معاون مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي ايران گفت: با بهره برداري از واحد بنزين سازي پالايشگاه آبادان؛از سال آينده صادرات بنزين خواهيم داشت.

جليل سالاري در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران از توانمندي کشورمان براي ورود به باشگاه صادرکنندگان بنزين خبر داد و گفت: با بهره برداري از طرح توسعه پالايشگاه آبادان توليد ماده افزودني به بنزين براي تامين سوخت هواپيماهاي سبک آغاز شده است از 85 ميليون بشکه توليد بنزين در جهان يک و شش دهم ميليون بشکه به واحد توليد الکليک بنزين اختصاص دارد که به 60 ميليون ليتر در روز مي رسد.

وي گفت: اين نوع بنزين به طور محدود توليد مي شود و با بهره برداري از طرح توسعه پالايشگاه آبادان از واردات آن بي نياز شديم و باتوجه به ظرفيت توليد کشور مي توانيم نياز کشورهاي منطقه را نيز تامين کنيم و پروژه واحد الکيليشن که در پالايشگاه آبادان به بهره برداري رسيد جزو واحدهاي محدود در پالايشگاه دنيا است که تعدادشان خيلي کم است.

وي تصريح کرد: حدود 2.2ميليون ليتر از ظرفيت 87پالايشگاه در اين خصوص مصرف مي شود. حدود 260 ميليون ليتر از اين توليدات الکليک است که بنزين مرغوب با اکتان 100 درصد است.

سالاري اظهار داشت: دانش فني و ليسانس اين فراورده يا سوخت در اختيار کمپاني شرکت‌هاي آمريکايي اروپايي و عمدتا انگليسي است. با توجه به اينکه از ابتداي جنگ تحميلي ما پالايشگاه آبادان را داشتيم که از بين رفته بود و ازسال 59 به بعد بنزين در اين پالايشگان توليد شد.

وي خاطرنشان کرد: قبل از اين ما سوخت هواپيماهاي آموزشي و سمپاشي را از خارج وارد مي‌کرديم و درحال حاضر با بهره برداري از اين پالايشگاه علاوه مصرف داخلي به خارج هم صادر مي‌کنيم.

سالاري ادامه داد: اقدام ديگري که در ترکيب بنزين برشي در واقع ايزومري است واحد ايزومريزيسيون اراک و تندگويان بود که به بهره برداري رسيد شاخص بنزين را ارتقا داد.

معاون مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي ايران گفت: در سال گذشته حدود 25 ‌ميليون ليتر فراورده‌هاي نفتي و يک و نيم ميليارد نفت را صادر کرديم.

وي يادآور شد: که بعضي از اين برش‌ها که در ترکيبات بنزين توليد مي‌شود کاربرد‌هاي ويژه‌اي دارد که زمينه را براي صادرات بنزين فراهم کرده است.

وي ادامه داد: طبق برنامه‌ريزي‌هاي بخش پالايش صنعت نفت کشور، افزايش ظرفيت پالايشي کشور به حدود 526 ميليون ليتر در روز ، افزايش طول خطوط لوله انتقال نفت خام به 6 هزار و 523 کيلومتر، افزايش طول خطوط لوله انتقال فرآورده به 12 هزار و 729 کيلومتر (47 درصد)، کارکرد خطوط لوله انتقال نفت خام به 12 هزار و 455 ميليون تن کيلومتر در سال، افزايش ظرفيت ذخيره سازي فرآورده‌ها به بيش از 17 ميليارد ليتر، افزايش توليد بنزين موتور به 187 ميليون ليتر، نفت سفيد به 50.5 ميليون ليتر، نفت گاز به 179.6 ميليون ليتر، نفت کوره به 68.5 ميليون ليتر و گاز مايع به 12.5 ميليون ليتر در روز، از چشم‌انداز‌هاي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در افق 1404 است.

سالاري اظهار داشت: دستيابي به توان صادرات روزانه 96.6 ميليون ليتر بنزين موتور، 37.3 ميليون ليتر نفت سفيد و سوخت جت 59.7 ميليون ليتر نفت گاز، 50.5 ميليون ليتر نفت کوره و 20.6 ميليون ليتر گاز مايع تا پايان سال 1404 در دستور کار صنايع پالايشي صنعت نفت کشور قرار گرفته است.

توزيع کامل فرآورده‌هاي نفتي مطابق با استانداردهاي يورو 4 و 5، کاهش شاخص مصرف انرژي پالايشگاه‌ها، بهره‌برداري از پالايشگاه‌هاي جديد و افزايش کارکرد خطوط لوله انتقال فرآورده، از ديگر چشم اندازهاي صنعت پالايش کشور در افق 1404 خورشيدي است.

معاون شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران تاکيد کرد: ظرفيت توليد نفت و گاز يورو 4 کشور هم تا پايان امسال به 24 ميليون ليتر در روز خواهد رسيد و تا پايان سال اينده توليد بنزين يورو 4 به 50 ميليون ليتر در روز و نفت و گاز هم به 40 ميليون ليتر در روز خواهد رسيد.

وي تصريح کرد: تا پايان برنامه پنجم (1394) بيش از 90 درصد بنزين توليدي کشور يورو 4 خواهد بود و توليد نفت و گاز يورو 4 نيز روزانه به  80 ميليون ليتر خواهد رسيد.

همچنين تا پايان برنامه پنجم همه شبکه هاي درون شهري و برون شهري به ويژه کلانشهرها از بنزين و نفت و گاز يورو 4 استفاده خواهند کرد. /عب


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار