تکیه بر تولید ملی و به کار بستن اقتصاد مقاومتی در اقتصاد ایران دارای اهمیت خاصی است و اقتصاد مقاومتي به‌عنوان يکي از راه‌هاي مقابله با تحريم‌هاي اقتصادي و تبديل تهديدها به فرصت است.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، در سي و چهارمين سالگرد پيروزي اقتدارآفرين انقلاب اسلامي و در چهارمين سال دهه پيشرفت و عدالت و در سال "توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني" امروز (سه شنبه، 17 بهمن) از سوي شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي به نام انقلاب اسلامي، توليد ملي و اقتصاد مقاومتي اعلام شده است.  
 
تکیه بر تولید ملی و به کار بستن اقتصاد مقاومتی در اقتصاد ایران دارای اهمیت خاصی است لذا توصیه‌های بی‌شماری در این زمینه شده است که در گزارش زیر ضمن یادآوری تفکر اقتصادی انقلاب اسلامی، به بیانات و فرمایشات امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای در این زمینه اشاره خواهد شد.  






تفكر اقتصادي انقلاب اسلامي چيست؟

با وقوع انقلاب اسلامي، حضرت امام خمینی (ره) در تبیین جهت‌گیری نظام اسلامی در پاسخ به سؤالي كه در اذهان جهانيان شكل گرفته بود مبني بر اينكه که انقلاب ایران وابسته به کدام جریان جهانی خواهد بود،  بیان داشتند که مکتب اسلامی به هیچ‌کدام یک از تئوری‌های غربی و شرقی وابسته نخواهد بود و به تبع نظام اقتصادی آن نیز مستقل از این دو نظام است.

امام امت در پیامی به مجلس خبرگان قانون اساسی تذکر داده و بیان داشتند: «من با کمال تأکید توصیه می‌کنم که اگر بعضی از وکلای مجلس تمایل به مکاتب غرب یا شرق داشته یا تحت تأثیر افکار انحرافی باشند، تمایل خودشان را در قانون اساسی جمهوری اسلامی دخالت ندهند و مسیر انحرافی خود را از این قانون جدا کنند، زیرا صلاح و سعادت ملت ما در دوری از چنین مکتب‌هایی است که در محیط خودشان هم عقب زده شده و روبه شکست و زوال است.»

 با اتمام کار مجلس خبرگان قانون اساسی و تصویب آن توسط مردم در 12 فروردین 1358، نظام اقتصادی ایران، متأثر از آرمان‌های انقلاب اسلامی و بنا به اصل سوم قانون اساسی بایستی بر اساس «پی‌ریزی اقتصادی صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی» (قانون اساسی، اصل 3) باشد و بدین طریق آمال انقلابی مردم ایران که همانا حاکمیت اسلام در تمام شئون کشور بود در قانون اساسی ریشه دوانید.
 
پيروزي انقلاب اسلامي و آغاز تحريم و دشمني 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه سال 57 تاکنون که 34 سال از آن زمان می‌گذرد، بارها به بهانه مختلف از سوی کشورهای غربی به‌خصوص آمریکا و کشورهای اروپایی مورد تحریم‌های مختلف اقتصادی قرار گرفته است. تحریم‌هایی که هدفشان از پای ‌درآوردن نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و هست.



تحريم‌هاي نفتي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، تحريم‌هاي اقتصادي دوره جنگ تحميلي 8 ساله ايران و عراق و تحريم‌هاي اقتصادی، بانکی، مالی، دارویی و بهداشتی اخيركه به بهانه برنامه هسته‌اي ايران به طور يكجانبه عليه ايران اِعمال شده است، نشان از خصومت و دشمني استكبار جهاني با آرمان و انديشه‌هاي انقلاب اسلامي دارد چراكه آن‌ها از فراگيري انديشه‌هاي انقلاب در منطقه و الگوگيري كشورهاي ديگر از ايران در هراسند.

اما ملت و مسئولان ايران با عمل به فرمايشات رهبري و به كار بستن رهنمودهاي ايشان در همه عرصه‌ها به‌خصوص حوزه اقتصادي در برابر اين تحريم‌ها مقاومت كرده و با تحمل سختي‌ها نشان دادند كه به پاي انقلاب و نظامشان ايستاده‌اند.  

اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد خودکفا، مولد، مستقل و شکوفایی که در برابر همه فشارها بتواند مقاومت کند و ستون‌های جامعه را به استواری محافظت نماید.

بر اساس نظر شهید محمدباقر صدر، اسلام دارای مکتب اقتصادی است و نیازی به تقلید از تفکرات انحرافی نیست. بر این اساس، مبنای اقتصاد مقاومتی باید مبتنی بر اقتصاد اسلامی باشد تا بتوان علاوه بر در امان ماندن از بحران‌‌‌های اقتصاد سرمایه‌‌‌داری، مانند بحران نظام بانکداری و نرخ بهره، بحران بدهی و اعتبار و بحران‌های جمعیتی، از ظرفیت‌‌‌های اقتصاد اسلامی نیز بهره‌ی کافی برد و تحت تأثیر تغییرات فرهنگی‌ـ‌اجتماعی ناشی از اقتصاد سرمایه‌‌‌داری قرار نگرفت.

اقتصاد مقاومتی راه‌حل تحریم اقتصادی

اقتصاد مقاومتی را نمی‌‌‌توان صرفاً مقاومت اقتصادی دانست، بلکه ایجاد امنیت و ثبات در اقتصاد و عدم تزلزل در برابر شوک‌‌‌های خارجی اقتصادی یا همان استقلال اقتصادی از شاخصه‌‌‌های بارز اقتصاد مقاومتی است.

 دشمن در طول چند دهه‌ی اخیر، تمام ابزارهای مبارزه با تفکر جمهوری اسلامی را امتحان کرده است، اما ابزاری که همیشه در کنار ابزارهای دیگر بوده، مبارزه‌ی اقتصادی است که امروز تبدیل به آخرین و مؤثرترین ابزار دشمن شده است.




اقتصاد مقاومتی مختص زمان تحریم و جنگ نیست، بلکه یک چشم‌انداز بلندمدت پیش روی اقتصاد ایران است، زیرا اقتصاد ایران در سایه‌ی تفکر جمهوری اسلامی همیشه آماج حملات دشمنان خواهد بود. اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت اقتصادی نیست، بلکه مفهوم شکوفایی اقتصاد و رفع مشکلات موجود در زیربخش‌های اقتصادی برای جلوگیری از امتیازدهی به دشمنان و بهبود سطح رفاه عموم مردم است.


توليد ملي و خودکفايي اقتصادي در بيانات امام خميني 






اعتماد به نفس و توجه به تولید داخلی

"آن‌ها که این صنعت‌های بزرگ را درست کردند، انسان‏های یک سر و دو گوشی مثل سایر انسان‏ها هستند، منتها قبل از ما بیدار شدند و ما را خواب کردند، قبل از اینکه ما بیدار شویم آن‌ها بیدار شدند و خودشان را صرف این کردند که با ایادی خودشان مستقیم یا به طور غیر مستقیم ما را غافل کنند، ما را خواب کنند و به ما تزریق کنند به اینکه شما نمی‌توانيد."  
                   
قبح واردات:

 "چقدر برای یک مملکت عیب است و سرشکستگی که دستش را دراز کند طرف آمریکا که گندم بده، کشکول گدائیش را باز کند پیش دشمنش و از او بخواهد که رزقش را بدهد. چقدر برای ما سرشکستگی دارد، تا این ملت بنایش را بر این نگذارد که کشاورزیش را تقویت کند و بسازد به آنکه خودش به دست می‌آورد، نمی‌توانیم استقلال پیدا کنیم". 

برکت محاصره اقتصادی: 

"این محاصره‌ی اقتصادی را که خیلی از آن می‌ترسند، من یک هدیه می‌دانم برای کشور خودمان؛ برای اینکه محاصره اقتصادی معنایش این است که مایحتاج ما را به ما نمی‌دهند. وقتی مایحتاج را به ما ندادند خودمان می‌رویم دنبالش، مهم این است که ما بفهمیم که دیگران به ما چیزی نمی‌دهند، ما خودمان باید تهیه کنیم". 


اقتصاد مقاومتي در بيانات امام خامنه‌اي


رهبر معظم انقلاب فرمودند:

"اقتصاد مقاومتى معنايش اين است كه ما يك اقتصادى داشته باشيم كه هم روند رو به رشد اقتصادى در كشور محفوظ بماند، هم آسيب‌‌پذيرى‌‌اش كاهش پيدا كند. يعنى وضع اقتصادى كشور و نظام اقتصادى طورى باشد كه در مقابل ترفندهاى دشمنان كه هميشگى و به شكل‌هاى مختلف خواهد بود، كمتر آسيب ببيند.

هم دانشگاه‌‌‌ها، هم دستگاه‌‌‌هاى دولتى، هم آحاد مردمى كه خوشبختانه توانائى و استعداد اين كار را دارند، چه از لحاظ علمى، چه از لحاظ توانائى‌‌‌هاى مالى، بايد تلاش كنند مسئوليت زمان خود و مقطع تاريخى حساس خود را بشناسند و به آن عمل كنند. 

