"شلومو ساند" مورخ اسرائيلي و نويسنده کتاب "چگونه سرزمين اسرائيل اختراع شد" با اشاره به اين که افسانه بازگشت به سرزمين اجدادي با شهرکسازي صهيونيستي قابل توجيه نيست تاکيد کرد جامعه اسرائيل نژادپرست ترين جامعه در جهان است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه اکسپرس؛ وي در پاسخ به سوال اين نشريه مبني بر اين که در کتاب شما حقوق تاريخي براي يهوديان در خاک فلسطين وجود ندارد گفت اين که بگوئيم عبريهاي کهن اجداد اسرائيلي‌ها هستند درست مثل اين است که بگوئيم گلها اجداد فرانسويها هستند. اين مسئله در واقع بهره برداري از خاطرات با اهداف سياسي است. نمي توان پس از دو هزار سال مدعي داشتن حقوقي تاريخي بر سرزميني بود. همانگونه که صربها نمي توانند مدعي حقوقي بر کوزوو به بهانه اين که اجداد آنها در اين منطقه مي زيسته اند شوند. آلمانها نيز هيچگونه حقوقي در منطقه "آلزاس لورن" در فرانسه ندارند. افسانه بازگشت به سرزمين اجدادي با شهرکسازي صهيونيستي قابل توجيه نيست.
ساند درباره سياستمداران بنيانگذاران اسرائيل که همگي لائيک بودند،تأکيد کرد آنها از تورات به عنوان دستاويزي براي توجيه شهرکسازي در فلسطين استفاده مي کنند و يهوديت هيچگاه به طور صريح بر حق بازگشت به سرزمين اسرائيل اشاره نکرده است.افسانه بازگشت متعلق به يهوديت نيست بلکه سوژه‌اي ساختگي و جديد است. اين مسئله به قرن نوزدهم باز مي گردد.

ساند تأکيد کرد:من در کتاب موسوم به "چگونه ملت يهود اختراع شدند" توضيح دادم که قوم يهودي در کار نبوده است ، ارتباط ژنتيکي هم ميان يهوديان جهان با عبريهاي قديم وجود ندارد. اين مسئله برخلاف ديدگاه مخالفان صهيونيستها و برخي از صهيونيستها است. نظريه تبعيد ملت يهود در سال هفتاد پس از ميلاد مسيح توسط روميها ، افسانه اي بيش نيست. هيچگونه کتاب تاريخي در اين زمينه وجود ندارد. يهوديت در همين بدو امر ديني نو و پويا بود که با تغييرکيش دادن گسترش يافت. يهوديان خود را با دينشان تعريف مي کردند. نمي توان از ملت يهود سخن گفت . استفاده از اين اصطلاح قومي توجيهي براي غصب ( فلسطين ) قلمداد مي شود.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار