فوق تخصص گوارش و كبد گفت: بهترين اقدام براي شناسايي سرطان‌ها، آشنايي با علايم آنها است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛  دكتر پژمان علوي‌نژاد در همايش مبارزه با سرطان كه در مركز بهداشت شرق اهواز برگزار شد، اظهار كرد: نخستين قسمت دستگاه گوارش مري است و سرطان مري شيوع زيادي دارد. مردان 5 برابر زنان به اين بيماري دچار مي‌شوند و سن ابتلا به اين سرطان 50 تا 70 سال است.

وي با بيان اين كه شيوع سرطان مري در روسيه، چين و نيمه شمالي ايران زياد است، افزود: سيگار كشيدن، مصرف مواد الكلي، آسيب مزمن در اثر رفلاكس معده، آشيلازي، مصرف نيتروزآمين‌ها كه به عنوان نگهدارنده در سوسيس و كالباس استفاده مي‌شود، از عوامل ابتلا به اين سرطان است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز گفت: عمده اين بيماران در مرحله‌اي به پزشك مراجعه مي‌كنند كه بيماري گسترش يافته و تنها مي‌توان از درمان‌هاي تسكين‌دهنده و نگهدارنده استفاده كرد. اين افراد در بلع غذا مشكل دارند و با كاهش وزن مواجه مي‌شوند.

علوي‌نژاد درباره سرطان معده نيز عنوان كرد: اين سرطان تنها در برخي كشورهايي كه غربالگري اين بيماري را انجام داده‌اند، كاهش يافته است. در اين كشورها، درمان‌هاي مناسب در زمان مناسب انجام مي‌شود ولي در ديگر كشورها از جمله ايران، بيشتر بيماران در مراحل پاياني بيماري مراجعه مي‌كنند.

وي ادامه داد: سرطان معده در سنين بالاي 50 سال ايجاد مي‌شود ولي در سنين پايين نيز ديده مي‌شود و احتمال ابتلا به اين بيماري در مردان دو برابر زنان است.

اين فوق تخصص گوارش و كبد گفت: از دلايل اين بيماري مي‌توان به عفونت با هليكوباكترپيلوري، استفاده از غذاهاي نمك‌سود و آتروفي مخاط معده اشاره كرد. افرادي كه در گذشته تحت عمل معده قرار گرفته‌اند نيز در خطر ابتلا به اين بيماري قرار دارند.

با اين‌كه حدود 75 درصد طول لوله گوارش مربوط به روده باريك است ولي تنها 5 درصد سرطان‌ها مربوط به اين بخش است. علت اين سرطان‌ها نيز وراثت، رژيم غذايي نمك‌سود و گوشت قرمز مي‌تواند باشد.

وي ادامه داد: سرطان كولون(روده بزرگ) به دليل رواج مصرف رژيم غذايي غربي در كشور در حال افزايش است ولي اگر در مراحل اوليه شناسايي شود به راحتي قابل درمان خواهد بود با اين حال، 80 درصد بيماران زماني مراجعه مي‌كنند كه كاري نمي‌توان كرد.

علوي‌نژاد عنوان كرد: سرطان كولون قابل پيشگيري است و با غربالگري مناسب مي‌توان از بروز بيماري جلوگيري كرد.

وي تصريح كرد: در حال حاضر در بيمارستان گلستان اهواز و با همكاري مركز بهداشت خوزستان، طرح غربالگري اين بيماران انجام مي‌شود و از افرادي كه در فاميل و خانواده خود چنين بيماري وجود داشته دعوت مي‌شود تا روزهاي شنبه و يكشنبه با مراجعه به اين مكان، غربالگري شده و شجره آنها رسم شود./س

 
برچسب ها: آشنایی ، دستگاه ، گوارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.