رئيس‌جمهور همزمان با آغاز سي و چهارمين دهه فجر انقلاب اسلامي طرح جامع پژوهشگاه صنعت نفت تهران را افتتاح و از 8 محصول نانوساختار كربني توليد شده در اين پژوهشگاه رونمايي كرد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، محمود احمدي‌نژاد صبح امروز (چهارشنبه) با حضور در محل پژوهشگاه جامع صنعت نفت و بهره‌برداري رسمي از اين طرح كه جزء طرح‌هاي مهرماندگار است از بخش‌هاي مختلف اين پژوهشگاه بازديد و با توضيحات مسئولان و دست‌اندركاران طرح از توانمندي‌ها و فعاليت‌هاي اين مركز مطلع شد.

اين پژوهشگاه برترين پژوهشگاه خاورميانه و جزء 5 پژوهشگاه برتر دنيا در عرصه صنعت نفت است و بويژه فعاليت‌هاي پرديس صنايع بالادستي آن در قاره آسيا بي‌نظير است كه در اين بخش مطالعات زمين شناسي، مهندسي نفت و مطالعات مخازن و توسعه ميادين ،پيشرفت‌هاي زيادي داشته و در خواست‌هاي انتقال تكنولوژي از كشورهاي آسيايي و آفريقايي را در پي داشته است.

اجراي طرح جامع پژوهشگاه صنعت نفت از اواسط سال 83 درزميني به وسعت 30 هكتار در شمال غرب تهران آغاز شد و داراي پرديس صنايع بالادستي، صنايع پايين‌دستي و انرژي و محيط زيست مي‌باشد.

واحدهاي نيمه صنعتي مراكز انرژي، واحد صنعتي و حفاظت محيط زيست، پالايش نفت و فرآورده‌ها، پليمر، تبديل نفت خام سنگين به سبك، نانو كاتاليست و گاز و همچنين كارگاه‌ها و انبارهاي شيميايي از جمله بخش‌هاي فعال در اين پژوهشگاه مي‌باشد در اجراي اين پژوهشگاه نگاه ويژه‌اي به مسايل زيست محيطي وجود داشته و بر اين اساس يكي از پيشرفته‌ترين تصفيه‌‌خانه‌هاي فاضلاب‌هاي صنعتي، شيميايي و انساني در اين مركز ايجاد شده است.

در عرصه علوم پايين‌دستي نيز در زمينه كاتاليست‌ها و نانوفرآوري‌ها، پالايش و فرآورش نفت، فرآورش و انتقال گاز، فناوري‌هاي شيميايي، پليمر و فناوري‌هاي تجهيزات، دستاوردهاي زيادي حاصل شده كه به ويژه در عرصه فناوري‌هاي تجهيزات كاملاً از عرصه دانش صرف و عرصه صنعت ورود پيدا كرده است.

مجتمع بنزين‌سازي پالايشگاه شازند اراك از مرحله طراحي و اجرا تا بهره‌برداري تحت نظر اين پژوهشگاه اجرا شده كه بنزين توليد شده با عدد اكتان بالاي آن جزو افتخارات اين مركز بوده و درخواست‌هاي فراواني براي انتقال اين دانش فني را از كشورهاي منطقه به دنبال داشته است.

اين پژوهشگاه با تمركز بر فعاليت‌هايي نظير احياي چاه‌هاي مرده، توليد نانو سيمان‌هاي سبك، پژوهش‌هاي ميداني در زمينه‌هاي خردگي‌ها و رسوب‌زدايي، بوداركردن گاز، تبديل گاز طبيعي به فرآورده‌هاي مايع، شيرين‌سازي تك‌مرحله‌اي گاز، ايجاد خودكفايي در زمينه توليد نانو لوله‌هاي كربني، سيستم جامع ارائه گواهي‌نامه كيفيت تجهيزات صنعت نفت و سيستم‌هاي كنترل و رفع جامع آلودگي‌هاي هوا و محيط و نيز توليد سامانه‌هاي پيشرفته متحرك تصفيه‌خانه دستاوردهاي گرانبهايي در عرصه نفت و گاز كشور داشته است.
انتهاي پيام/س2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار