براساس آمار ثبت سرطان سال 88، بیشترین آمار ابتلای زنان به سرطان به ترتیب در استان‌های یزد، تهران، اصفهان، مرکزی، آذربایجان‌شرقی و خراسان‌رضوی و بیشترین آمار ابتلای مردان به سرطان به ترتیب در استان‌های مرکزی، آذربایجان‌شرقی، یزد، تهران و خراسان‌رضوی به ثبت رسیده است.



به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، «بابک عشرتی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در نشستی با اهالی رسانه که به مناسبت فرارسیدن هفته ملی مبارزه با سرطان برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه‌ی ثبت سرطان، سرطان‌های سینه، پوست، روده‌ی بزرگ و معده در زنان، و سرطان‌های پوست، معده و مثانه در مردان شایع‌ترین انواع سرطان هستند.

استان مرکزی از نظر سن بروز سرطان‌های شایع مردان مقام اول و برای سرطان‌های زنان دارای رتبه چهارم کشوری ثبت سرطان در میان 30 دانشگاه کشور است.

وی با بیان این‌که نسبت بروز سرطان‌های مردان در سطح کشور 109 در 100هزار نفر و در سطح استان 91 نفر در 100 هزار نفر است، افزود: این نسبت در خصوص زنان در سطح کشور برابر با 96 به 100 هزار نفر و در سطح استان برابر با 85 به 100 هزار نفر است.

عشرتی گفت: براساس آمار ثبت سرطان سال 88، بیشترین آمار ابتلای زنان به سرطان به ترتیب در استان‌های یزد، تهران، اصفهان، مرکزی، آذربایجان‌شرقی و خراسان‌رضوی و بیشترین آمار ابتلای مردان به سرطان به ترتیب در استان‌های مرکزی، آذربایجان‌شرقی، یزد، تهران و خراسان‌رضوی به ثبت رسیده است.

وی با بیان این‌که استان مرکزی در گزارش‌دهی مربوط به سرطان رتبه پنجم کشور را داراست، مهم‌ترین رویکرد در حوزه‌ی سرطان را پیشگیری، غربالگری و آموزش عنوان کرد.

عشرتی عمده‌ترین نوع سرطان در میان زنان استان مرکزی را سرطان سینه برشمرد و افزود: تحت پوشش بیمه نبودن بیماران و بالا بودن هزینه آزمایش‌های مربوط به این بیماری از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های موجود است.

وی همکاری هرچه بیشتر بیمه‌ها در این حوزه را خواستار شد و گفت: در میان مردان نیز عمده‌ترین مشکل در حوزه سرطان‌های معده و مثانه است.

 «جواد جواهری» مسوول واحد بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این جلسه شعار هفته ملی مبارزه با سرطان را «پیشگیری و تشخیص زودرس کلید مبارزه با سرطان است» عنوان کرد.

وی تصریح کرد: هر سال در سطح کشور 80 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان رخ می‌دهد که 30 هزار مورد از این تعداد منجر به فوت می‌شوند.

جواهری غربالگری سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان شاغل حوزه بهداشتی اراک، برگزاری همایش علمی کنترل سرطان در اراک، برگزاری نشست‌های آموزشی برای تشکل‌های مردمی و رابطان بهداشت ادارات و برنامه‌های ورزشی را از جمله برنامه‌های این استان در هفته مبارزه با سرطان عنوان کرد.

،«سیدمحمد جمالیان»، معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این جلسه فقر فرهنگی در خصوص بیماری سرطان را بزرگ‌ترین چالش استان مرکزی دانست و گفت: یکی از راه‌های مهم مهار و پیشگیری از سرطان سینه خودآزمایی ماهانه است اما متاسفانه تعداد کمی از زنان استان به ضرورت آن آگاهند.

وی افزود: زنان بالای 35 سال باید نسبت به انجام معاینات سالانه ماموگرافی و پاپ اسمیر در خصوص تشخیص زودهنگام سرطان‌های زنانه و درمان به موقع آنها آگاهی پیدا کنند.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک اطلاع‌رسانی برای حساس‌سازی مردان در غربالگری سالانه پروستات را از راهبردهای مهم پیشگیرانه‌ای عنوان کرد که در سایه‌ی فرهنگسازی رخ می‌دهد و گفت: ارائه‌ی آگاهی‌های لازم به خانواده‌ها در خصوص نحوه مراقبت موثر از پوست و علایم خطر سرطان پوست بسیار ضروری است.

 «جواد فرخی»، رییس بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک نیز گفت: مدیریت کیفی حوزه‌ی درمان این بیماری، اهمیت بسزایی دارد.

وی افزود: بیمارستان آیت‌الله خوانساری به عنوان قطب درمان سرطان غرب کشور هم‌اکنون ماهانه بین 300 تا 350 بیمار بستری دارد و در حوزه‌ی خدمات سرپایی نیز بیش از 400 پذیرش در ماه دارد.

رییس بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک ادامه داد: هر ماه در درمانگاه تخصصی این بیمارستان حدود 640 نفر درمان می‌شوند و ضریب اشغال تخت این بیمارستان بیش از 90 درصد است که بیانگر میزان مراجعات زیاد است.

فرخی با بیان این‌که در 9 ماهه‌ی امسال یک میلیارد و 153 میلیون تومان مددکاری برای بیماران سرطانی استان مرکزی پرداخت شده که بیش از نیمی از این رقم در بیمارستان آیت الله خوانساری بوده است، تصریح کرد: هزینه‌های درمان بیماران سرطانی بسیار سنگین است. تدوین برنامه‌های حمایتی توسط بیمه‌ها در این حوزه بسیار ضروری است.

وی یادآور شد: در صورت اعطای مجوز لازم برای تاسیس مرکز تحقیقات سرطان غرب کشور در بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک، علاوه بر تشکیل بانک اطلاعاتی سرطان، هدایت درمانی، آموزشی و اجرایی استان نیز نظم می‌گیرد.

فرخی یادآور شد: ساخت درمانگاه تخصصی در محوطه‌ی این بیمارستان با برآورد هزینه‌ی 30 میلیارد ریال از برنامه‌های در دست اجراست که برای شتاب بخشی در این مهم نیازمند کمک خیرین هستیم.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: سرطان ، مرکزی ، غربالگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.