اين كه ما عرض كرديم «اقتصاد مقاومتى»، اين يك شعار نيست؛ اين يك واقعيت است. كشور دارد پيشرفت مي‌كند، ما افق‌هاى بسيار بلند و نويدبخشى را در مقابل خودمان مشاهده مي‌كنيم. بديهى است كه حركت به سمت اين افق‌ها، معارض‌ها و معارضه‌‌‌هائى هم دارد كه انگيزه‌‌‌هاى اقتصادى، سياسى، منطقه‌‌‌اى و بين‌‌‌المللى دارد. 

اين معارضه‌‌‌ها در مواردى هم منتهى مي‌شود به همين فشارهاى گوناگونى كه مشاهده مي‌كنيد؛ فشارهاى سياسى، تحريم، غير تحريم، فشارهاى تبليغاتى، ليكن در لابه‌‌‌لاى اين مشكلات، در وسط اين خارها، گام‌هاى استوار و همت‌ها و تصميم‌هائى هم وجود دارد كه بناست از وسط اين خارها عبور كند و خودش را به آن نقطه‌‌‌ى مورد نظر برساند.

ما بايد هر كدام نقش خودمان را بشناسيم و آن را ايفاء كنيم. يكى از بخش‌هاى ما، اقتصاد است و خاصيت اقتصاد در يك چنين شرايطى، اقتصاد مقاومتى است؛ يعنى اقتصادى كه همراه باشد با مقاومت در مقابل كارشكنى دشمن، خباثت دشمن؛ دشمنانى كه ما داريم. 

به نظر من يكى از بخش‌هاى مهمى كه مي‌تواند اين اقتصاد مقاومتى را پايدار كند، همين كار شماست؛ همين شركت‌هاى دانش‌‌‌بنيان است؛ اين يكى از بهترين مظاهر و يكى از مؤثرترين مؤلفه‌‌‌هاى اقتصاد مقاومتى است؛ اين را بايد دنبال كرد. "

ايشان در فرمايشات خود الزامات اقتصاد مقاومتي را به شرح ذيل بيان كردند:

كاهش وابستگي به نفت

"كاهش وابستگي به نفت از الزامات اقتصاد مقاومتى است. اين وابستگى، ميراث شوم صد ساله‌ى ماست. ما اگر بتوانيم از همين فرصت كه امروز وجود دارد، استفاده كنيم و تلاش كنيم نفت را با فعاليت‌هاى اقتصادىِ درآمدزاى ديگرى جايگزين كنيم، بزرگترين حركت مهم را در زمينه‌ى اقتصاد انجام داده‌ايم."

تعادل در مصرف و مديريت مصرف

"مسئله‌ى مديريت مصرف، يكى از اركان اقتصاد مقاومتى است؛ يعنى مصرف متعادل و پرهيز از اسراف و تبذير. هم دستگاه‌هاى دولتى، هم دستگاه‌هاى غير دولتى، هم آحاد مردم و خانواده‌ها بايد به اين مسئله توجه كنند؛ كه اين واقعاً جهاد است. 

تعادل در مصرف اين است كه ما از توليد داخلى استفاده كنيم، اين را همه‌ى دستگاه‌هاى دولتى و حاکمیتی مربوط به قوای سه گانه باید توجه داشته باشند و سعى كنند هيچ توليد غير ايرانى را مصرف نكنند. آحاد مردم هم مصرف توليد داخلى را بر مصرف كالاهائى با مارك‌هاى معروف خارجى ترجيح بدهند. "

هدفمندي يارانه‌ها

 "هدفمند كردن يارانه‌ها هم در جهت شكل دادن به اقتصاد ملى است؛ كه اينها مي‌تواند هم رونق ايجاد كند - در توليد، در اشتغال - و هم موجب رفاه شود؛ اينها مايه‌ى رشد توليد كشور، رشد اقتصادى كشور، مايه‌ى اقتدار يك كشور است. با رشد توليد، يك كشور در دنيا اقتدار حقيقى و آبروى بين‌المللى پيدا مي‌كند. اين كار بايستى به انجام برسد. "

استفاده حداكثرى از زمان و منابع

"از زمان، منابع و امكانات بايد حداكثر استفاده بشود. با استفاده حداكثري از زمان و منابع طرح‌هائى كه سال‌هاى متمادى طول مي‌كشيد، امروز خوشبختانه با فاصله‌ى كمترى انسان مى‌بيند كه فلان كارخانه در ظرف دو سال، در ظرف هجده ماه به بهره‌بردارى رسيد. بايد اين را در كشور تقويت كرد."

کشور ايران داراي موقعيت ژئوپوليتيک خاص و منابع غني است که با استفاده درست از اين منابع و به کاربستن درست مؤلفه‌هاي اقتصاد مقاومتي و فرهنگ‌سازي مناسب آن در بين آحاد مردم، همانند گذشته و بهتر آز آن خواهد توانست از پسِ تحريم و مشکلات برآيد و انقلاب اسلامي را بيش از پيش سربلند سازد. 

انتهاي پيام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار