ایران به عنوان کشور همسایه ترکیه یکی از صادرکنندگان قدیمی گاز طبیعی به این کشور است و علي رغم تهدید دولت های غربی، این کشور همواره نیازمندی خود به واردات گاز از ایران را مطرح کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از ترند، تانر ييلديز، وزير انرژي و منابع طبيعي ترکيه در مصاحبه امروز خود درمورد بهاي گاز وارداتي از ايران گفت: در حال حاضر کشور ترکيه با قيمت نسبتا بالايي از ايران گاز خريداري مي‌کند.

بنابراين اگر دولت ايران بخواهد بهاي گاز را افزايش دهد، مقامات دو کشور بايد دراين باره گفتگو کنند و مقامات آنکارا نيز در هر زماني آماده مذاکره با مقامات تهران هستند.

ایران دومین حجم‌ ذخایر گازی جهان پس از روسیه را به خود اختصاص داده است. ترکیه نیز به عنوان کشور همسایه ایران چندین سال است که با این کشور روابط تجاری دارد.

ترکیه استفاده فراوانی از گاز طبیعی دارد که از جمله آن می توان به منظور تولید جریان برق در تاسیات قدرتی و مصارف داخلی اشاره کرد.

در همین راستا ایران منبع گازی مهمی برای ترکیه محسوب می شود که کاهش صادرات آن لطمه بزرگی به اقتصاد این کشور وارد می کند. 

براساس توافقنامه سال 1996 که بين ايران و ترکيه صورت گرفت، جمهوري اسلامي ايران متعهد شد تا سالانه ده ميليارد متر مکعب گاز به ايران صادر کند که معادل سي ميليون متر مکعب در روز است.    

برچسب ها: ایران ، ترکیه ، گاز ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار