا پیامک ‌کردن کد مندرج در برچسب شبنم، استفاده از تلفن گویا و درگاه اینترنتی این سامانه است.
برچسب ها: بارکد ، شبنم ، قاچاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.