"جان کیریاکو" مامورپيشين سازمان سيا به جرم فاش کردن يک سري اطلاعات محرمانه مربوط به شکنجه زندان هاي مخفي به تحمل دو سال و نیم زندان محکوم شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سان فرانسيسكو كرانيكل، دادگاه اين حكم را در حالي صادر كرده است كه هواداران وي معتقدند كه افشاي اطلاعات از سوي اين مامور سازمان سيا و در اختيار گذاشتن آن به يك خبرنگار باعث شده تا "اعمال شكنجه" نظاميان و ماموران اطلاعاتي آمريكائي فاش شود.

با اين حال شاكيان اين پرونده اين ادعاي كيرياكو را خنده دار خوانده اند و "نيل مك برايد" دادستان ايالتي شرق ويرجينيا نيز اظهار داشته "كه اقدام كيرياكو باعث شده تا جان خانواده ماموري كه وي نامش را افشا كرده است در معرض خطر قرار گيرد." 

رسیدگی به این پرونده از آنجا آغاز شد که در سال ۲۰۰۸، بازرسان متوجه شدند که در پرونده های حقوقی نام یکی از افسران سیا توسط وکلای زندانیان بازداشتگاه گوآنتانامو ذکر شده و در ارتباط با طرح موضوع به کارگیری شکنجه علیه این زندانیان از این مامور اطلاعاتی نام برده شده است.

كيرياكو در سال 2002در دستگيري عوامل القاعده در منطقه ابوزبيده پاكستان نقش مهمي ايفا كرده بود. پس از بازداشت متهمان مامورين اطلاعاتي و نظامي آمريكايي با استفاده از شيوه "قرار دادن سر متهم در آب" آنان را شكنجه مي كرده اند.

كيرياكو در مصاحبه با رسانه مدعي شده بود كه در اين شكنجه دست نداشته است.

مصاحبه وي در سال 2007 اولين اذعان يك مامور سيا بود كه اعتراف مي كرد نيروهاي آمريكائي مرتكب شكنجه شده اند. 

برچسب ها: بین الملل ، سیا ، شکنجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار