ساعتي پيش جلسه شوراي گفتگو به ميزباني شهرداري تهران در محل رصدخانه شهر با حضور رئيس اتاق بازرگاني ايران، شهردار تهران،معاون شهردار و رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني ايران در جمع خبرنگاران درباره عملکرد جلسه امروز شوراي گفتگو گفت: در اين جلسه وضع بررسي ميزان بدهي بنگاه هاي توليدي به بانک ها توضيحاتي را ارائه کردند ضمن آنکه رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس با ارائه گزارشي از عملکرد نمايندگان مجلس براي پيگيري تأمين مطالبات معوق بنگاه هاي توليدي را در دستور کار قرار داد.

نهاونديان تصريح کرد: در جلسه امروز گزارشي در خصوص مديريت شهري از سوي شهرداري براساس برنامه ريزي 7 گانه اين نهاد با توجه به بودجه ريزي شهرداري و تخصيص اعتبارات مورد نياز آن از سوي شهرداري ارائه شد.

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع ومعادن ايران ادامه داد: بودجه شهرداري براساس قانون برنامه پنجم توسعه و بودجه سال 91 تعيين شده براين اساس مسئولان شهرداري اقدام به ارائه گزارش مبسوط به مسئولان حاضر در جلسه امروز کردند.

همچنين در اين جلسه ادامه بررسي عملکرد  ماده 29 بودجه مورد بررسي اعضاي شوراي گفتگو قرار گرفت اين درحالي است که همچنان بحث استمهال بدهي واحدهايتوليدي به بانک ها در جلسه امروز مورد بررسي قرار گرفت و در اين رابطه سوالات مطرح شده از بانک مرکزي مطرح و جواب بانک مرکزي در اين رابطه قرائت شد.

نهاونديان با بيان اينکه در جلسه امروز موضوع تأثيرات تغييرات نرخ ارز بر روي معوقات بانکي بويژه بازپرداخت معوقات بانکي مورد بررسي قرار گرفت ضمن انکه در جلسه امروز براساس بررسي ما تعيين تکليف ماده 29 قانون بودجه درخصوص ميزان معوقات بانکي و نحوه بازپرداخت انها است که گزارش ارائه شده ازسوي بانک مرکزي به صورت کلي بوده و بخش بندي مربوط به ميزان معوقات بانکهاي دولتي و خصوصي را نداشته است.

در اين رابطه پيشنهاد ما اين است که اگر بتوانيم تمهيداتي را بيانديشيم که شرکت ها و بنگاه هايي که طلبکار از دولت هستند بتوانند طلب خود را از دولت دريافت و بدهي خود به بانک ها را پرداخت کنند گام مهمي را در اين رابطه برداشته ايم.

نهاونديان افزود: اگر ما تمهيدات لازم را در خصوص ابهامات ايجاد شده در مورد تغييرات نرخ ارز به مرحله اجرا بگذاريم اين موضوع نقش بسزايي در کاهش فشارها بر بنگاه هاي توليدي داردو باعث جلوگيري از مبادي ورود و خروج کالا يعني گمرکات کشور و بخش هاي توليدي کشور مي شود.

نهاونديان با بيان اينکه در حال حاضر بعلت سردرگمي گمرک در خصوص ارز دريافتي براي ترخيص کالا و عدم ترخيص ارزي کالاهاي وارداتي ازسوي بانک مرکزي رقمي بالغ بر 15 هزار کانتينر در بندر بوشهر معطل واردات کالاي خود به داخل کشور هستند.

در ادامه هاشمي با بيان اينکه در جلسه امروز شهرداري بر اساس ميزان بودجه اختصاص يافته به مديريت شهري گفت: در اين جلسه شهرداري اقدام به ارائه آمار مربوطه در مورد ميزان بودجه شهرداري و اقدامات لازم در زمينه مديريت شهري کرده است.

وي تصريح کرد: اين اولين جلسه اي است که شوراي گفتگو به ميزباني شهرداري در محل رصدخانه شهري برگزار کرده است اين کار صرفا براساس معرفي روند توانمندي هاي شهرداري در مورد مديريت شهري انجام شده است که اميدواريم اين موضوع الگوي خوبي براي ساير کلان شهرها شود.

درحال حاضر در بيش از 60 کلان شهر مهم دنيا شهرداري ها داراي رصدخانه هاي مجهز براي رصد مديريت شهري هستند.

هاشمي تصريح کرد: در بخش مديريت شهري شهر تهران بخشي مربوط به مديريت 7 گانه متناسب با شاخص هايي که در قالب منابع درنظر گرفته شده در بودجه سال 91 تعيين شده است.

هاشمي ادامه داد: شهرداري در بخش هاي مديريت شهري، مديريت هوشمند منابع شهري، مديريت مالي و اداري شهري و حوزه ايمني شهري گزارشي را به اعضاي شوراي گفتگو ارائه کرديم.

هاشمي ادامه داد: بودجه درنظر گرفته شده براي شهرداري از رقم 1000 ميليارد تومان در گذشته درحال حاضر به بالاي 10 هزار ميليارد تومان رسيده و بودجه پيشنهادي شهرداري 12 هزار ميليارد تومان است که اميدواريم براي سال اينده اين بودجه براساس بودجه سال 92 تصويب شود.

هاشمي درپاسخ به سوال خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: بودجه مورد نياز شهرداري بالغ بر 20 هزار ميليارد تومان است که ما حداقل بودجه را يعني 12 هزار ميليارد تومان را پيشنهاد داده ايم که اگر اين بودجه تأمين نشود ما مجبور به انحراف در تأمين بودجه مورد نياز خود هستيم.

معاون برنامه ريزي شهرداري تهران با بيان اينکه ما 12 هزار و 700ميليارد تومان بودجه مورد نياز خود را براي سال 92 به شوراي شهر تهران ارائه کرديم تصريح کرد: براساس اسناد ارائه شده بالغ بر 1500ميليارد تومان مطالبات از دستگاه هاي دولتي داريم که اگر اين مطالبات به موقع پرداخت شود ما بدهي خود را به بانک ها تسويه مي کنيم.

در تلاش هستيم براساس حکمي که در قانون بودجه آمده 1540 ميليارد تومان در قالب برنامه بودجه جذب منابع در دستورکار قرار گرفته در اين رابطه جلسات زيادي را با حوزه رياست جمهوري داشتيم که اميدواريم اين رقم بودجه محقق شود./عب

برچسب ها: جلسه ، شورای ، گفتگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار