در تمامی جوامع، کودکان از آسیب پذیرترین افراد در برابر حوادث هستند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، ثمانه سادات حسینی، کارشناس گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت نیشابور گفت: ارتقاء سلامت کودکان از مهم ترین شاخص های سطح سلامت یک جامعه بوده و پیشگیری از وقوع حادثه در کودکان، مستلزم رعایت نکات ایمنی است، کودکان قادر به درک خطرات پیرامون خود نبوده و در برابر بسیاری از خطرها آسیب پذیری بیشتری دارند.

ثمانه سادات حسینی بیان داشت: حوادث دوران کودکی علاوه بر مرگ و میر، با میزان بالای ناتوانی نیز همراه می باشند و هزاران کودک ناچارند به دلیل آسیب های ناشی از سوانح مابقی عمر خود را با معلولیت و ناتوانی سپری کنند، تبعات غیر مستقیمی که در اثر سوانح بر کودکان کشور تحمیل می شود، متعدد است که یکی از آنها فشارهای اقتصادی و اجتماعی بر خانواده هایی است که ناگزیرند از معلولین سوانح مراقبت کنند.

وی اظهار داشت: کودکی که دچار مصدومیت جدی است نیاز دارد که والدین، هر دو از او مراقبت کنند این زیان در آمد از دست رفته والدین را بر فرصت تحصیلی از دست رفته کودک می افزاید.

حسینی خاطرنشان کرد: والدین و مراقبان کودک نقش مهمی در تامین، حفظ و ارتقای سلامت و ایمنی کودکان دارند و برای ایفای چنین نقشی باید از دانش و مهارت کافی برخوردار شوند.

وی گفت: شرایط غیر ایمن که در اغلب مواقع ناشی از بی توجهی و خطای بزرگسالان است می تواند با کمی دقت و توجه برطرف شده و از وقوع آسیب های جبران ناپذیر در کودکان پیشگیری کند.

این کارشناس، برای پیشگیری از سوانح و حوادث در کودکان به والدین توصیه کرد: باید در زمان بغل کردن کودک مایعات داغ و چای ننوشید و سیگار نکشید. در پریز های برق محافظ پلاستیکی قراردهید. کودک خود رادر جاهای بلند و بدون محافظ تنها رها نکنید، اشیاء کوچک یا نوک تیز را دور از دسترس کودک قرار دهید. محیط زندگی کودکتان را عاری از دود نگه دارید. همچنین یادآور شد: مواد شیمیایی (شوینده، پاک کننده، سموم ) و داروها را دور از دسترس کودکتان قرار دهید، در هیچ سن و سالی کودک را در روروک نگذارید. روی پنجره ها و پله ها حفاظ قرار دهید. کیسه های پلاستیکی یا بادکنکها را در اختیار کودک قرار ندهید. از صندلی مخصوص کودک در اتومبیل استفاده کنید و به یاد داشته باشید  صندلی عقب اتومبیل ایمن ترین محل برای کودکان در هنگام رانندگی است ./ح
برچسب ها: سوانح ، کودک ، والدین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار