رییس دپارتمان فوتبال ساحلی ایران اهداف بلند مدتی برای فوتبال ساحلی ایران در سر دارد.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،چند سال پشت میز نشینی؛آن هم در دفترمحمد مهدی نبی برای همه این را تداعی کرده بود که پریا شهریاری،رییس دفتر دبیر کل فدراسیون فوتبال است.غافل از اینکه خیلی از ریزه کاری هایی فدراسیون از جمله تقویم ورزش فدراسیون،اصلاح اساسنامه،راه اندازی تیم فوتبال ساحلی بانوان و...را خانم شهریاری انجام داده است.اطلاعات از رییس دپارتمان فوتبال ساحلی آنقدر کم بود که حتی عادل فردوسی پور هم در برنامه نود،فدراسیون و به خصوص نبی را به باد انتقاد گرفت که اقوام خودش را در چارت مدیریتی فدراسیون فوتبال قرار می دهد. نکته ای که البته کمی باعث دلخوری شده است:«من نخستین بانوی ایران هستم که توانسته ام مدرک تدریس در مدیریت فوتبال را کسب کنم.انتظارم این بود که آقای فردوسی پور که هیچ وقت بدون تحقیق و منبع مطلبی را عنوان نمی کند در مورد من هم تحقیق می کرد که چه تجربه هایی در کارنامه دارم،البته مشکلی هم نیست و از این اتفاق زیاد ناراحت نیستم.» شهریاری که مهمان ما در کافه خبر بود از تجربه هایی که در مدت 10 سال حضورش در فدراسیون فوتبال کسب کرده حرف می زند، تجربه هایی که باارزش ترین آن رسیدن به عنوان قهرمانی با تیم فوتبال ساحلی ایران بوده است.



شما سال ها در فدراسیون فوتبال بودید اما حالا به عنوان یک مسئول اجرایی در مشغول فعالیت هستید. زمانی که آقای نبی شما را برای این پست انتخاب کرد خیلی ها لباس انتقاد را به تن کردند اما الان یک مدیر بانو توانسته موفقیت ارزشمندی را به دست آورد آن هم در شرایطی که فدراسیون روزهای پر از ناکامی را پشت سر گذاشته است.

بیشتر کسانی که با من در ارتباط بودند فقط من را در دفتر آقای نبی دیده بودند و از کارهای دیگری که در فدراسیون انجام داده ام مطلع نبودند. از جمله تقویم ورزش فدراسیون، اصلاح اساسنامه و ... اما حضورم در دفتر آقای نبی باعث شده بود که همه فکر کنند من مسئول دفتر آقای نبی هستم. حدود 5 سال است که فوتبال ساحلی بانوان را با حمایت فدراسیون راه اندازی کرده ام. فوتبال ساحلی بانوان رشته ای بود که ما هیچ ابزاری برای راه اندازی آن نداشتیم ولی 5 سال پیش حکم آن را گرفتم و کار را شروع کردم.

 به نظر  همان موقع بود که آقای کفاشیان پیشنهاد دادند که فوتبال ساحلی آقایان را شما زیر نظر داشته باشید.
ما بعد از راه اندازی فوتبال ساحلی بانوان اولین کلاس مربیگری و داوری بین المللی را هم برگزار کردیم. خود من هم مدرک مربیگری و داوری دارم. خدا را شکر در این 5 سال عملکرد خوبی داشتیم و آقای کفاشیان از من خواستند که در بخش آقایان هم فعالیت داشته باشم اما من همیشه عذر و بهانه می آوردم چرا که من نمی توانستم با مدیریت قبلی کار کنم.الان حدود 1 سال است که مدیریت تغییر پیدا کرده و من به عنوان مسئول دپارتمان فوتبال ساحلی هم در بخش بانوان و هم در بخش آقایان فعالیت کنم.

شما زمانی فوتبال ساحلی را در دست گرفتید که مشکلات زیادی گریبان این رشته را گرفته بود.
در این یک سال نواقص زیادی وجود داشت و ما در فاصله یک ماه کار را در دست گرفتیم. باید لیگ را برگزار می کردیم و 4 ماه بعد از آن  مسابقات جام جهانی را در پیش داشتیم. یعنی در این مدت بسیار فشرده کار کردیم و اگر همکاری گروهی نبود به هیج عنوان نمی توانستیم کار را پیش ببریم.به نظر من در گروه ما هر کسی بیشتر از توان خودش فعالیت کرد. آقای هاشم پور مربی بود اما در خیلی از بخش ها به ما کمک کرد، گاهی اوقات خودم هم که در راس کار قرار داشتم به دنبال بلیط و محل اقامت بچه ها بودم تا تمام شرایط برای آنها فراهم شود.
در این زمان بود که اوکتاویو هم  به جمع شما اضافه شد و می توان گفت که کادر شما تکمیل شد.
در ابتدا کار ما جلسه ای با آقای اوکتاویو گذاشتیم و از او برنامه خواستیم، ایشان یک پروژه ای را تدوین کردند و در اختیار ما گذاشتند. پروژه سنگینی بود.به خاطر اینکه در طول مسابقات لیگ برتر باید هر دو هفته یک بار بازیکنان در اردو تیم ملی حاضر می شدند و ما باید برنامه ها را به صورت خاصی تنظیم می کردیم. هر کدام از این بازیکنان از استان خودشان می آمدند، یکی از تبریز یکی از بوشهر و... دشواری های بسیاری بود اما هدف این بود که تیم ملی فوتبال ساحلی نتیجه بگیرد؛همگی دست به دست هم دادیم تا حتی یک اردو هم عقب نیفتد. برخی مواقع اکتاویو به من می گفت که اردو ی این هفته را کنسل کنیم تا بچه ها در لیگ باشند اما ما طبق برنامه پیش رفتیم و حتی یک اردو را هم کنسل نکردیم. اگر هتل آکادمی ظرفیت نداشت ما جای دیگری را پیدا می کردیم.خوشبختانه توانستیم دقیقا طبق پروژه ای که ایشان به ما ارائه دادند عمل کنیم و همانطور که دیدید نتیجه اش را هم گرفتیم. یک سال در پشت صحنه کار کردیم و هیچ کس از کار شبانه روزی ما مطلع نبود.


البته خیلی هم هزینه زیادی هم برای این تیم نشد، یعنی بیشترین بهره وری را از کمترین هزینه داشتید.
من با این صحبت شما مخالفم چرا که هزینه برگزاری اردوها بسیار زیاد بود،همچنین تعداد آن ها. در زمان اردوی برزیل فدراسیون در شرایطی بود که شب قبل از آن هم مشخص نبود که تیم اعزام می شود یا نه؟ به خاطر اینکه پولی در فدراسیون نبود اما واقعا آقای نبی و کفاشیان دید مثبتی به فوتبال ساحلی دارند. از لحاظ پرداخت پول به بازیکنان ما با محدودیت هایی مواجه هستیم اما شرایط مناسبی برای بچه ها فراهم شده است. من بارها شنیدم که بازیکنان به آقای هاشم پور می گفتند بهترین لحظاتشان آن لحظاتی است که در اردو تیم ملی هستند و این خیلی حرف مهمی است.

مدیریت در این سطح باید تجربه  سنگینی برای شما باشد؟ 

اینها همه بر می گردد به تجربه ای که در این سال ها کسب کرده ام. من در این 10 سال با 5 تا دبیر کل کار کردم و 3 سال است که دوره های مدیریت فیفا را می گذرانم. این دوره ها مرحله به مرحله است و در هر مرحله افرادی حذف می شوند و تعدادی هم باقی می مانند که من از اولین مرحله تا آخرین مرحله در همه دوره ها قبول شدم. در آخرین مرحله که در نپال برگزار شد 9 نفر حضور داشتند که 7 نفر از آنها مرد بودند و ما باید برای شرکت کنندگان نپالی تدریس می کردیم .پس از تدریسی که انجام دادیم 3 نفر به عنوان مدرس فیفا انتخاب شدند که خوشبختانه من نفر اول شدم. این دوره های مدیریت فیفا نقش بسزایی در مدیریت من در فدراسیون فوتبال داشت. می گویند تا عشق نداشته باشی نمی توانی کار کنی و من واقعا عاشق کارم هستم.شاید خیلی ها از روز اولی که من به فدراسیون آمدم انتقاد کردند اما زیاد مهم نیست چون من دارم کارم را به بهترین شکل ممکن انجام می دهم.

چه برنامه ای برای آینده کاری تان دارید؟ به گرفتن کرسی در آسیا فکر می کنید؟

به امید خدا فدراسیون برای رسیدن به این هدف ما را حمایت می کند. فوتبال ساحلی ما با توجه به شرایطی که دارد حرف اول را در آسیا می زند، لیگ منظمی که ما هم در بخش آقایان و هم در بخش بانوان داریم در هیچ کشور دیگری وجود ندارد. بنابراین فدراسیون باید از ارتباطات خود استفاده کند تا ما یک کرسی در آسیا بگیریم. کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی AFC مشترک است و در جلسه ای که ما در قطر با نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا داشتیم قرار بر این شد که بزودی این دو کمیته از هم جدا شود. امیدوارم آقای تارقلی زاده(رییس کمیته فوتسال کنفدراسیون فوتبال آسیا) حمایت کنند تا ما به حقمان برسیم.

برای پری شهریاری این اتفاق تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟

نمی خواهم از خودم تعریف کنم اما احساس می کنم در هر بخشی که قرار بگیرم می توانم در آن موفق باشم به خاطر اینکه عاشق کارم هستم.همیشه سعی می کنم مسئولیتی که به من واگذار می شود را به بهترین نحو انجام بدهم. من واقعا فوتبال ساحلی را دوست دارم و تا جایی که بتوانم هیچ کم و کسری برای این رشته نمی گذارم. البته آقای کفاشیان بعضی مواقع به من می گوید که باید تو را از فوتبال ساحلی که بخش کوچکی هست به بخش دیگری منتقل کنم تا در جای دیگری هم به ما کمک کنی.

 کفاشیان پیشنهاد حضور در فوتبال ایران را مطرح نکرده است؟

اتفاقا صحبت آن بود که مرا به فوتبال بیاورند اما گفتم اگر اجازه دهید در همین بخش ساحلی بمانم چرا که من در بخش تدریس فیفا هستم و سفرهای خارجی زیادی باید بروم.به همین دلیل زمان زیادی ندارم که بخواهم کارهای مختلفی انجام بدهم.
با همه انتقاد هایی که به کفاشیان می شود اما فدراسیون در بخش مدیریت جوانان خوبی را پرورش داده است.
بله آقای کفاشیان واقعا حمایت کردند. جا دارد از آقا فردوسی پور هم انتقادی بکنم.ایشان در برنامه 90 چند ماه گذشته خود با حالت کنایه آمیز گفتند آقای نبی خیلی خوب، چندین پست را به یک نفر می دهند.در برنامه هفته گذشته هم برای من عجیب بود که ایشان با وجود اینکه رسانه ها را دنبال می کنند نمی دانند من اولین مدرس ایرانی فیفا هستم و دوباره از من انتقاد کردند.فردوسی پور هر شش ماه یک بار به من گیر می دهد!

در حال حاضر فوتبال ساحلی بانوان ما در چه سطحی است؟

حدود 5 سال است که فوتبال ساحلی بانوان راه اندازی شده است. دراین مدت رشد بسیار خوبی کرده ایم. ما اصلافکر نمی کردیم که در این چند سال چنین استقبالی از فوتبال ساحلی شود. بعد از مسابقات لیگ برتر تصمیم گرفتیم و مسابقات دسته اول را هم راه اندازی کردیم که در خیلی از استان ها هواداران زیادی را به خود جذب کرده است. البته مشکلات مالی همیشه وجود دارد.ما اسپانسر نداریم اما با تمام این مسائل هیچ تیمی تا به حال از مسابقات انصراف نداده است و تمام تیم ها در مسابقات شرکت کرده اند.

فوتبال ساحلی بانوان ایران چه زمانی وارد مرحله آسیایی می شود؟

حضور من در قطر بسیار مفید بود و ما در آنجا توانستیم جلسات خوبی  را با مسئولین فوتبال ساحلی کشور های مختلف برگزار کنیم. جالب اینجاست که خیلی از کشور ها از اینکه ما لیگ برتر فوتبال ساحلی بانوان داریم مطلع بودند. به عنوان مثال نمایندگان کشور عراق به ما پیشنهاد بازی دوستانه دادند. حتی کشور عمان از من درخواست کرد که برای تشکیل لیگ فوتبال ساحلی بانوان به آنها کمک کنم. آقای پونسه رییس کنفدراسیون جهانی فوتبال ساحلی هم اعلام کردند که یکی از هدف هایشان برگزاری مسابقات جهانی برای بانوان است که اگر این کار انجام شود بسیار مفید خواهد بود.


شروع سال 2013 با موفقیت بزرگی برای فوتبال ملی همراه شد، چقدر امیدوارید که این موفقیت ادامه پیدا کند؟

تمام اعضا گروه فوتبال ساحلی ما با هم همدل هستند و اتحادی که بین ما وجود دارد باعث رسیدن به این موفقیت شد. بچه ها بدون هیچگونه توقعی با جان و دل بازی کردند. زمانی که بچه ها با پرچم ایران دور افتخار می زدند و به سمت من آمدند، همه ما گریه می کردیم چرا که نتیجه یک سال زحماتمان را گرفتیم. بچه ها همیشه به من می گفتند که امیدواریم همه زحماتتان را در مسابقات جبران کنیم. با اینکه حضور در مسابقات جهانی با آسیایی بسیار متفاوت است و نباید توقع زیادی از این تیم داشته باشیم اما با اتحادی که میان بازیکنان وجود دارد و کادر خوبی که بالای سر آنها است امیدوارم به هدف خود در مسابقات جهانی برسیم.

منبع:خبرآنلاین


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.