حدود چهل افسر نظامي اسرائيلي در خاک سوريه، شورشيان مسلح را سازماندهي مي‌کنند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تي وي ؛ کارشناس سياسيِ لبناني گفت، حدود چهل افسر نظامي اسرائيلي در خاک سوريه، گروه‌هاي شورشي مسلحِ ضد دولتي را سازماندهي و رهبري مي‌کنند و حتي برخي از اين افسرانِ اسرائيلي در خاک سوريه کشته شده‌اند، اما اطلاعات مربوط به آن فوق‌محرمانه نگه داشته شده است. 

 رضوان ريزک، تحليلگر سياسي، ضمن گفتگوي اختصاصي زنده از بيروت با مجري اين شبکه درباره حمله اخير اسرائيل به تأسيسات نظامي سوريه گفت، هدف اسرائيل از اين حمله، چنان که در واژه‌هاي نظامي به آن اشاره شده: جاسوسي با آتش است؛ يعني آنان به تأسيساتي که به آن شک دارند حمله مي‌کنند تا برايشان مشخص شود چه تسليحاتي در اين تأسيسات، ذخيره سازي شده است. وي افزود به نظر من اسرائيلي ها به شدت نگران تسليحاتي هستند که سوريه از روسيه و چين دريافت کرده است. 

وي افزود، به نظر من اسرائيلي‌ها از سوي ديگر ممکن است توجه چنداني به تأسيسات خاص نظامي در سوريه نداشته‌اند، بلکه تلاش داشتند با تحريک سوريه، نيروهاي سوري را وادار کنند از موشک‌هاي ضدهواييِ بسيار پيچيده و پيشرفته‌اي که اخيراً از روسيه و چين دريافت کرده‌اند استفاده کنند، تا براي اسرائيلي‌ها نوع و قدرت اين موشک‌ها مشخص شود. اين در حالي است که سوري‌ها هوشمندتر از اين هستند که در يک درگيريِ کوتاه، دست خود را رو کنند و بهترين سلاح‌هاي خود را به اسرائيلي‌ها نشان دهند. لذا به نظر من، با چنين تحريک‌هاي مختصري، سوريه به تله اسرائيل نخواهد افتاد و به هيچ‌وجه وارد جنگ با اسرائيل نخواهد شد و اسرار نظامي خود را به اين سادگي برملا نخواهد کرد. 

مجري اين شبکه پرسيد، با اين حال، تلويزيون سوريه اعلام کرده است که نيروهاي اسرائيلي در نزديکي مرز سوريه مستقر شده‌اند؛ به نظر شما سوريه چه واکنشي به استقرار اين نيروها در نزديکي مرزهايش نشان خواهد داد؟ 

ريزک پاسخ داد، به نظر من سوريه وارد جنگ و درگيريِ مستقيم با اسرائيل نخواهد شد، بلکه سوري‌ها خود را کاملاً آماده و قدرتمند نگه داشته‌اند و کارت‌هاي مخفيِ فراواني که در دست خود دارند به اين سادگي رو نخواهند کرد. آنان (مقامات سوري) به اسرائيلي‌ها اجازه نخواهند داد کشف کنند سوريه چه نوع سلاح‌هاي پيچيده‌اي در اختيار دارد. اين کارشناس ادامه داد، ما اطلاعاتي در دست داريم که براساس آن مي‌دانيم اسرائيل‌ها عميقاً درگير مسائل داخلي سوريه بوده و از گروه‌هاي تروريستي در درون سوريه حمايت مي‌کند و به طور مستقيم در جنگ‌هاي ميداني در خاک سوريه دخيل هستند. 

وي افزود، بر اساس همين اطلاعاتي که ما به دست آورده‌ايم، حدود چهل افسر نظامي اسرائيلي در درون سوريه مشغول رهبري و سازماندهي گروه‌هاي شورشيِ مسلح، عليه ارتش سوريه هستند. حتي برخي از اين افسرانِ اسرائيلي در سوريه کشته شده‌اند، اما اطلاعات مربوط به آن، فوق‌محرمانه نگه‌داشته شده است. لذا ما به چنين حملات هوايي از جانب اسرائيل نياز نداريم تا بدانيم اسرائيل عميقاً درگير مسائل داخلي سوريه است. رضوان ريزک در خاتمه افزود، به نظر من اسرائيلي‌ها با اين حمله هوايي همچنين تلاش داشتند بفهمند سوريه چه نوع محافظت‌هاي پدافندي در اطراف دمشق دارد که در اين هدف خود نيز شکست خوردند و هيچ اطلاعاتي در اين خصوص به دست نياوردند.


                                آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار