آئین "زار" جنوب را با عینیت بخشی به ارواح، جنها و بادها به همراه طراحی حرکت ها و تصویرسازی ها با استفاده از رنگ و نور در موسیقی در صحنه عیان کردم.

کوروش زارعی، کارگردان تئاتر و شرکت کننده در سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با نمایش "راکب" به نویسندگی جمشید خانیان در خصوص اجرای این اثر نمایشی پس از دو سال آمادگی برای اجرا به خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: راکب پس از دو سال که برای به تئاتر شهر ارائه شده بود دست آخر فرصت این را پیدا کرد که در جشنواره سی و یکم تئاتر فجر اجرا شود.
وی افزود: راکب براساس آنتیگونه سوفکل نوشته شده و نویسنده آن را در جغرافیایی جنوب منطقه هرمزگان به همراه فرهنگ ها و آئین های شرقی و جنوبی آورده است.
زارعی تصریح کرد: من نیز تلاش کردم آن را به گونه ای متفاوت تر بازگو کنم و با آئین زار در مواردی متفاوت تر همراه شوم.
وی ادامه داد: در مورد آئین زار منطقه جنوب تاکنون تنها صحبت های زیادی شده اما من تلاش کردم به آن عینیت کامل ببخشم و ارواح و جن ها و بادها را به طور عیان به صحنه بیاورم.
این کارگردان اظهار داشت: در حرکت ها، میزانس ها و تصویرسازی ها نیز این تفاوت را ایجاد کردم و تلاش شده تا با مولفه هایی چون نور، رنگ، موسیقی آئین های جنوب تلفیقی مدرن نیز ایجاد شود.
زارعی با اشاره به اینکه "راکب" اجرایی به مراتب سنگی دارد بیان کرد: این اجرا مبتنی بر حرکت های آئینی است که انرژی بر بوده و توان زیادی که می‌طلبد به همین خاطر در خواست دادیم تا 2 روز پیاپی آن را  اجرا کنیم اما به دلیل فشردگی برنامه های جشنواره این امکان میسر نشد.
وی در رابطه با برنامه اجرای عمومی نمایش خاطرنشان کرد: برای اجرای عمومی صحبت هایی داشته ایم که پس از ماه مبارک رمضان آن را  اجرا کنیم اما همه چیز بستگی به شرایط جدول 6 ماهه اول دارد و احتمال جلوتر افتادن اجرا نیز هست.
گفتنی است؛ "راکب" میهمان تالار چهارسو در هشتمین روز جشنواره تئاتر فجر بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار