انجمن‌های کاتولیک در کنار گروه‌های صلح‌طلب، طی نامه‌ای از وزارت خارجه آلمان خواستند کالاهای اسرائیلی در فروشگاه‌ها را مشخص کرده و مردم بتوانند در تحریم علیه رژیم ضد حقوق بشری اسرائیل شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "پاکس کریستی" (pax christi) که یک جنبش بین‌المللی کاتولیکی صلح (internationale katholische Friedensbewegung) است، به همراه "شبکه داوطلبان عضو برنامه همراهی فلسطین در شورای کلیسایی جهان"(EAPPI-Netzwerk) در 29 ژانویه 2013 با ارسال نامه‌ای برای وزارت امور خارجه آلمان خواستار آن شدند که محصولات تولید شده در سرزمين‌هاي اشغالي، به عنوان ناقض حقوق مردم، با شفافیت برای خریداران در فروشگاه‌ها مشخص گردند. این نامه در انتها به امضای لیست بلند بالایی از افراد رسید.


به گزارش سایت این جنبش، دکتر "مانفرد بودزینسکی" (Dr. Manfred Budzinski) سخنگوی کمیسیون خاورمیانه پاکس کریستی، اظهار داشت: چنین اقدامی، این امکان را به مصرف‌کنندگان می‌دهد تا مصرف خود را در تطابق با استانداردهای حقوق بشری خود قرار دهند. لذا بودزینسکی خواستار منع خرید کالاهای اسرائیلی از فروشگاه‌های آلمان شد.
 
مشخص کردن محصولات اسرائیلی از سال 2009 در انگلیس، از سال 2012 در دانمارک و آفریقای جنوبی و در بخشی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای سوئیس نیز از مارس امسال اجرا می‌شود. دولت فرانسه نیز اکنون در حال بررسی طرح مشخص كردن كالاهاي صهيونيستي در فروشگاه‌هاي اين كشور است.



سرمنشأ این حرکت ضد اسرائیلی از کجاست؟

به عقیده کارشناسان، یکی از انگیزه‌های گروه‌هایی که چنین خواسته‌هایی دارند، مخالفت با سیاست‌های اسرائیل در مناطق اشغالی است؛ از جمله طی روزهای گذشته، رژیم صهیونیستی، شورای حقوق بشر سازمان ملل را بایکوت کرده است.
 
به گزارش روزنامه هامبورگر آبندبلات، رژیم صهیونیستی در هفته گذشته، مانع از این شد که هیئت سازمان ملل، وضعیت حقوق بشر را در مناطق اشغالی بررسی نمایند. همچنین اسرائیل، از حضور در نشست حقوق بشر سازمان ملل در ژنو خودداری کرد.
 
گفته می‌شود قرار بود در این نشست، به موضوع تخریب شهرک‌های اسرائیلی در قلمرو فلسطین اشغالی پرداخته شود.



"رمیگیوز هنسل" (Remigiusz Henczel) رئیس این شورا با بیان اینکه چنین اتفاقی تاکنون در تاریخ هیئت‌های سازمان ملل سابقه نداشته است، گفت: ازتل آویو خواسته‌ایم تا هرچه سریع‌تر برای توضیح رفتار تأسف‌برانگیز خود، با هیئت ارتباط برقرار کند.
 
همچنین مجاز هستیم تا به هر طریق، این رژیم را مجبور به همکاری نماییم. اسرائیل مجدداً نشان داد که برای هنجارهای بین‌المللی حقوق بشر هیچ ارزشی قائل نیست.

البته این اقدام رژیم صهیونیستی در دایره دیپلماتیک قابل پیش‌بینی بود، چراکه "آویگدور لیبرمن" (Avigdor Liebermann) وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی، در آغاز سال 2012 گفته بود: از آنجایی که هدف این هیئت، نظارت بر سیاست‌های شهرک‌سازی اسرائیل است، ما شورای حقوق بشر سازمان ملل را بایکوت خواهیم کرد.


انزوای اسرائیل مرزهای غرب را رد می‌کند

 
تاکنون، تحریم کالاهای اسرائیلی اغلب محدود به زمان‌هایی خاص و بیشتر در میان مردم مسلمان کشورهای منطقه یا درحال توسعه مانند ایران، لبنان، عربستان، بحرین، سنگاپور، اندونزی،... و گروه‌های اسلامی درون کشورهای غربی نظیر مسلیم‌مارکت در آلمان بوده است.
 
اخیراً نه تنها چپ‌ها، انجمن‌های صلح‌طلب و ضدجنگ نیز به این عرصه وارد شده‌اند، بلکه گروه‌های مسیحی و کاتولیک نظیر جنبش فوق نیز مخالفت‌های خود را با این رژیم ابراز و سخن از تحریم محصولات آن می‌گويند. این مسئله، نویدبخش افشای ماهیت رژیم صهیونیستی در عرصه بین‌المللی حتی در درون کشورهای غربی مانند آلمان است که دولت آن تحت نفوذ لابی‌های قدرتمند صهیونیسم، همچون شورای یهودیان آلمان و دارای مناسبات قوی با این رژیم هستند.
 
لذا پیش‌بینی می‌شود انزوای کالاهای اسرائیلی در اروپا از طریق حرکت‌های مردمی، روند رو به افزایشی داشته باشد.



فعالیت‌های ضدصهیونیستی، چه در قالب حمایت از حقوق بشر و چه در حیطه مخالفت با سیاست‌های جنگ طلبانه آمریکا و اسرائیل، در گذشته از سوی مجامع کلیسایی و محیط‌های مسیحی،‌ کمتر به چشم می‌خورد؛ اما امروزه انجمن‌های دینی، سران مذهبی مسیحیت و کلیسا در اروپا با ارائه نظرات و انتقادات خود، در حرکت‌های این چنین وارد شده و در حوادث سیاسی پیرامون خود دخالت دارند.
 
کلیسای متحد کانادا (United Church of Canada) در اردیبهشت سال جاری طی گزارشی خواستار تحریم کالاهای صهیونیستی و محصولات کشاورزی این رژیم شده و با اعتراض و واکنش لابی صهيونيستی در کانادا مواجه گردید.
 

کلیسای متحد کانادا در نهایت در مرداد ماه امسال، در چهل و يکمين نشست شوراي عمومي اين کليسا در اتاوا، دستورالعملی برای آن تصويب کرد و هدف از این اقدام را نشان دادن مخالفت این کلیسا با ادامه اشغال کرانه باختری و بخش شرقی بیت‌المقدس به عنوان اقدامی غیرقانونی عنوان کرده و از رژیم اسرائیل می‌خواهد توسعه شهرک‌سازی‌ها را متوقف کند.


گفتنی است؛ این قبیل صداهای مخالف و دیدگاه‌های متفاوت، جایگاهی در تصمیم‌گیری‌های دولت آلمان ندارند و علی‌رغم اینکه نامه جنبش پاکس کریستی، در چند روز گذشته به وزارت امور خارجه آلمان ارسال شده، تاکنون نه تنها پاسخی داده نشده بلکه حتی در سایت رسمی وزارت امور خارجه آلمان نیز انعکاس نیافت.

 

انتهای پیام/ فاطمه طاهری

 


منابع:

http://paxchristi.de/news/kurzmeldungen/one.news.km/index.html?entry=page.news.km.921

http://www.abendblatt.de/politik/ausland/article113222647/Israel-boykottiert-den-Uno-Menschenrechtsrat.html

http://www.ruhrnachrichten.de/nachrichten/politik/ausland/Siedlungspolitik-im-Gaza-Streifen-Israel-boykottiert-Menschenrechtsrat;art29858,1894447

http://www.echo-online.de/nachrichten/brennpunkte/UN-Menschenrechte-Israel;art111,3620753

http://www.auswaertiges-amt.de/DE/Startseite_node.html

 http://www.politaia.org/israel/indonesien-fordert-weltweiten-boykott-israelischer-produkte/

http://www.resistnews.com/news.php?readmore=10677

برچسب ها: اسرائیل ، بایکوت ، کالا ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار