مدیر گروه دانش و اقتصاد:

بسته برنامه هاي سلامت محور و اقتصادي جديد روي آنتن شبكه تهران مي آيد

اکنون ساخت برنامه های فناورانه ،مسابقه بی سابقه ، کسب و کار، یک فنجان آرامش ، یک سبد سلامتی، من ایرانی ام و.... بر مبنای پژوهش های علمی و نیاز مخاطبان در دستور کار گروه قرار دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، تلویزیون در جایگاه دانشگاه عمومی اثر به سزایی در اطلاع رسانی، افزایش آگاهی و دانش عمومی مخاطبان دارد. شهروندان امروز در شهرهای شلوغ و زندگی ماشینی عصر حاضر گویی به مشغله داشتن خو گرفته و به ناچار  آن را پذیرفته اند،طبعا هر چه زمان می گذرد نیاز به داشتن اطلاعات به ویژه در حوزه سلامت، اقتصاد، فناوری اطلاعات  و ارتباطات و... بیشتر و بیشتر می شود. خوشبختانه برنامه سازی در این حیطه ها طی سالهای اخیر توانسته است در بهبود و تسهیل زندگی شهروندان نقش مثبت و موثری داشته باشد . اتفاقا این برنامه ها از برنامه های ثابت و پرمخاطب رسانه است که همواره در جدول پخش رسانه قرار می گیرد. ساخت برنامه های جدید در حوزه های یاد شده در شبکه تهران بهانه ای شد تا گفت و گویی با " مهندس محمد یادگاری " مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه تهران داشته باشیم .ما حصل این مصاحبه را در ادامه آمده است. 

* به نظر می رسد شبکه تهران در نظر دارد با ساخت برنامه های جدید تغییری در عرصه برنامه‌سازي در حوزه فناوری‌های نوین، سلامت محور و اقتصاد ايجاد کند؟ 
واقعیت این است که با توجه به سياست‌هاي جديد مديريت شبكه تهران در نظر داريم در حوزه خانواده و سلامت با رويكردي نوين و مبتنی بر نظرات بینندگان، درباره موضوعات جدید و جذاب این حوزه ، برنامه‌هايي را ساخته و روي آنتن ببريم. برای این مهم نیازسنجی برنامه ای در دستور کار گروه قرار گرفت تا ارتباطی دوسویه و تاثیر گذار با مخاطبان ایجاد گردد. اکنون ساخت برنامه های فناورانه ،مسابقه بی سابقه ،  کسب و کار، یک فنجان آرامش ، یک سبد سلامتی، من ایرانی ام و.... بر مبنای پژوهش های علمی و نیاز مخاطبان  در دستور کار گروه قرار دارد. 

*برنامه سازی در حوزه اقتصادی و پزشکی با توجه به پر مخاطب بودن این برنامه ها و حساسیت گروههای مرجع از دشواری خاصی برخوردار است ، مثلا برنامه " سیب " شبکه تهران به عنوان یک برنامه سلامت محور همواره مخاطبان زیادی داشته است، در ساخت برنامه سلامت محور جدید  به چه نکاتی توجه کرده اید؟
به نظر می رسد،  ضرورت دارد برخی اصول و نکات  در برنامه سازی،  مانندخلاقیت و نوآوری ، اطلاع رسانی ساده و جامع، اجرای برنامه ها توسط کارشناس- مجری و.... به عنوان شاخص اصلی کار در نظر گرفته شود، در بين همه اين موارد، میزان تخصص مجري برنامه های این گروه نقش بسيار حساسي دارد و بايد به آن توجه زيادي شود. در ساخت برنامه های جدید ما سعی کردیم تا موارد گفته شده را محقق سازیم و از کارشناسان موضوعی به جای مجری در روند برنامه سازی استفاده کنیم، این موارد و موارد بسیار دیگری که مد نظر بینندگان بوده در ساخت برنامه های جدید لحاظ خواهد شد. 

*امسال به فرموده مقام معظم رهبری سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است، آیا گروه دانش و اقتصاد شبکه تهران در این زمینه برنامه سازی داشته است؟ 
بله،در برنامه اقتصاد 5 و یادداشت سال ما به موضوعات مختلف در باب حمایت از تولید و سرمایه ایرانی پرداخته ایم . البته برنامه اقتصاد 5 که به موضوع اقتصاد در شهر تهران می پرداخت ، تمام شده و برنامه های بهتری جایگزین آن خواهد شد. برنامه ترکیبی " یادداشت سال " به مسائل اقتصادی می پردازد. برنامه "کسب و کار " که تصویر برداری آن به زودی شروع خواهد شد نیزبا همین رویکرد ساخته می شود.  این برنامه 52 قسمت 40 دقیقه ای است که به شکل بدیعی با حضور متخصصان کسب و کار در سطح ملی تهیه و عرضه خواهد شد.
موانع توسعه اقتصادي کشور و وجود اسناد و برنامه هاي کلان کشور، از جمله چشم انداز 1404،طرح تحول اقتصادي ، قانون بهبود محيط کسب و کار و ابلاغ سیاست های کلی  مقام معظم رهبري در خصوص نظام اداری و ... مسیر راهنمای این برنامه است. 
از طرف دیگر وجود مسايل و مشکلات مختلف بنگاه ها، شرکت ها و سازمان هاي فعال در نظام اقتصادي و اجتماعي کشور، لزوم توسعه کسب و کارها به منظور غلبه بر معضلات اشتغال، رونق توليد داخلي و توسعه صادرات کشور،این گروه را واداشت تا با طراحی يک برنامه تلويزيوني مخاطب پسند با نگاهي کاربردي پاسخگوي مسايل و سوالات ذينفعان، فعالان، و علاقمندان کسب و کارباشد، در بخشی از  این برنامه گروهی از ایده های کسب و کار که در جشنواره های  دانشجوی و ملی مطرح شده اند، به حراج گذاشته می شود و صاحبان ایده نسبت به معرفی ایده های تجاری اقدام می کنند تا صاحبان سرمایه با امتیاز دادن آن را مورد ارزیابی قرار دهند ،بدین نحو به ثبت ایده ها از طریق رسانه نیز کمک می کنیم.

*درباره اهداف ساخت برنامه" فناورانه "که اکنون در مرحله تولید و تصویر برداری قرار دارد، توضیح دهید ؟
این برنامه با هدف تعمیق آشنايي عموم مردم تهران با فناوري هاي نوين ،خصوصا فناوري اطلاعات و توسعه توانايي مخاطبان از نوجوانان تا میانسال در زمينه کاربري خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات براي ارتقا سطح زندگی آنها در شهر تهران ساخته می شود. در این برنامه به معرفی و تشریح فناوری های نوین و آخرین تحولات آن در دنیای رایانه، تلفن همراه ، بازی و سرگرمی رایانه ای ، وب، خدمات الکترونیک ، انژری های نوین  و ... پرداخته می شود.آموزش و ارائه ایده های جدید برای گسترش کسب و کار بینندگان و ارائه آخرین اخبار جالب و جذاب دنیای تکنولوژی و تاکید بر درآمدزایی این دانش ، محور برنامه خواهد بود.  برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان تهرانی،ترویج سرگرمی های سالم دیجیتالی مانند بازی های ایرانی،گزارش نمایشگاه ها و همایش های تخصصی در حوزه فناوری های نوین داخلی و خارجی،حمایت از تولید نرم افزارهای ایرانی و سیستم یکپارچه سازمانی ازمهمترین عناوین یا آیتم های برنامه فناورانه است. این برنامه در 52 قسمت 45 دقیقه ای تولید می شود که به زودی در جدول پخش برنامه های شبکه تهران قرار می گیرد. در این برنامه از چندکارشناس مجری جوان استفاده خواهد شد.
 
*" مسابقه بی سابقه " عنوان یکی از برنامه جدید گروه دانش و اقتصاد است ، ساختار این مسابقه چگونه طراحی شده است؟ 
بی شک "مسابقه بی سابقه"  یکی از برنامه های جدید و پرهیجان شبکه خواهد بود که اکنون در مرحله پیش تولید قرار دارد اما در تو ضیح بیشتر این مسابقه باید بگویم این مسابقه يک مسابقه مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT Based) بوده که با بهره گيري از اين ابزارها سعي در ايجاد رقابت و هيجاني وصف ناپذير در بين خانواده هاي ايراني و در نهايت شناسايي افراد با ذهن برتر در اين زمينه دارد. مخاطبان اين مسابقه پرهيجان نوجوانان و جوانان علاقمند به مباحث مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات و کليه کساني  هستند که جوان مي انديشند.  به بیان دیگر  مخاطبان این مسابقه مشتاق آزمودن دانسته های خود در زمینه های مختلف هستند ، بنابراین برای پاسخ به سوالات متنوع طرح شده می توانند با بهره گيري از دانش و ابزارهاي ICT  در استودیو یا منازل خود در مسابقه مشارکت کنند. تلاش برای فرهنگ سازی و افزایش ضریب نفوذ ICT در سطح جامعه از اهداف عمده این برنامه است. تعداد این مسابقه 35 برنامه 60-50 دقیقه ای است. 

*برنامه سازی در حوزه  سلامت و  موضوعات پزشکی همواره با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه است ، آیا شاهد ساخت برنامه ای جدید در این زمینه هستیم ؟ 
دو برنامه "کلینیک تغذیه "و "یک سبد سلامتی "از جمله برنامه های جدید گروه دانش و اقتصاد شبکه تهران است .برنامه زنده "کلینیک تغذیه" با هدف ارتقاء سطح سلامت جامعه در حوزه بهداشت مواد غذایی و تغذیه سالم در 20 برنامه 60 دقیقه ای  تولید می شود. دراین برنامه با حضور کارشناسان طراز اول پزشکی و تغذیه کشور؛ مباحث مختلف علوم تغذیه از جمله تغذیه درست و علمی قشرهای مختلف جامعه با مسائل مختلف از جمله زنان باردار ، مبتلایان 
به بیماریهای خاص، تغذیه های رژیمی، خواص داروهای گیاهی و ...پرداخته خواهد. محور اساسی تمام مباحث تناسب اندام و روشهای حفظ تناسب خواهد بود. 
برنامه "یک سبد سلامتی "نیز در قالب یک برنامه نمایشی به طرح مسائل مهم حفظ حوزه سلامتی و بهداشتی و صنایع مرتبط می پردازد. این برنامه این برنامه با حضور پزشک و بینندگان ناظرشده  ساخته می شود و در 26 قسمت 25 دقیقه ای پخش می گردد.

*بیشتر برنامه های سلامت محور رسانه همواره به بیماریهای جسمی توجه و آن ها را مورد بررسی قرار می دهد، در حالی که ورود کمتری  به حوزه بیماری های روانی دارند، آیا شما نیز همین رویکرد را ادامه می دهید؟ 
متاسفانه همین طور است که اشاره کردید ما کمتر شاهد ورود و کنکاش به حوزه بیماریهای روح و روان بوده ایم، از این رو با توجه به گزارش مراکز نظارتی و نگرانی های مرتبط یک برنامه جدید به نام" یک فنجان آرامش" طراحی کرده ایم که محور اصلي این برنامه مثبت اندیشی ، تقویت مهارت‌هاي روان‌شناختي و پرداختن به راه‌هاي افزايش صفات مثبت خواهد بود. اين برنامه در پاسخ آرامش خواهی  جامعه به خصوص شهروندان تهران طراحي شده ،چرا که تزریق شادکامي، اميد و خوش‌بیني ، تقویت آداب اجتماعی و صفات مثبت می تواند اعتماد بنفس افراد را در مناسبات اجتماعی ارتقا داده و زمینه موفقیت آنان را فراهم سازد. متاسفانه جمع بسیاری از همشهریان در مواجه با همسر، فرزند ، دوستان و ديگران نیاز به آموزش های ارتباط سالم و موثر دارند. نتيجه‌اي که از اين طرح مورد انتظار است ،  طرح کارشناسی مسائل پیش گفته و ارائه راهکارهای عملی است.
در کل باید گفت که ارتقاء سطح سلامت روان مردم از طریق افزایش سطح مهارت‌های اجتماعی و ویژگی‌های مثبت فردی مانند امید، خوش‌بینی، شادی، خلاقیت، و سخت‌کوشی نیازی بوده که همشهریان در نیازسنجی این شبکه بدان ابرازتمایل بیشتری داشته اند.
برنامه های ثروت آفرینان ، من ایرانی ام ، اقتصاد بهتر، تجربه برتر و رسانه های نوین از دیگر برنامه های در دست اقدام گروه دانش و اقتصاد است که در فرصت مقتضی و با پیشرفت محسوس ترمراحل کار در گزارش آتی به آنها نیز پرداخته خواهد شد. 
کارشناسان و هموطنان گرامی از طریق تلفن گویای 27865000 و پیامک 10000527 می توانند نظرات کارشناسی و مشارکت خود  در امر برنامه سازی گروه دانش و اقتصاد را محقق کنند ، همچنین خوب است نگاهی نیز به صفحه گروه دانش و اقتصاد در سایت اینترنتی شبکه تهران (www.tv5.ir) و باشگاه مخاطبان این شبکه بيندازند./ي2
برچسب ها: شبکه ، تهران ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مرضيه احمدي
۱۱:۴۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۱
كلينيك تغذيه رو خيلي مفيد ميبينم موفق باشيد
آخرین اخبار