آیت‌الله جوادی آملی گفت:امام خمینی(ره) توانست با نگارش تحریرالوسیله فقه سیاسی و ولایت فقیه را در حوزه‌ها زنده کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، وی در همایش تحریرالوسیله (شروح و تعلیقات) که مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، با اشاره به نقش و تلاش حضرات آیات حائری بروجردی در تاسیس، حفظ و تقویت حوزه علمیه قم اظهار داشت: امام خمینی(ره) و تحریرالوسیله میوه شجره طوبای حوزه علمیه قم هستند.

آیت‌الله جوادی آملی افزود: امام راحل برای نخستین بار بحث ولایت فقیه را مطرح و به این وسیله در مقام مرجعیت توانست پایه‌های نظام سلطه و رژیم پهلوی را فرو بریزد.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) با نظرات فقهی خود آزادی فقیه شیعه را رقم زد گفت: بنیان‌گذار کبیر انقلاب با تربیت عالی و مثال زدنی خود توانست حکومت اسلامی مبتنی بر اصول شرعی را بنا کند.

این مفسر بزرگ قرآن با اشاره به باز کردن دست و پای فقه در حوزه‌ها توسط امام خمینی(ره) بیان داشت: ایشان عقیده داشت باید ولایت فقیه و سایر ابواب فقه سیاسی و حکومتی در حوزه‌ها مطرح شوند.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به نظر امام خمینی(ره) مبنی بر تکلیف بودن ولایت فقیه اظهار داشت: برخی از فقها این مسئله را نوعی حق می‌دانند اما بنیان‌گذار انقلاب ولایت فقها را در زمان غیبت امام عصر (عج )تکلیف آنان می‌داند./س

برچسب ها: قم ، فقه ، سیاسی ، امام خمینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.